وکیل آنلاین

خبرگزاری های عضو اوآنا نیازمند دبیرخانه دائمی هستند

دبیرخانه-دائمی-اوآنا

خبرگزاری های عضو اوآنا نیازمند دبیرخانه دائمی هستند

 

مدیرعامل خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت که خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام (اوآنا) نیازمند دبیرخانه دائمی هستند تا برنامه های مدون تعریف شده داشته باشند.

 

اجلاس سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام (اوآنا) قرار است 12 شهریور جاری به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در تهران برگزار شود، به همین دلیل نظرات و پیشنهادات عبدالرحیم احمد (Abdul rahim Ahmd) مدیرعامل خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) که یکی از اعضای این سازمان است را قبل از برگزاری این اجلاس جویا و منتشر کرده است.

احمد در این گفت و گو در دمشق اظهار داشت: بی شک اوآنا همه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه را در بر گرفته است و اندیشه تاسیس آن برای دفاع از حقوق کشورهای عضو و مقابله با جنگ رسانه ای غربی بوده است.

وی گفت: همه اعضای اوآنا به اتفاق باید برای این سازمان، یک دبیرخانه دائمی ثابت در یکی از کشوهای عضو ایجاد کنند تا اعضا بتواند نظرات را ارائه و پس از جمع آوری مشکلات و یا آسیب های احتمالی در اجلاس های آتی به آن بپردازد و این امر می تواند در اتحاد و همبستگی اعضا در طول سال کمک کند.

مدیر عامل خبرگزاری سوریه افزود: بدون تردید این سازمان در سال های گذشته از طریق همایش ها و تبادل تجربیات گذشته نقش مهمی در هم افزایی خبرگزاری های ملی و دیگر خبرگزاری های آسیا و منطقه در زیر یک پرچم داشته است و باید تلاش کنیم تا اثرات آن در دنیای رسانه ای جهان نیز مشاهده شود.

وی تصریح کرد: خبرگزاری سانای سوریه به دلیل تحریم ها چند سال است نتوانسته حق عضویت خود را بپردازد و پس از یک وقفه ما حق عضویت را فرستادیم ولی نتوانستند از حساب بردارند که اگر دبیرخانه دائمی راه اندازی شده بود، چنین مشکلی نداشتیم.

**دانشکده خبر ایرنا ظرفیتی برای آموزش اعضا
مدیرعامل خبرگزاری سوریه گفت: آموزش اعضای اوآنا با ابزارهای علمی و عملی باید بیشتر مد نظر قرار گیرد، زیرا آموزش های مشترک بین خبرگزاری ها می تواند به تبادل نظرات و تجربیات یکدیگر کمک کند.

احمد تصریح کرد: رساندن کارمندان و کادر خبرگزاری ها به سطح حرفه ای و استفاده از تجربیات یکدیگر با ایجاد دبیرخانه دائمی محقق می شود.

وی افزود: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) دانشکده خبر در اختیار دارد و می توانیم از این ظرفیت برای آموزش اعضای اوآنا بهره مند شویم.

وی بیان کرد: خبرگزاری های رسمی و ملی در این سازمان با همکاری و آموزش های مشترک به تبادل نظرات و تجربیات یکدیگر کمک کنند و رساندن خبرنگاران عضو به سطح حرفه ای بهتر و استفاده از تجربیات دیگران می تواند موثر باشد.

مدیرعامل خبرگزاری رسمی سوریه تصریح کرد: اعضای اوآنا می توانند دانشکده ای را برای آموزش فعالیت خبرگزاری های این سازمان راه اندازی و همچنین با پرتاب ماهواره های مشترک تمامی اخبار کشورهای عضو را پخش کنند.

وی گفت: اگر در سال های قبل چنین طرحی اجرا شده بود، می توانستم از طریق دبیرخانه دائمی و ثابت براساس توافق اعضا پیگیر آموزش و یا فعالیت های دیگر بودیم و این سازمان می توانست نقش برجسته ای در آینده داشته باشد.

**نیمی از ساکنان جهان در حوزه اوآنا
مدیر عامل خبرگزاری سوریه تصریح کرد: نیمی از جمعیت جهان در حوزه سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه ( اوآنا ) هستند که از دو سوم اخبار جهان استفاده می کنند که با انسجام و وحدت میان اعضا می توانیم در اطلاع رسانی دنیا اثر گذار باشیم.

احمد اظهار داشت: خبرگزاری های جهان روز به روز در سایه پیشرفت های تکنولوژی و زیرساخت در حال پیشرفت هستند که باید خبرگزاری های عضو اوآنا نیز برنامه مدونی در این زمینه داشته باشد.

وی اضافه کرد: به همین خاطر ما به عنوان اعضای این سازمان باید آماده پاسخگویی به چالش های جدید رسانه ای باشیم و با پیشرفت ها در جهان با استفاده از فناوری های جدید همراه شویم و منبرهای مشترکی برای تبادل اطلاعات رسانه‌ای ایجاد کنیم.

مدیر عامل خبرگزاری سانا ادامه داد: این کار باید با تقویت فعالیت این سازمان از طریق ایجاد یک دبیرخانه و مقر دائم بر اساس توافق همه اعضا انجام شود.

**آسیب رسانی شبکه های اجتماعی غیر متخصص به افکار عمومی
احمد با اشاره به اینکه برخی رسانه های غیر متخصص به افکارعمومی آسیب وارد می کنند، گفت: در رسانه‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی که جهان را در نوردیده است، افراد غیر متخصص و غیر حرفه ای فعالیت می کنند که اهمیتی به منبع خبر و مسئولیت پذیری در انتشار اخبار و توجه به صحت و اعتبار آن ندارند و این اقدامات در کنار سیاسی کردن خبر و توجیه هدفمند آن به شیوه ای آزاردهنده تاثیرات منفی برای ده‌ها سال بر نسل های مختلف خواهد داشت.

وی ادامه داد: به همین خاطر و برای مقابله با هرج‌ومرج اطلاعاتی که جهان را فرا گرفته است، خبرگزاری ها باید مرجع مسئول درباره اخبار و نقل و انتشار آن باشند و ما به عنوان اعضای سازمان اوآنا طوری اخبار را منتشر کنیم که ملاک و معیار عمل قرار گیرد.

وی تصریح کرد: خبرگزاری ها باید در بازار اطلاعاتی با قدرت وارد شوند و نقش بزرگی به عنوان منابع موثق اطلاعاتی داشته باشند.

مدیرعامل سانای سوریه گفت: برخی رسانه های غربی اخباری هدفمند را در کشورهای عضو اوآنا منتشر می کنند که به افکار عمومی آسیب وارد می کند و ما به عنوان اعضای، اخبار صحیح را با هم مبادله کنیم به طوری که دیگر رسانه های غربی نتوانند اظهار نظری داشته باشند.

**خدمت رسانی رسانه های غربی به اسرائیل
وی در ادامه افزود: امروز صلح جهانی با پیامدهای سیاست های غربی مبنی بر هرج و مرج آفرینی میان کشورهای جهان برای خدمت به اشغالگران اسرائیلی روبه رو است.

مدیر عامل خبرگزاری رسمی سوریه ادامه داد: این بی ثباتی ها با کمک رسانه های غربی در منطقه خاورمیانه متمرکز شده است، پس ملت ها و حکومت ها باید نسبت به آنچه در اتاق های اطلاعاتی غربی و صهیونیستی طراحی شده است، هوشیار باشند که این امر وظیفه اعضای اوآنا را بیشتر می کند.

**سابقه خبرگزاری سانا سوریه
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در سال 1965 میلادی زیر نظر وزارت اطلاع رسانی در این کشور تاسیس شد.

خبرگزاری سانا در 14 استان سوریه فعالیت و همچنین دفاتر خبری بین المللی در بیروت، پاریس، مسکو، تهران، اردن، کویت، قاهره، لیبی و ترکیه و حدود 43 خبرنگار محلی در دیگر کشورهای عربی و خارجی در سراسر جهان دارد.

خبرگزاری سانا هر روز خبرها را به زبان های فارسی ، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، ترکی، روسی و عبری منتشر می کند.

سانا به وسیله توافقات دو جانبه با بیشتر خبرگزاری های رسمی کشورهای عربی و بسیاری از خبرگزاری های اسلامی و بین المللی از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در ارتباط است.

این خبرگزاری عضو موسس در تعدادی از سازمان های رسانه ای بین المللی، فدراسیون خبرگزاری های عربی، انجمن خبرگزاری های مدیترانه و سازمان خبرگزاری های جنوب شرقی آسیا است.

خبرگزاری سانا از چند سال قبل یکی از اعضای عادی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام (اوآنا)می باشد که مدیر آن در این اجلاس نیز به عنوان میهمان ویژه حضور خواهد داشت.

سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه در سال 1961 با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت یونسکو تاسیس شده است و اکنون 44 خبرگزاری از 35 کشور قاره های آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند.

اجلاس تهران با حضور روسا ، معاونان و مدیران ارشد خبرگزاری های عضو اوآنا این سازمان قدرتمند رسانه ای که بیش از دو سوم جمعیت جهان را پوشش می دهند، دوشنبه آینده ( 12 شهریورماه) به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در تهران برگزار می‌شود.

در اجلاس تهران مدیران عامل و مدیران ارشد 18 خبرگزاری از کشورهای روسیه ، جمهوری آذربایجان، چین، قطر، ترکیه، عمان، مغولستان، کره جنوبی، قزاقستان، ژاپن، ویتنام، اندونزی، مالزی،عراق، سوریه، لبنان، بلغارستان، مهر و ایرنا از جمهوری اسلامی ایران شرکت می کنند.

بیشتراین خبرگزاری ها عضو هیات اجرایی اوآنا هستند و برخی به عنوان ناظر و میهمان ویژه در اجلاس تهران شرکت می کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی از اعضای با سابقه این تشکیلات رسانه ای ، یک دوره سه ساله (1997-2000) ریاست آن را بر عهده داشته و پس از آن نیز تا سال 2016 نایب رئیس این سازمان بوده و اکنون عضو کمیته اجرایی اوآنا است.

آخرین و شانزدهمین مجمع عمومی اوآنا در آبان 1395 (2016 میلادی) در باکو برگزار و ریاست دوره ای آن از روسیه به جمهوری آذربایجان منتقل شد.

کره جنوبی قرار است ریاست دوره بعدی این سازمان رسانه ای را برعهده بگیرد.

در تشکیلات اوآنا، فعالیت مجمع عمومی، هیات اجرایی و کمیته های فنی خبری و اخلاقی پیش بینی شده است.

هیات اجرایی اوآنا متشکل از 13 عضو است که در دوره کنونی 5 خبرگزاری آذرتاج (جمهوری آذربایجان)، ایتارتاس (روسیه)، شین هوا (چین)، یونهاپ (کره جنوبی) و آناتولی(ترکیه)، ترکیب هیات رئیسه را تشکیل می دهند.

ایرنا (ایران)، ای. ای. پی (استرالیا)، برناما (مالزی)، پی. تی. ای (هند)، کیودو (ژاپن)، ان .ان. ای (لبنان)، بی.ان .ای(بحرین)، وی.ان .ای (ویتنام) نیز دیگر اعضای هیات اجرایی اوآنا هستند.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز