وکیل آنلاین

تحلیل قانون کاهش حبس تعزیری

جرم تخریب در قانون کاهش مجازات تعزیری

آیا میدانید:

آن‌چه موضوع اصلی این نوشتار است بررسی اصطلاحات اخیر در قانون مجازات اسلامی می‌باشد که تحت عنوان طرح کاهش حبس تعزیری معروف شده است، قانون‌گذار ایران با بررسی این امر که گاه حبس‌های تعزیریِ سنگین و طویل‌المدت تأثیرات نادرستی در رفتار بزهکاران داشته و نه‌تنها عامل بازدارنده نمی‌باشد، بلکه گاهاًزمینه ارتکاب جرائم بعدی را نیز فراهم می‌آورد. فلذا این امرِ راه کاهش حبس‌های تعزیری را مطابق قانون کاهش مجازات مدنظر قرار داده است. این تغییرات عبارتند از:

  1. در قانون کاهش مجازات، مجازات‌هایی که دارای حداقل و حداکثر می‌باشند حکم به حداقل مجازات صادر می‌شود، مگر مطابق قانون دلیل خاصی بر بیش از حداقل بودن آن وجود داشته باشد.
  2. تمامی حبس‌های ابر غیرحدی به حبس درجه 1 تقلیل یافته‌اند.
  3. مجازات‌های تکمیلی و تبعی که صرفاً درخصوص مجازات‌های جرائم تعزیری درجه 1 تا 6 وجود داشت، به درجات 7 و 8 نیز تعمیم پیدا کرد.
  4. جرائم قابل گذشت در این قانون افزایش پیدا کرده است. جرائم قابل گذشت جرائمی است که با شکایت شاکی آغاز و در هر مرحله از تحقیقات و رسیدگی با گذشت شاکی موقوف و یا متوقف می‌گردد.

این قانون شروع به معاونت در تمامی جرائم را قابل گذشت دانسته است.

  1. اتفاق مهم دیگری که در این قانون افتاده این امر می‌باشد که قانون‌گذار جرائم کلاهبرداری و انتقال مال غیر تا سقف یکصد میلیون تومان را جزو جرائم قابل گذشت دانسته و شرایط قابل گذشت بودن جرائم سابق در این خصوص اعمال خواهد شد.
  2. درخصوص بحث تعدد جرم اعمال ارتکابی که مشمول قواعد تعدد جرم می‌گردد، نهایتاً فقط مجازات اشد قابلیت اعمال را دارد. که هریک از موارد تعدد مباحث گسترده‌تری دارد که نیاز به توضیح جداگانه خواهد داشت و درخصوص تکرار جرم نیز در موارد 13، 14، 137 و 136 قانون مجازات اسلامی را تغییر داده و مجازات کمتری در این خصوص درنظر گرفته است.

نهایتاً کاهش مجازات قطعاً تأثیرات مطلوب‎‌تری بر شخص مجرم خواهد داشت به شرطی که تنوع در اعمال مجازات ایرادی در اجرای مجازات صحیح به‌عمل نیاورد و با اقدامات تأمینی صحیح به‌همراه مجازات کمک به اصلاح جامعه و پیشگیری از جرم وجود داشته باشد.

جهت درخواست وکیل   و مشاوره حقوقی حضوری  با شماره ۸۸۹۶۸۳۷۲ تماس حاصل نمایید.

جرم تخریب در قانون کاهش مجازات تعزیری:

1 تحلیل قانون کاهش حبس تعزیری

تخریب به معنای از بین بردن و خراب کردن مال دیگری است به‌گونه‌ای که شخصی مال منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را با تحقق فعل مثبت نه با ترک فعل خراب کند، از کار بیندازد و یا از بین ببرد. به‌گونه‌ای که سبب ورود ضرر و خسارت به دیگری شود درواقع تخریب یک جرم مقید می‌باشد و در ارتکاب آن هم سوء نیت عام مرتکب، قصد ارتکاب جرم و هم سوء نیت خاص قدر ایراد ضرر و خسارت به دیگری ضروری می‌باشد.

با توجه به قانون تصویبی کاهش مجازات حبس‌های تعزیری که در آن قانون‌گذار اقدام به کاهش مجازات حبس در برخی جرائم تعزیری نموده‌اند، باعث شده در مجازات جرم تخریب نیز تخفیفاتی را قائل شود.

مطابق قانون جدید، قانون‌گذار به‌طور کلی مجازات حبس را ملقا‌الاثر نموده و جزای نقدی را جایگزین حبس کرده است. به‌عنوان مثال اگر شخصی مرتکب تخریب خودرویی شود و کارشناس مبلغ را زیر 10 میلیون تومان تشخیص دهد، دادگاه نیز می‌تواند فرد را به جزای نقدی محکوم کند و حق تعیین حبس را نخواهد داشت.

بیشتر بدانید :7 ویژگی که هر وکیل خوب باید داشته باشد

پست های مرتبط

وکیل پایه یک دادگستری کانون وکلای مرکز

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز