وکیل آنلاین

آکادمی آموزشی خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه ایجاد می شود

آکادمی آموزشی خبرگزاری

آکادمی آموزشی خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه ایجاد می شود

 

رئیس دوره ای سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) از برنامه ریزی برای راه اندازی آکادمی آموزشی این سازمان رسانه ای خبر داد و گفت: برای مواجهه با چالش های نوین لازم است به نوآوری و دانش فنی تجهیز شویم.

 

«اصلان اصلان‌اُف» روز دوشنبه در آیین افتتاحیه چهل و سومین اجلاس هیات اجرایی خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه که به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی در هتل اسپیناس پالاس تهران درحال برگزاری است، اظهار داشت: در طول این جلسات ما به طور مرتب مسائل جاری را مورد بحث قرار می دهیم و سعی می کنیم در رویارویی با چالش ها، بهترین تجارب خود را به اشتراک بگذاریم زیرا هر یک از ما پیشرفتهایی دارد و دارای سالها تجربه است.

وی با بیان اینکه پیشتر، پیشنهاداتش را در مورد چگونگی بهبود فعالیت های اوآنا ارائه کرده است، تصریح کرد: اکنون می خواهم یک بار دیگر توجه شما را به برخی مسائل مربوط به این پیشنهادات جلب کنم؛ در واقع، این پیشنهادها از تجربه درازمدت همه ما حاصل می شود و هدف ما گسترش فعالیت های اوآنا و تبدیل آن به سازمانی مطابق با نیازهای نوین است، همانطور که گزارش کشورها در نشست امروز نیز به فعالیت های اوآنا اشاره دارد.

اصلان‌اُف ادامه داد: اولین نکته این است که علاوه بر جلسات هیات مدیره اجرایی، ما همچنین می توانیم کنفرانس ها یا کارگاه های آموزشی را با مشارکت خبرگزاری هایی که عضو هیات اجرایی نیستند به منظور تبادل تجربه و بحث در مورد آخرین نوآوری ها برگزار کنیم که البته این نیاز به بودجه خاص دارد.

وی یادآور شد: طبق قوانین اوآنا، تمام سازمان های عضو باید حق عضویت سالانه را پرداخت کنند، 44 سازمان عضو در سازمان وجود دارد اما متأسفانه همه آنها به دلایلی به طور مرتب هزینه عضویت را نمی پردازند ولی ما می توانیم از بودجه ای که از طریق پرداخت هزینه عضویت به دست می آید استفاده کنیم تا چنین کنفرانس هایی را با مشارکت خبرگزاری های عضو که هزینه های عضویت را پرداخت می کنند، سازماندهی کنیم.

اصلان‌اُف تاکید کرد: برگزاری کنفرانس هایی که سالی یکبار برگزار می شود، می تواند به ما در مواجهه با چالش های جدیدی که رسانه های آسیایی و جامعه جهانی رسانه با آن مواجه اند کمک کند.

مدیرعامل خبرگزاری آذرتاج جمهوری آذربایجان، برگزاری آموزش ها را از جمله عوامل موثر گسترش تجربه میان اعضای اوآنا معرفی کرد و گفت: می توانیم این ابتکار را به آکادمی آموزشی اوآنا در آینده تبدیل کنیم زیرا برای مواجهه با چالش های نوین لازم است که ما با نوآوری و دانش فنی به خوبی تجهیز شویم و از طریق این آکادمی می توانیم برای کارکنان سازمان های عضو اوآنا که توسط متخصصان برگزار می شود، آموزش برگزار کنیم و همچنین با متخصصان هم خارج از اوآنا و هم از خبرگزاری برجسته جهان مانند شین هوا، تاس، یونهاپ، کیودو و سایر خبرگزاری های عضو همکاری کنیم.

وی تصریح کرد: بر این باوریم که این امر می تواند به همه اعضای کمک کند تا از فعالیت های سازمان بهره ببرند، ما می توانیم از بودجه اوآنا مبلغی را برای این منظور اختصاص دهیم و با همدیگر شکل و نحوه انجام آن را درنظر می گیریم و برای این کار می توانیم یک گروه کاری یا کمیسیون با حضور اعضای هیات اجرایی تشکیل دهیم تا بتواند تخصیص و استفاده از بودجه برای چنین اقدامات مهمی را در نظر بگیرد.

رئیس دوره ای سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه با ارائه پیشنهاد ایجاد دفتر دائمی دبیرکل اوآنا گفت: طبق اساسنامه فعلی، دبیرکل سازمان اوآنا باید از خبرگزاری ریاست سازمان انتخاب شود و هر سه سال یکبار تغییر می کند بنابراین پیشنهاد می کنیم که دبیرکل لزوما نمایندگی خبرگزاری رئیس نباشد بلکه هر فرد دیگری باشد که پس از اتمام دوره سه ساله خود بتواند مجددا به عنوان دبیرکل انتخاب شود.

وی مدیریت متمرکز اسناد، سازماندهی رویدادها و انجام کارهای سازمانی به شیوه ای موثر و کارآمدتر و انتشار اخبار مربوط به تغییرات در سازمان های عضو را از جمله مزایای ایجاد دبیرخانه دائمی اوآنا برشمرد.

برگزاری مسابقات عکس و احیای سایت اینترنتی اوآنا از دیگر پیشنهادات اصلان‌اُف در چهل و سومین اجلاس هیات اجرایی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه بود.

وی خاطرنشان کرد: از هنگامی که آذرتاج ،ریاست سازمان اوآنا را به عهده گرفت ما هر کاری را انجام داده ایم و همه خبرگزاری های عضو را تشویق کردیم که اخبار خود را در وب سایت اوآنا ارسال کنند و اکنون حتی خبرگزاری های عضوی که اخبار خود را سالها ارسال نکرده اند، اکنون اخبار خود را در وب سایت اوآنا به اشتراک می گذارند اما این رقم با توجه به تعداد اعضای سازمان ما بسیار کم است.

رئیس دوره ای سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه افزود: ما می خواهیم اخبار، عکس ها و فیلم ها را در وب سایت اوآنا قرار دهیم تا به یکی از بزرگترین منابع خبری تبدیل شود و خوانندگان را در مورد آنچه در هر کشور آسیایی اتفاق می افتد، آگاه کند.

وی به استفاده فزاینده مردم از تلفن های همراه اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال، بیش از 65 درصد از بازدید از وب سایت آذرتاج از دستگاه های تلفن همراه است و همین باعث شد تا ما نسخه تلفن همراه وب سایت اوآنا را راه اندازی کنیم که به کاربران تلفن همراه امکان دسترسی آسان به خبرهای ارسال شده توسط سازمان های عضو را می دهد.

به گفته اصلان‌اُف، در شش ماه 2018 ، بیست و چهار خبرگزاری اخبار خود را در وب سایت اوآنا ارسال کرده اند اما بسیاری از خبرگزاری های عضو، خبرها را بدون عکس منتشر می کنند و فقط سه خبرگزاری عضو فیلم می گذارند.

وی از خبرگزاری عضو اوآنا درخواست کرد که محتوای خبری را به همراه عکس به سایت اوآنا ارسال کنند چراکه این گونه اخبارشان در نسخه موبایل این وب سایت در دسترس خواهد بود.

رییس سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه از برنامه ریزی برای افزودن سایر بخش های وب سایت و اطلاعات مربوط به سازمان به نسخه تلفن همراه خبر داد و گفت: همچنین با توجه به اینکه اساسنامه اوآنا در سال 1981 تصویب شده و از آن زمان تاکنون خیلی چیزها تغییر کرده است، بنابراین نیاز به بهبود اساسنامه وجود دارد که باید برای آن اقدام کنیم.

وی به راه اندازی مسابقه ای برای «جایزه برتر اوآنا» اشاره کرد و گفت: این ابتکار به پیشنهاد خبرگزاری تاس روسیه ارائه شده و اعضا می توانند پروژه های خود را به دبیرخانه اوآنا ارسال کنند و بیانیه ای درباره این مسابقه در آینده ارائه خواهد شد.

چهل و سومین نشست هیات اجرایی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) صبح امروز، 12 شهریورماه با حضور مدیران عامل و مدیران ارشد خبرگزاری‌های کشورهای عضو این سازمان به میزبانی ایرنا در تهران آغاز به کار کرد.

در اجلاس یک روزه تهران، مدیران عامل و مدیران ارشد خبرگزاری های 18 کشور شامل روسیه، جمهوری آذربایجان، چین، قطر، ترکیه، عمان، مغولستان، کره جنوبی، قزاقستان، ژاپن، ویتنام، اندونزی، مالزی، عراق، سوریه، لبنان، بلغارستان و ایرنا و مهر از جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده اند.

مدیران عامل یا مدیران ارشد خبرگزاری های سوریه، قطر، عراق، عمان و بلغارستان نیز به عنوان میهمان ویژه در اجلاس تهران حضور دارند.

سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه در سال 1961 با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت یونسکو تاسیس شده است و اکنون 44 خبرگزاری از 35 کشور قاره های آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی از اعضای با سابقه این تشکیلات رسانه ای، یک دوره سه ساله (1997-2000) ریاست آن را بر عهده داشته و پس از آن نیز تا سال 2016 نایب رئیس این سازمان بوده و اکنون عضو کمیته اجرایی اوآنا است.

آخرین و شانزدهمین مجمع عمومی اوآنا در آبان 1395 (2016 میلادی) در باکو برگزار و ریاست دوره ای آن از روسیه به جمهوری آذربایجان منتقل شد و قرار است کره جنوبی، ریاست دوره بعدی این سازمان رسانه ای را برعهده بگیرد.

در تشکیلات اوآنا، فعالیت مجمع عمومی، هیات اجرایی و کمیته های فنی خبری و اخلاقی پیش بینی شده است.

هیات اجرایی اوآنا متشکل از 13 عضو است که در دوره کنونی 5 خبرگزاری آذرتاج (جمهوری آذربایجان)، ایتارتاس (روسیه)، شین هوا (چین)، یونهاپ (کره جنوبی) و آناتولی (ترکیه)، ترکیب هیات رئیسه را تشکیل می دهند.

ایرنا (ایران)، ای. ای. پی (استرالیا)، برناما (مالزی)، پی. تی. ای (هند)، کیودو (ژاپن)، ان .ان. ای (لبنان)، بی.ان .ای (بحرین) و وی.ان .ای (ویتنام) نیز دیگر اعضای هیات اجرایی اوآنا هستند.

کشورهای عضو اوآنا 56 درصد تولید ناخالص جهان، حدود 50 درصد تجارت جهانی، بیش از 60 درصد قلمرو آبی و بیش از 25 درصد حجم حمل و نقل هوایی را در اختیار دارند.

اوآنا دو سوم گردش اطلاعات جهان را بر عهده دارد؛ ظرفیت هایی که در صورت همکاری موثر و هماهنگی بین اعضای سازمان قدرتمند رسانه‌ای اوآنا، می تواند انحصار خبر از سوی رسانه های غربی و جریان یک‌جانبه اخبار را بشکند.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه