وکیل آنلاین

همگرایی «اوآنا» همچنان یک مطالبه

همگرایی-اوآنا

همگرایی «اوآنا» همچنان یک مطالبه

 

نزدیک به 60 سال از تاسیس سازمان خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه (OANA) توسط یونسکو می گذرد اما هنوز بسیاری از اهداف آن برای تقویت همگرایی در حد مطالبه مانده است.

 

در اجلاس تهران مدیران عامل و مدیران ارشد 18 خبرگزاری از کشورهای روسیه ، جمهوری آذربایجان، چین، قطر، ترکیه، عمان، مغولستان، کره جنوبی، قزاقستان، ژاپن، ویتنام، اندونزی، مالزی،عراق، سوریه، لبنان، بلغارستان، مهر و ایرنا از جمهوری اسلامی ایران شرکت می کنند.

بیشتر این خبرگزاری ها عضو هیات اجرایی اوآنا هستند و برخی به عنوان ناظر و میهمان ویژه در اجلاس تهران شرکت می کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی از اعضای با سابقه این تشکیلات رسانه ای ، یک دوره سه ساله (1997-2000) ریاست آن را بر عهده داشته و پس از آن نیز تا سال 2016 نایب رئیس این سازمان بوده و اکنون عضو کمیته اجرایی اوآنا است.

گفته می شود کشورهای عضو اوآنا 56درصد تولید ناخالص جهان، حدود 50درصد تجارت جهانی، بیش از 60درصد قلمرو آبی و بیش از 25درصد حجم حمل و نقل هوایی را در اختیار دارند. اوآنا می‌گوید دوسوم گردش اطلاعات جهان را بر عهده دارد اما هنوز پرسش هایی درباره سازوکارهای تقویت همکاری های اعضای آن در چارچوب نگرانی ها و منافع مشترک آنها وجود دارد.

نشست جاری اوآنا باید به پاسخ یا جمع بندی مشخصی درباره سوالات زیر برسد تا دست کم بستری از فهم متقابل برای همگرایی با محوریت سوالات اساسی مبتنی بر منافع و نگرانی های مشترک فراهم کند.

مشخصا اوآنا در زمینه مبارزه با تروریسم به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدها برای توسعه منطقه خاورمیانه چه کارنامه ای داشته است؟ سهم فعالیت جزیره ای رسانه ها و نیز میزان پوشش هماهنگ در قالب همکاری های اوآنا درباره این درد و تهدید مشترک چه قدر بوده است؟

اوآنا چگونه باید درباره دغدغه های مشترک مانند یکجانبه گرایی آمریکا و بدعهدی هایی مانند خروج واشینگتن از توافقات بین المللی مانند برجام، معاهده آب و هوایی پاریس، نفتا، زیرپاگذاشتن مقررات تجارت جهانی مانند وضع تعرفه های غیرمتعارف از سوی آمریکا، محاصره های اقتصادی ظالمانه، تسلیح رژیم های سرکوبگر و تقویت تروریسم در منطقه با اشغالگری و جنگ به هماهنگی برسد و چه سیاست ها و اقدامات عملی در حوزه رسانه ای برای این نگرانی های مشترک دارد؟

دو سوم جمعیت جهان متعلق به کشورهای عضو این سازمان است و گفته می شود دوسوم اطلاعات جهان نیز در حوزه پوششی اوآنا جریان دارد. با وجود این ظرفیت، چه اقدامات عملی از سوی اعضای اوآنا برای همگرایی پیرامون شکستن انحصار خبر در دست رسانه های غربی صورت گرفته است؟

صرف نظر از پوشش اخبار و رویدادهایی مانند جنگ ها و انفجارها، اوآنا می تواند چه نقشی در معرفی و تشویق الگوهای صلح و توسعه پایدار منطقه، منافع اقتصادی مشترک و همگرایی های فرهنگی داشته باشد و چگونه؟

دانشکده ها و مراکز آموزش خبر در کشورهای عضو اوآنا تاکنون چه اقداماتی در زمینه تبادل تجربیات با برگزاری دوره های آموزشی و توجیهی داشته اند، در آینده چه برنامه هایی برای هم افزایی و اشتراک تجربیات خواهند داشت و نقش این دوره ها در تقویت دیدگاه ها و پرداختن به دغدغه های مشترک چیست؟

چگونه می توان از ظرفیت های اوآنا استفاده و آن را تبدیل به ائتلاف حرفه ای کارآمد و تاثیرگذار در جهان امروز کرد؟ درباره شبکه های اجتماعی و ارتقای حضور موثر در عرصه جریان چندسویه اطلاعات چه باید کرد؟

انحصار شبکه های اجتماعی نیز مانند تولید و توزیع سنتی اخبار در دست رسانه ها و شرکت های غربی است. آیا زمان آن نرسیده که اعضای اوآنا به فکر ایجاد بسترهای مناسب انتشار خبر نظیر شبکه های اجتماعی جدید باشند؟ چه ساز و کارهایی مورد نیاز است تا اعضای اوآنا بتوانند سرمایه گذاری مشترکی برای تاسیس شبکه های اجتماعی جدید به عنوان جایگزینی موثر در برابر شبکه های غربی داشته باشند؟

این آدرس سایت خبری سازمان (اوآنا) است که فقط یک نسخه انگلیسی دارد: http://www.oananews.org/

اعضای اوآنا در شناساندن همین پایگاه به عنوان نقطه تجمع اخبار خبرگزاری هایشان چه تلاش هایی کرده اند؟

57 سال از تاسیس اوآنا می گذرد اما با اطمینان می توان گفت بسیاری از خبرنگاران ما هنوز نمی دانند اوآنا تریبون مشترکی هم دارد. باید اوآنا را جدی تر گرفت. هنوز راه زیادی تا تحقق انتظارات از این سازمان رسانه ای بین المللی داریم.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه