وکیل آنلاین

خبرگزاری رسمی پاکستان بر تعمیق روابط اعضای اوآنا تاکید کرد

روابط-اعضای-اوآنا

خبرگزاری رسمی پاکستان بر تعمیق روابط اعضای اوآنا تاکید کرد

 

مدیرعامل خبرگزاری دولتی پاکستان(APP) تقویت روابط رسانه ای بین کشورهای عضو سازمان خبرگزاری های آسیا – اقیانوسیه(اوآنا) در راستای تحقق منافع کشورهای عضو و مردم این کشورها را خواستار شد.

 

‘مسعود احمد ملک’  در اسلام آباد با اشاره به اهمیت نقش اوآنا در تهیه و تولید فراورده های خبری تاثیرگذار و گسترش همکاری های رسانه ای منطقه ای گفت: سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه برای نزدیکی رسانه های منطقه ای بویژه در حوزه تعیین سیاست های مشترک و تحقق منافع چندجانبه در خصوص موضوعات منطقه ای نقش مهمی ایفا می کند.

وی با اشاره به حضور هیات رسانه ای پاکستان در کنفرانس سازمان خبرگزاری های آسیا اقیانوسیه در ایران گفت: حضور تیم رسانه ای پاکستان به عنوان ناظر در این کنفرانس فرصت تازه ای در اختیار این کشور قرار می دهد تا از نزدیک با اعضای این سازمان در خصوص همکاریهای رسانه ای به تبادل نظر بپردازد .

مسعود ملک با اظهار خرسندی از حضور در این کنفرانس گفت: امید است نتایج این کنفرانس بر همکاری های رسانه ای و مطبوعاتی بین اعضا تاثیرگذار باشد.

رئیس خبرگزاری دولتی پاکستان با تاکید بر تعمیق روابط بین خبرگزاری های کشورهای منطقه ای گفت: این نوع همکاری ها برای نزدیکی و قرابت مردم کشورهای منطقه لازم است.

مدیرعامل خبرگزاری دولتی پاکستان (APP) همچنین با تشریح موج فزاینده تبلیغات رسانه های غربی در جهان، گفت: خبرنگاران کشورهای منطقه زیر چتر سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه می توانند برای تبادل نظرات خود و همچنین اشتراک اطلاعات نقش مهمی در نشر اخبار سالم و بدون غرض در منطقه داشته باشند.

فعال رسانه ای پاکستان با تشریح نقش تعیین کننده اوآنا در تامین صلح جهانی و رشد کشورها گفت: با توجه به تبلیغات سوء برخی کشورهای فرا منطقه ای باید اختلاف ها و سوء تفاهم ها را بر اساس فهم متقابل نقطه نظرات حل و فصل کرد.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی در راستای منافع خود در حال تبلیغات نادرست در منطقه هستند، ادامه داد:کشورهای عضو سازمان خبرگزاری های آسیا اقیانوسیه باید با این اقدامات غیر سازنده به صورت همکاریهای مشترک به طور جدی مقابله کنند.

فعال رسانه ای پاکستان به چالش ها و فرصت های همکاری کشورهای عضو اوآنا اشاره کرد و گفت:طی دهه های گذشته منبع خبری بسیاری از کشورهای جهان به ویژه در آسیا و اقیانوسیه رسانه های غربی بوده اند به همین دلیل این کشورها درگیر اختلاف های ناخواسته شده اند که برای رفع آن و تحت شرایط جدید و تحولات تازه باید از وابستگی به رسانه های غربی به شدت پرهیز شود .

وی با بیان اینکه اولویت قدرتهای جهانی با توجه به شرایط منطقه ای تغییر یافته است، اضافه کرد:قدرت های غربی برای رسیدن به منافع خود طبقه بندی اولویت ها را با توجه به شرایط جهانی و منطقه ای تغییر می دهند به همین دلیل رسانه های منطقه ای نیز باید از نزدیک و با هوشیاری دقیق این نوع اولویت ها را شناسایی و در جهت خنثی سازی آن تلاش کنند.

مسعود ملک با اشاره به نقش مهم همکاریهای کشورهای منطقه ای بویژه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان برای مقابله با تلاش های پنهان غرب گفت:دو کشور مهم اسلامی در منطقه با استفاده از منابع عظیم خود می توانند در جهت توسعه و پیشرفت مردم قدمهای اساسی بردارند .

رئیس خبرگزاری دولتی پاکستان با تشریح تاثیر حیاتی رسانه در زندگی طبقات مختلف اجتماعی در کشورهای مستقل جهان گفت:به نظر من رسانه ها نقش مهمی در آماده سازی مردم برای مقابله با مشکلات و چالش های تحمیلی و غیرتحمیلی ایفا می کنند بنابراین دولت ها باید از این ابزار در راستای منافع ملی و منطقه ای خود به نحو احسن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه خبرگزاری ایرنا و خبرگزاری دولتی پاکستان در خصوص فعالیت های رسانه ای خواهرخوانده هستند، گفت:هر دو خبرگزاری از سالهای گذشته تا کنون همکاری های خوبی با یکدیگر داشته اند و در مقطع کنونی نیز سعی می کنیم در راستای منافع مشترک به این نوع همکاریها ادامه دهیم .

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور هیات رسانه ای از ایرنا در نشست سال گذشته خبرگزاری ها در اسلام آباد با عنوان کنفرانس بین المللی خبرگزاری ها (ICNA) گفت:در آن نشست ضمن استفاده از تجربیات اعضای رسانه ای ایرنا در خصوص نشر و تهیه اخبار در حوزه منافع مشترک و تقویت اتحاد اسلامی اعلام کردیم که آماده تقویت همکاری در راستای نزدیک دو ملت دوست و برادر هستیم .

فعال رسانه ای پاکستان در ادامه به علاقه وافر مردم پاکستان به فرهنگ و تمدن درخشان ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت:علاقه مردم پاکستان به مردم ایران ریشه در فرهنگ تاریخ زبان و دین مشترک دو کشور دارد .

وی با بیان اینکه برای قرابت مردم دو کشور همسایه باید دست به تلاش های مضاعف زد، خاطرنشان کرد:اطمینان دارم که مردم ایران نیز علاقه مند به دانستن بیشتر درباره مردم و کشور پاکستان هستند .

رئیس خبرگزاری دولتی پاکستان با تمجید از روحیه استکبار ستیزی ملت و دولت ایران افزود:جمهوری اسلامی ایران برای ادامه فعالیت صلح آمیز هسته ای خود تاکنون توانسته است ضمن ایستادگی در برابر فشارهای خارجی غرور ملی خود را حفظ کند .

وی با بیان اینکه مسیرهای دیپلماتیک برای حل اختلاف نظرها نباید بسته شود گفت:به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران توانسته است نظر بسیاری از کشورهای جهان را در خصوص نقطه نظرات خود در خصوص فعالیتهای هسته ای صلح آمیز به سوی خود جلب کند .

رئیس خبرگزاری رسمی پاکستان در پایان سخنانش از آمریکا خواست به سیاست خصمانه خود در قبال ایران پایان دهد و افزود:به عقیده من اگر آمریکا و دیگر کشورهای قدرتمند جهان دارای سلاحهای هسته ای هستند جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند به فنآوری صلح آمیز هسته ای مجهز شود.

سازمان خبرگزاری‌های آسیا – اقیانوسیه موسوم به اوآنا (OANA) در سال 1961 به ابتکار یونسکو برای ایجاد تعادل در برابر جریان یکسویه اطلاعات، در منطقه آسیا – اقیانوسیه به وجود آمد.

کشورهای عضو اوآنا ۵۶ درصد تولید ناخالص جهان، حدود ۵۰ درصد تجارت جهانی، بیش از ۶۰ درصد قلمرو آبی و بیش از ۲۵ درصد حجم حمل و نقل هوایی را در اختیار دارند.

طبق گزارش اوآنا، این سازمان دوسوم گردش اطلاعات جهان را بر عهده دارد.

چهل و سومین نشست کمیته اجرایی سازمان خبرگزاری های آسیا – اقیانوس آرام موسوم به اوآنا (OANA) از روز سوم سپتامبر 2018 با میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در تهران آغاز می شود.

اجلاس تهران با حضور روسا ، معاونان و مدیران ارشد خبرگزاری های عضو اوآنا این سازمان قدرتمند رسانه ای که بیش از دو سوم جمعیت جهان را پوشش می دهند، روز دوشنبه ( 12 شهریورماه) به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در تهران برگزار می‌شود.

در اجلاس تهران مدیران عامل و مدیران 18 خبرگزاری از کشورهای روسیه ، جمهوری آذربایجان، چین، قطر، ترکیه، عمان، مغولستان، کره جنوبی، قزاقستان، ژاپن، ویتنام، اندونزی، مالزی،عراق، سوریه، لبنان، بلغارستان، مهر و ایرنا از جمهوری اسلامی ایران شرکت می کنند.

بیشتراین خبرگزاری ها عضو هیات اجرایی اوآنا هستند و برخی به عنوان ناظر و میهمان ویژه در اجلاس تهران شرکت می کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی از اعضای با سابقه این تشکیلات رسانه ای ، یک دوره سه ساله (1997-2000) ریاست آن را بر عهده داشته و پس از آن نیز تا سال 2016 نایب رئیس این سازمان بوده و اکنون عضو کمیته اجرایی اوآنا است.
آخرین و شانزدهمین مجمع عمومی اوآنا در آبان 1395 (2016 میلادی) در باکو برگزار و ریاست دوره ای آن از روسیه به جمهوری آذربایجان منتقل شد.

کره جنوبی قرار است ریاست دوره بعدی این سازمان رسانه ای را برعهده بگیرد.

در تشکیلات اوآنا، فعالیت مجمع عمومی، هیات اجرایی و کمیته های فنی خبری و اخلاقی پیش بینی شده است.

هیات اجرایی اوآنا متشکل از 13 عضو است که در دوره کنونی 5 خبرگزاری آذرتاج (جمهوری آذربایجان)، ایتارتاس (روسیه)، شین هوا (چین)، یونهاپ (کره جنوبی) و آناتولی(ترکیه)، ترکیب هیات رئیسه را تشکیل می دهند.

ایرنا (ایران)، ای. ای. پی (استرالیا)، برناما (مالزی)، پی. تی. ای (هند)، کیودو (ژاپن)، ان .ان. ای (لبنان)، بی.ان .ای(بحرین)، وی.ان .ای (ویتنام) نیز دیگر اعضای هیات اجرایی اوآنا هستند.

سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه در سال 1961 با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت یونسکو تاسیس شده است و اکنون 44 خبرگزاری از 35 کشور قاره های آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز