وکیل آنلاین

رای شماره ۴٧١ ھیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره ۴٧١ ھیات عمومی دیوان عدالت اداری

با موضوع: ابـطال بنـد٣ جلـسه ٧٩ـ ١٣٩٣/٣/١٧ ،بند٣ جلسه ٢۶۵ـ ١٣٩۵/١١/٢٣ بند١ جلسه ١٩۵ـ ١٣٩۴/١/١٧ و بند٣ جلسه ٢۵۵ـ١٣٩۵/١٠/۴ شورای اسلامی جویبار در خصوص اعطای تخفیف و بخشودگی

بسمه تعالی

جناب آقای اکبرپور

رئیس ھیأت مدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمھوری اسلامی ایران

یک نسخه از رأی ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ٩٩٠٩٩٧٠٩٠۵٨١٠۴٧١ مـورخ ١٣٩٩/٣/٢٧ بـا موضـوع: «ابـطال شورای ۴/١٠/١٣٩۵ـ٢۵۵ جلسه ٣بند و ٧/١/١٣٩۴ ـ١٩۵ جلسه ١ بند ٢٣/١١/١٣٩۵ ـ ٢۶۵ جلسه ٣بند، ١٧/٣/١٣٩٣ ـ٧٩ جلـسه ٣بنـد اسلامی جویبار در خصوص اعطای تخفیف و بخشودگی» جھت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می گردد.

مدیرکل ھیأت عمومی و ھیأتھای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مھدی دربین

تاریخ دادنامه : ١٣٩٩/٣/٢٧ شماره دادنامه: ۴٧١ شماره پرونده : ٩٧٠٢٨٠٢

مرجع رسیدگی: ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی : سازمان بازرسی کل کشور

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند ٣ جلسه ٧٩ـ   ٧/١/١٣٩۴ ـ بند ١ جلسه ١٩۵   ، ٢٣/١١/١٣٩۵ـبند ٣ جلسه ٢۶۵، ١٧/٣/١٣٩٣ بند ٣ جلسه ٢۵۵ ـ ١٣٩۵/١٠/۴ شورای اسلامی جویبار در خصوص اعطای تخفیف و بخشودگی عوارض

گردش کار : سرپرست معاونت حقوقی و نظارت ھمگانی سازمان بازرسی کل کشور به موجب شکایت نامه شماره ١۵٢٠٨٧ـ ١٣٩٧/٧/١١ اعلام کرده است که:

” شھرداری جویبار پس از تصویب شورای اسلامی، اقدام به اعطای تخفیف و بخشودگی عوارض برخی از شھروندان (بر مبنای مصوباتی) به شرح ذیل نموده است:

ـ بند ٣ جلسه ٧٩ـ ١٣٩٣/٣/١٧(موضوع تخفیف ۵٠ درصد پرداخت عوارض نوسازی)

ـ بند ٣ جلسه ٢۶۵ ـ ١٣٩۵/١١/٢٣(موضوع تخفیف عوارض خود اظھاری و داوطلبانه ساختمان ھای حریم و محدوده به مقدار ۵٠ درصد)

ـ بند ١ جلسه ١٩۵ ـ ١٣٩۴/١/٧(موضوع تخفیف عوارض نوسازی به مقدار ٣٨ درصد)

ـ بند ٣ جلسه ٢۵۵ ـ ١٣٩۵/١٠/۴(موضوع بخشودگی عوارض سطح شھر حمل زباله به میزان ۵٠ درصد)

در حالی که به موجب تبصره ٣ ماده ۵٠ قانون مالیات بر ارزش افزوده (مصوب سال ١٣٨٧ )قوانین و مقررات مربوط به اعطاء تخفیف و یا معافیت از پرداخت عوارض یا وجوه به شھرداری ھا و دھیاری ھا ملغی شده است. از طرف دیگر ماده ١٨١ قانون برنامه پنجم توسعه جمھوری اسلامی ایران (زمان تصویب مصوبه) مقرر داشته است: «ھرگونه تخفیف، بخشودگی حقوق و عوارض شھرداری ھا توسط دولت و قوانین مصوب را منوط به تأمین بودجه آن از بودجه عمومی سالانه کشور کرده است.» از این رو ابطال مصوبات فوق الذکر مورد تقاضا می باشد. ضمناً رأی شماره ۶٢٧ـ ١٣٩۶/٧/۴ ھیأت عمومی مؤید ھمین مطلب می باشد. “

متن مقرره مورد اعتراض به قرار زیر است:

  ” بند ٣ مصوبه جلسه ٧٩ ـ ١٧/٣/١٣٩٣:

بازگشت نامه به شماره ۴۴٠١ـ ١٣٩٣/٣/١٧ شھرداری مبنی بر عدم پرداخت عوارض نوسازی و حمل زباله به مدت طولانی، برای مدت سه ماه به مالکان نسبت به پرداخت بدھی با تخفیف ۵٠ %بھره مند و در صورت عدم پرداخت در مدت مذکور پس از طرح موضوع در مراجع قضائی با جریمه ٢۵ %و مطابق با ماده ١٢ قانون نوسازی و عمران نسبت به قطع برق و گاز اقدام گردد در جلسه شورا مطرح و پس از بحث و بررسی مورد موافقت قرار گرفت.

بند ٣ مصوبه جلسه ٢۶۵ ـ  ٢٣/١١/١٣٩۵:

٣ـ بازگشت به نامه شماره ١۵٣۵۶ ـ ١٣٩۵/٩/٢٣ شھرداری، در خصوص تخفیف خوداظھاری و داوطلبانه ساختمانھای احداثی محدوده و حریم شھر چه قدیمی و چه نوساز فاقد مجوز ساختمانی، با تخفیف ۵٠ %برای ساختمانھای ساخته شده قبل از سال ١٣٩٠ بر اساس نقشه ھوایی سال ١٣٩٠ لحاظ گردد. در ضمن جرایم ماده ١٠٠ بر اساس سال ساخت محاسبه گردد.

 بند ١ جلسه ١٩۵ ـ  ٧/١/١٣٩۴:

١ـ بازگشت به نامه شماره ١٩۵٧۴ـ ١٣٩۴/١١/١٧ شھرداری در خصوص تخفیف عوارض و نوسازی … به مناسبت فرا رسیدن سی و ھشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تخفیف ٣٨ %عوارض نوسازی و … مطرح و پس از بحث و بررسی مورد موافقت قرار گرفت.

بند ٣ جلسه ٢۵۵ـ ۴/١٠/١٣٩۵:

٣ـ بازگشت به نامه شماره ١۵۴۵۵ ـ ١٣٩۵/٩/٢۴ شھرداری، به مناسبت فرا رسیدن میلاد سراسر نور پیامبر (ص) آن دسته از شھروندانی که نسبت به پرداخت نقدی عوارض سطح شھر و حمل زباله از این تاریخ تا پایان سال اقدام نمایند مشمـول بخشودگی عـوارض مذکور تا سقف ۵٠ %خواھند شد. ضمناً در صورت پرداخت عـوارض مـذکور از بدھی ھای عوارض قبل از سال ١٣٩٠ معاف خواھند شد که موضوع در جلسه شورا مطرح و پس از بحث و بررسی مورد موافقت قرار گرفت. “

طرف شکایت علی رغم ارسال و ابلاغ نسخه دوم دادخواست و ضمایم آن تا زمان رسیدگی به پرونده ھیچ گونه پاسخی ارسال نکرده است.

ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ١٣٩٩/٣/٢٧ با حضور معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی ھیأت عمومی

به موجب تبصره ٣ ماده ۵٠ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ١٣٨٧ ،قوانین و مقررات مربوط به اعطاء تخفیف یا معافیت از پرداخت عوارض یا وجوه به شھرداری ھا و دھیاری ھا ملغی شده است، ھمچنین در آراء متعدد ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری از جمله آراء شماره ۶٢٧ـ ١٣٩٧/٧/۴ و ٢۶ ـ ١٣٩۶/١/١۵ اعطاء تخفیف و یا معافیت از پرداخت عوارض یا مواردی از این قبیل را مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات اعلام شده است، بنا به مراتب بند ٣ جلسه ٧٩ـ ١٣٩٣/٣/١٧ و جلسه ٢۶۵ ـ ١٣٩۵/١١/٢٣ ،بند ١ جلسه ١٩۵ ـ ١٣٩۴/١/١٧ و بند ٣ جلسه ٢۵۵ ـ ١٣٩۵/١٠/۴ موضوع تخفیف و بخشودگی عوارض از مصوبات شورای اسلامی شھر جویبار مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی شھر است و مستند به بند ١ ماده ١٢ و ماده ٨٨ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ١٣٩٢ ابطال می شود.

ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری

معاون قضایی دیوان عدالت اداری ـ مرتضی علی اشراقی

افزودن یک دیدگاه