وکیل آنلاین

در حوزه پیشگیری از اعتیاد اعتبارات بسیار محدود است

پیشگیری-از-اعتیاد

در حوزه پیشگیری از اعتیاد اعتبارات بسیار محدود است

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: اعتبارات پیشگیری از اعتیاد بسیار اندک است و حتی برای برگزاری یک کمپین رسانه ای نیز کافی نیست.

ماریت قازاریان افزود: در اردیبهشت امسال کمپین های رسانه ای به منظور پیشگیری از مصرف گل در نیمی از استان های کشور برگزار شد.

قازاریان افزود: طی این کمپین پیام های مختلف درباره گل از طریق پیام های چاپی مانند بیلبورد، از طریق رسانه های الکترونیک مانند انتشار مصاحبه کارشناسان در رسانه های استانی و از طریق رسانه های محیطی به طور مثال نصب تبلیغ روی اتوبوس های شهری و برگزاری نمایش های خیابانی به مردم منتقل شد.

وی تصریح کرد: اعتبارات پیشگیری از اعتیاد بسیار اندک است و نمی توانیم دیگر اقداماتی مانند برگزاری کمپین رسانه ای انجام دهیم اما اگر جایی درخواست های موردی برای سخنرانی یا مشاور داشته باشد، از آن حمایت می کنیم.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد بهزیستی خاطرنشان کرد: اعتبارات پیشگیری به اندازه ای نیست که بتوانیم کارزار رسانه ای راه بیندازیم البته در کمپین ها می توانیم حمایت گیری کنیم اما به هر حال باید اعتباری هم داشته باشیم که کمپین به طور اصولی برگزار شود.

قازاریان تاکید کرد: اجرای برنامه های اصولی و هدفمند برای پیشگیری از اعتیاد در گروی تامین اعتبارات مناسب است و اگر اعتبارات کافی باشد، اطلاع رسانی ها با شیوه منظم تر انجام می شود.

وی به والدین هشدار داد تا روی رفت و آمد فرزندان نظارت داشته باشند و تغییرات رفتاری فرزندان را زیر ذره بین قرار دهند.

قازاریان همچنین به خانواده ها هشدار داد که رصد کنند که فرزندانشان اوقات فراغت خود را کجا و با چه کسانی سپری می کنند و اگر تغییر رفتاری مشاهده کردند از مشاور و متخصص کمک بگیرند چرا که این تغییر رفتارات می تواند نشانه آغاز مصرف مواد باشد.

وی اضافه کرد: البته ممکن است تغییر رفتار همیشه در پی مصرف مواد نباشد اما باید نسبت به آن حساس بود.

وی خاطرنشان کرد: خط 09628 ویژه مشاوره تلفنی اعتیاد برای خانواده ها است. والدین باید اطلاعات و آگاهی خود را افزایش دهند چرا که اطلاع از تبعات مصرف یک ماده موجب پیشگیری از اعتیاد می شود.

*عوارض گُل؛ از قرمزی دور چشم تا انزوا

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد بهزیستی گفت: مصرف گُل در مراحل اولیه بین نوجوانان و جوانان دارای برخی عوارض جسمی مصرف ماننند قرمز شدن دور چشم، خشکی دهان و تپش قلب است.

قازاریان افزود: مصرف گُل بین نوجوانان و جوانان در درازمدت روی تنفس آنان تاثیر می گذارد چرا که اغلب گُل را با سیگار مصرف می کنند و روی ریه آنها تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: همچنین مصرف گُل، عوارض روانی و اجتماعی را نیز به همراه دارد به طور مثال مصرف کننندگان گُل، تمرکز خود را از دست می دهند و روی حافظه تاثیر می گذارد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این مصرف گُل در عملکرد شغلی و تحصیلی نیز تاثیرگذار است و به گوشه گیری، انزوا و افسردگی آنان منجر می شود.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد بهزیستی اظهار داشت: نوجوانان و جوانان با مصرف گُل به نشاط کاذب می رسند. قهقهه می زنند و گویا خیلی خوشحال هستند و در پی آن دست به رفتارهای نامتعارفی می زنند که قبل از مصرف، این رفتارها را نداشته اند به طور مثال بی محابا رانندگی می کنند و هم جان خود و هم جان دیگران را به مخاطره می اندازند.

قازاریان افزود: گاهی نیز ممکن است نوجوانان و جوانان در پی مصرف گُل به مصرف مواد سنگین تر و خطرناک تری نیز کشیده شوند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد بهزیستی گفت: گُل مانند هر ماده اعتیادآور دیگری چه ماده مخدر یا محرک، خطرناک است اما استفاده از آن بنا به دلایلی بین نوجوانان بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: در فضای مجازی، تبلیغات زیادی وجود دارد که معمولا این تبلیغات از کارهای ما در حوزه پیشگیری از اعتیاد جلوتر هستند و این تبلیغات سوء برایی نوجوانان جذاب است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل گرایش به مصرف گُل بین نوجوانان و جوانان این است که آنان از عوارض و تبعات مصرف این ماده اطلاعات کافی ندارند و چون به دنبال کسب لذت و نشاط هستند به راحتی جذب مصرف این ماده می شوند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد بهزیستی گفت: گاهی شنیده می شود که جوانان می گویند در کشورهای دیگر مصرف حشیش و ماری جوانا آزاد شده بنابراین مصرف این نوع مواد اشکالی ندارد در حالی که اولا تعداد این کشورها بسیار کم و انگشت شمار است. در آن کشورها هم این گونه نیست که هر کسی به هر اندازه که خواست این مواد را مصرف کند؛ در آن کشورها نیز چهارچوب و قوانین خاصی تعریف شده است. اگر به دلایلی مصرف برخی مواد در برخی کشورها آزاد شده، نباید ما هم به خودمان آزادی بدهیم که به مصرف این مواد اعتیادآور دست بزنیم و به این ترتیب هم خودمان و هم جامعه را دچار آسیب کنیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز