وکیل آنلاین

فضای مجازی جای نفرت پراکنی شده است

فضای-مجازی

فضای مجازی جای نفرت پراکنی شده است

حقوقدان و دبیر اجرایی کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در ایران گفت: جرم نفرت پراکنی در فضای مجازی رواج دارد اما کمتر از سوی قانونگذاران به عنوان تنظیم کنندگان روابط اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

اصلی عباسی در دومین روز از نهمین همایش سلامت روان و رسانه در میزگرد «خشونت و شبکه های اجتماعی مجازی» در سازمان جوانان هلال احمر افزود: جرم نفرت پراکنی سابقه تاریخی دارد و در اسناد حقوق بشری به آن اشاره شده است.

وی ادامه داد: ماده ٢و ٧ اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق حقوقی سیاسی و مدنی همچنین کنوانسیون منع کلیه اشکال خشونت به موضوع ممنوعیت هرگونه تبعیض، نفرت پراکنی و خشونت تاکید دارند.

این حقوقدان گفت: جرم نفرت پراکنی اعمالی است که با خشونت همراه است و گاهی جنبه سمبولیک پیدا می کنند و منظور زمانی است که هویت افراد را مخدوش و طبق نظر گروه غالب بازتعریف می شود.

عباسی سه عنصر برای جرم نفرت پراکنی برشمرد و اظهار داشت: این جرم محصول اجتماع است و قصد قبلی، اعمال خشونت و مسخ هویت افراد جامعه مهمترین عناصر جرم نفرت پراکنی است.

دبیر اجرایی کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در ایران افزود: خشونت به عریان ترین شکل به ویژه نفرت پراکنی خود را از طریق اینترنت نشان می دهد. جرم نفرت پراکنی در فضای مجازی باعث رواج بی تفاوتی و بی مسئولیتی اجتماعی می شود و این جرم به ریشه دار شدن نابرابری و تبعیض منجر می شود.

وی خاطرنشان کرد: اینترنت مجالی برای مشارکت فعال، درک متقابل و تعامل است و کمتر مورد استفاده قرار گرفته و علت آن مشکلات اجتماعی است.

این حقوقدان تصریح کرد: جرایم سنتی و عادی ممکن است عده خاصی را در یک موقعیت مشخص تحت تاثیر قرار دهند اما جرم نفرت پراکنی در فضای مجازی به دلیل دامنه گسترده و تأثیرگذاری بر افراد، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

عباسی گفت: در نظام حقوق بین‌الملل، نفرت پراکنی موجب افراط گرایی و تروریسم می شود و متاسفانه امروز به دلیل اینکه اینترنت مرزهای سنتی را درنوردیده است، زمینه ای برای ارتباط بیشتر افرادی شده است که زمینه افراط گرایی و نفرت پراکنی دارند.

این حقوقدان درباره راهکارهای ملی برای مقابله با جرم نفرت پراکنی اظهار داشت: قانونگذاران مهار این جرم را نادیده نگیرند زیرا اکنون هیچ کس از خصومت و خشونت این جرم مصون نیست.

وی بر لزوم ارتقای سواد رسانه ای افراد جامعه تاکید کرد و افزود: نفرت پراکنی از نظر فرهنگی و اجتماعی، تبعیض را در لایه های اجتماع تعمیق می بخشد و لازم است با ترویج فرهنگ مدارا و شکیبایی و راه اندازی کمپین هایی در این خصوص از رواج نفرت پراکنی پیشگیری شود.

عباسی گفت: امروز اینترنت مرزهای ملی را درنوردیده است بنابراین دولت ها نیازمند مشارکت فعالانه، مسالمت آمیز و نه واکنش گرا هستند تا با تعامل از رشد و پرورش افراط گرایی و نفرت پراکنی جلوگیری شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه