وکیل آنلاین

رأی شماره‌ های ۱۳۲۷ الی ۱۳۳۱ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری 

رای-شماره-1327-الی-1331

رأی شماره ھای ١٣٢٧ الی ١٣٣١ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری

با موضوع: ابطال مصوبه سی و ششمین جلسه مورخ ١٣٩۵/١١/۵ شورای اسلامی شھر ابوزیدآباد در خصوص آب بھا 

شماره     ٩۶/۶٩٣ الی ٩۶/۶٩٧       ١٣٩٧/۶/١٠

 

بسمه تعالی

جناب آقای اکبرپور

رئیس ھیأت مدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمھوری اسلامی ایران

با سلام

یک نسخه از رأی ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ١٣٢٧ـ١٣٣١ مورخ ١٣٩/۵/٢٣ ٧ با موضوع: «ابطال مصوبه سی و ششمین جلسه مورخ١٣٩۵/١١/۵ شورای اسلامی شھر ابوزیدآباد درخصوص آب بھا» جھت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می گردد.

مدیرکل ھیأت عمومی و ھیأتھای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مھدی دربین 

 

تاریخ دادنامه: ۱۳۹۷/۵/۲۳

شماره دادنامه: ۱۳۲۷ الی ۱۳۳۱

کلاسه پرونده: ۶۹۷/۹۶، ۶۹۶/۹۶، ۶۹۵/۹۶، ۶۹۴/۹۶، ۶۹۳/۹۶

مرجع رسیدگی: هیأت‌عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقایان: میثم اشرفی، نصراله اشرفی، حسین نادری، حسین ریجنی و خانم مریم السادات رضوی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه سی و ششمین جلسه مورخ ١٣٩۵/١١/۵ شورای اسلامی شھر ابوزیدآباد در خصوص آب

گردش کار: شاکیان به موجب دادخواستی ابطال مصوبه سی و ششمین جلسه مورخ ١٣٩۵/١١/۵ شورای اسلامی شھر ابوزیدآباد در خصوص آب را درخواست کرده و در جھت تبیین خواسته اعلام کرده اند که:

«در چندین ماه اخیر شرکت آب و فاضلاب کاشان (اداره ابوزیدآباد) با درج عنوان تبصره ٣ در قبوض آب شھروندان ابوزیدآبادی، به صورت کاملاً سلیقه ای و بدون ھیچ گونه فرمول مشخصی مبادرت به اخذ وجه از طریق قبوض آب نموده است. مسئولین شرکت فوق به مصوبه قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی و نیز مصوبه شورای اسلامی شھر ابوزیدآباد استناد کرده اند.

نخست اینکه: بر اساس تبصره ٣ قانون ایجاد تسھیلات برای توسعه طرح ھای فاضلاب و بازسازی شبکه ھای شھری مصوب ١٣٧٧/٣/٢۴ مجلس شورای اسلامی که بیان می دارد: «تا زمان تشکیل شورای اسلامی شھر اجازه داده می شود ھیأتی مرکب از استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، مدیرعامل فاضلاب استان و یک یا دو نفر از نمایندگان مردم استان در مجلس… راھکارھای مشارکت مالی مردم و سایر بخشھا و ایجاد تسھیلات برای اجرای طرحھای آب و فاضلاب شھرھا را بر اساس پیشنھاد شرکت آب و فاضلاب استان بررسی و تأیید نموده تا پس از تصویب وزیر نیرو توسط شرکتھای آب و فاضلاب به اجرا درآید.» مبتنی بر قانون مزبور منحصراً بررسی و تھیه و تنظیم راھکارھای مشارکت مردمی برای طرح ھای آب و فاضلاب شھرھا تا زمان تشکیل شورای اسلامی شھر در شھرھایی که فاقد شورای اسلامی ھستند تجویز شده است. توضیح اینکه اجرای تبصره ٣ تا زمان تشکیل شورای اسلامی شھر مورد نظر قانونگذار بوده است، بنابراین پس از تشکیل شوراھای اسلامی در شھرھا، صلاحیت ھیأت مقرر در تبصره ٣ موضوعاً منتفی گردیده و دریافت وجه از شھروندان فاقد وجاھت قانونی بوده و این صلاحیت بر اساس قوانین و مقررات لاحق از ھیأت فوق سلب شده است و صرفاً شوراھای اسلامی شھرھا می توانند بر اساس قوانین و مقررات و در چارچوبھای مشخص شده قانونی مبادرت به وضع عوارض نمایند.

شورای اسلامی شھر ابوزیدآباد در تاریخ ١٣٩۵/١/٢٨ پیرو نامه سرپرست اداره آب و فاضلاب ابوزیدآباد درخصوص استفاده از تبصره ٣ قانون ایجادتسھیلات تشکیل جلسه داده و با نرخ پیشنھادی ۶٠) شصت) درصد به صورت مبھم موافقت کرده است. با توجه به محرومیت منطقه ابوزیدآباد و شکل گیری اعتراضات مردمی و نیز اعمال سلیقه ای و بدون ضابطه و محاسبه دقیق مصوبه فوق از سوی اداره آب و فاضلاب که منجر به بحرانی شدن موضوع و امنیتی شدن آن گردیده، شورای اسلامی شھر ابوزیدآباد مجدداً با برگزاری جلسه ای در تاریخ ١٣٩۵/١١/۵ نرخ پیشنھادی ۶٠ درصد را به ٢٠ درصد کاھش داده اما ھمچنان اداره آب و فاضلاب کاشان بدون ملاحظات مصوبه اصلاحی با نرخھای نجومی ٩٠ درصد حتی ١٨٠ درصد در تعرفه ھای خانگی و صنعتی مبادرت به اخذ وجه قبوض آب می نماید. حسب اینکه مصوبه شورای اسلامی شھر ابوزیدآباد متضمن وضع قاعده آمره در باب افزایش ھزینه ھای عمومی بوده و در قبال آن نیز خدمات شایانی انجام نگردیده است. با عنایت به مفاد قوانین لاحق که منجر به نسخ قوانین سابق گردیده و تبصره ٣ موضوعاً منتفی گردیده است، شورای اسلامی شھر ابوزیدآباد صلاحیت وضع عوارض بر اساس تبصره ٣ قانون مزبور را نداشته است.  مستدعی است اقدامات لازم در خصوص ابطال مصوبه شورای شھر را مبذول فرمایید.»

متن مصوبه مورد اعتراض به قرار زیر است:
«خلاصه مطالب و نطقھای قبل از دستور: سی و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شھر روز سه شنبه مورخ ١٣٩۵/١١/۵ در محل دفتر شورای اسلامی شھر با حضور تمامی اعضا برگزار گردید. پس از تلاوتی چند از آیات کلام اله مجید آقای دکتر سھرابی از کلیه اعضا که در موعد مقرر در جلسه حضور یافتند تقدیر و تشکر نمودند و در خصوص سانحه جانسوز آتش سوزی ساختمان پلاسکو و منجر به شھادت رسیدن تعدادی از آتشنشانان قھرمان گردید مطالبی را عنوان داشتند و شھادت این عزیزان را تسلیت عرض نمودند. در این جلسه که از جناب آقای مھندس حیدری رئیس آبفای شھر ابوزیدآباد که به دعوت از اعضای شورای اسلامی شھر در جلسه حضور یافتند جھت پاسخگویی به سوالات اعضای شورای شھر و شھروندان که در خصوص اجرای تبصره ٣ در قبوض آب و افزایش بیش از حد آن توضیحاتی را ارائه دادند در این جلسه که تعداد زیادی از شھروندان به عنوان معترض ھم حضور داشتند با توجه به قانع نشدن اعضای شورای شھر تبصره مذکور با عنایت به دومین صورتجلسه شورای اسلامی شھر به شماره ١٧ـ ١٣٩۵/١/٢٨ مصوبه اول و نامه شماره ش/۴۶ ـ ١٣٩۵/٢/٢١ شورای اسلامی شھر ابوزید آباد به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان موضوع پیشنھاد استفاده از تبصره ٣ قانون ایجاد تسھیلات در بخش آب ، آبونمان آب مقرر گردید از ۶٠ %به ٢٠ %کاھش یابد و در قبوض مشترکین اعمال شود تا رضایت مردم و شھروندان گرامی حاصل شود.

خلاصه اظھارات موافقین و مخالفین در مورد دستور اول: موافقت کلیه اعضاء

نامه شماره ۶٠۵۶ ـ ١٣٩۵/١١/١١ شھردار در خصوص توافقنامه شماره ۶٠۵۵ ـ ١٣٩۵/١١/١١ فی مابین شھرداری و آقای امید میرزایی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت که پس از بحث و تبادل نظر و رعایت تمامی جوانب به تصویب رسید. 

جلسه رأس ساعت ٢٢/٣٠ با ذکر صلوات برمحمد و آل محمد (ص) به پایان رسید.»

علیرغم تبادل لایحه با شورای اسلامی شھر ابوزیدآباد تا زمان رسیدگی به پرونده در ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری پاسخی از طرف شکایت واصل نشده است.

ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ١٣٩٧/۵/٢٣ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است. 

 

رأی ھیأت عمومی

با توجه به اینکه به موجب تبصره ٣ قانون ایجاد تسھیلات برای توسعه طرحھای فاضلاب و بازسازی شبکه ھای آب شھری مصوب سال ١٣٧٧ مبنی بر اینکه «تا زمان تشکیل شورای اسلامی شھر اجازه داده می شود ھیأتھا مرکب از استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، مدیرعامل آب و فاضلاب استان و یک نفر از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس، راھکارھای مشارکت مالی مردم و سایر بخشھا و ایجاد تسھیلات برای اجرای طرحھای آب و فاضلاب شھرھا را بر اساس پیشنھاد شرکت آب و فاضلاب استان بررسی و تأیید نموده تا پس از تصویب وزیر نیرو توسط شرکتھای آب و فاضلاب به اجرا درآید.» ھیأت مذکور تا زمانی اختیار داشته که شورای اسلامی شھر ایجاد نشده باشد. از طرفی به موجب ماده ٣ قانون ھدفمندی یارانه ھا مصوب سال ١٣٨٨ مجلس شورای اسلامی مقرر شده دولت مجاز است با رعایت این قانون قیمت آب، کارمزد جمع آوری فاضلاب را تعیین کند.
بنابراین در زمان تصویب مصوبه مورد اعتراض شورای شھر صلاحیتی در این خصوص نداشته است و با استناد به بند ١ ماده ١٢ و ماده ٨٨ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری رأی بر ابطال مصوبه مورد اعتراض به لحاظ مغایرت با قانون و خروج شورای اسلامی شھر ابوزیدآباد از حدود اختیارات صادر می شود.

رئیس ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بھرامی

 

جهت مشاوره با وکیل متخصص با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۹۵۷ از خطوط ثابت تماس حاصل نمایید .

جهت نگارش لایحه ، درخواست وکیل ، مشاوره حضوی و تنظیم قرارداد با شماره ۸۸۹۶۸۳۷۲ تماس حاصل نمایید .

لطفابا ثبت نظرات خود در دیدگاه وب سایت یا بخش نظرات اپلیکیشن دادورزیار در کافه بازار ما را حمایت کنید .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

 

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز