وکیل آنلاین

حق حبس زوجه و شرایط اجرا گذاشتن حق حبس

حق-حبس

حق حبس زوجه و شرایط اجرا گذاشتن حق حبس

آیا میدانید

به محض اینکه عقد جاری شد ، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر این که مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود به این عمل حق حبس زوجه گفنه می شود .

زوجه می تواند از حق حبس خود استفاده کند و تا زمان دریافت کامل مهریه از زوج تمکین نکند . حتی اگر مهریه برای زوج تقسیط شود تا پایان آخرین قسط حق حبس زوجه پا برجا می ماند .

زوجه فقط تا زمانی که وارد زندگی مشترک نشده و به عبارتی هنوز باکره می باشد می تواند از این حق استفاده نماید و چنانچه زوجه قبل از گرفتن مهریه به اختیار و اراده خود از زوج ، تمکین خاص نماید ، حق حبس وی ساقط گردیده و دیگر مجاز به امتناع از تمکین و سایر وظایف زناشویی نیست.

لازم به توضیح است زوجی که دارای شرایط حق حبس می باشد و آن استفاده می نماید مستحق دریافت نفقه می باشد و زوج موظف به پرداخت نفقه به زوجه می باشد .

زوجه اگر مطلع باشد که خواستگار وی ، قادر به پرداخت مهریه نیست و با این شرایط به عقد ازدواج وی درمی آید نه تنها نمی تواند به لحاظ عدم قدرت و استطاعت زوج بر پرداخت مهریه تقاضای بطلان عقد را بنماید بلکه مجاز به استفاده از حق حبس هم نیست و از این رو باید بعد از عقد به درخواست زوج به ایفای وظایف زناشویی اقدام نماید و در غیر اینصورت زوجه ناشزه محسوب شده و مستحق دریافت نفقه نمی باشد.

اگر مهریه دارای مدت می باشد نیز تا زمان فرا رسید آن زوجه نمی تواند از حق حبس استفاده نماید .

جهت مشاوره با وکیل متخصص با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۹۵۷ از خطوط ثابت تماس حاصل نمایید .

جهت نگارش لایحه ، درخواست وکیل ، مشاوره حضوی و تنظیم قرارداد با شماره ۸۸۹۶۸۳۷۲ تماس حاصل نمایید .

لطفابا ثبت نظرات خود در دیدگاه وب سایت یا بخش نظرات اپلیکیشن دادورزیار در کافه بازار ما را حمایت کنید .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

افزودن یک دیدگاه