وکیل آنلاین

سرماخوردگی عامل التهاب عضله قلب است

التهاب-عضله-قلب

سرماخوردگی عامل التهاب عضله قلب است

دبیر انجمن آترواسکلروز ایران، گفت: یکی از بیماری های قلبی خطرناک که برای عموم مردم ناشناخته است التهاب عضله قلب است که در بسیاری از موارد در اثر ابتلا به سرماخوردگی بروز می کند.

مسعود اسلامی روز چهارشنبه در بیستمین همایش بین المللی تازه های قلب و عروق افزود: ویروس این بیماری می تواند از طریق سرماخوردگی وارد عضله قلب شده و منجر به تخریب عضلات قلب شود. یکی از عوارض این بیماری، کاهش قدرت انقباضی قلب است.

دبیر علمی بیستمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق افزود: در صورتی که این بیماری که یک منشاء ویروسی دارد، به موقع تشخیص داده نشود، می تواند کشنده باشد.

وی با اشاره به شیوع این عارضه در فصول بهار و پاییز، گفت: از آنجایی که بیماری سرماخوردگی در این فصول شایع تر است، این عارضه نیز در این دوره های زمانی شیوع بیشتری می یابد.

اسلامی تاکید کرد: توصیه ما به فرد مبتلا به سرماخوردگی، استراحت و دوری از فعالیت های ورزشی است. زیرا، فعالیت سنگین باعث آسیب به عضله قلب شده و منجر به بروز نارسایی قلبی می شود.

وی افزود: عارضه التهاب عضله قلب، در هر رده سنی می تواند فرد را مبتلا کند که داروهای ضد التهابی و ضد ویروسی، برای درمان این عارضه استفاده می شود.

مریم مهرپویا متخصص قلب و عروق نیز در این همایش بین المللی به عوامل خطر بروز بیماری های قلبی اشاره کرد و گفت: اگر از بروز دیابت، فشار و چربی خون بالا پیشگیری و از مصرف سیگار پرهیز شود، می توان از بروز بیماری های قلبی در کشور پیشگیری کرد.

وی افزود: شایعترین بیماری قلبی یا عارضه قلبی، سندروم های حاد کرونری است که به علت وجود پلاک که روی آن لخته خون می نشیند، در داخل رگ های قلبی اتفاق می افتد که اگر در اثر این عارضه رگ های قلبی به طور کامل بسته شوند، منجر به سکته حاد قلبی می شود. در این موارد وضیعت بیمار بسیار وخیم است و باید بلافاصله به بیمارستان منتقل و با آنژیوپلاستی رگ های قلبی باز و بیمار نجات پیدا کند.

متخصص قلب و عروق اظهار داشت: در مواردی نیز سندروم های حاد کرونری موجب بسته شدن تمام رگ ها نمی شوند اما یک وضعیت بحرانی برای قلب ایجاد می شود که در این موارد نیز اگر به موقع بیمار را به بیمارستان انتقال ندهیم، ممکن است بیمار جان خود را از دست بدهد.

مهرپویا تاکید کرد: دیابت، فشار و چربی خون بالا و سیگار مهمترین عوامل خطر در بروز بیماری های قلبی هستند و اجتناب از این عوامل به میزان قابل توجهی می تواند از بروز این بیماری یا عارضه قلبی پیشگیری کند.

وی یادآور شد: افراد می توانند از بروز این بیماری ها با رعایت الگوی غذایی، افزایش تحرک و اصلاح سبک زندگی پیشگیری کنند اما اگر در مواردی به هر یک از این بیماری ها مبتلا شدند، توصیه می شود با کنترل موثر بیماری مانع از بروز عوارض قلبی شوند.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه در حال حاضر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اجرای برنامه های مدون توانسته است تا حدودی از بروز بیماری های قلبی در کشور پیشگیری کند، تصریح کرد: تاکنون کلینیک های پیشگیری تاسیس شده است که توانسته در آگاه سازی مردم، کاهش بروز عوامل خطر و در نتیجه کاهش بروز بیماری های قلبی نقش موثری ایفا کنند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران درباره تاثیر گروه خونی در بروز بیماری های قلبی، گفت: مطالعات بسیاری در این زمینه انجام شده است اما نیاز به انجام مطالعات بسیاری است؛ بنابراین نمی توانیم در حال حاضر تاثیر گروه خونی را در بروز بیماری های قلبی موثر بدانیم.

* بازکردن رگ های قلب با روشی نوین در ایران

دکتر مسعود قاسمی رئیس انجمن آترواسکلروز ایران در حاشیه افتتاحیه کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق ایران، از انجام شیوه مدرن بازکردن رگ های قلب در مراکز درمانی بخش های دولتی و خصوصی ایران خبر داد و گفت: یکی از روش های مدرن در حوزه قلب و عروق که با موفقیت در کشورمان انجام می شود، باز کردن رگ های قلب به وسیله بالون یا فنر است.

وی ادامه داد: انجام این روش مدرن برای افرادی که دچار سکته حاد قلبی شده اند، از اهمیت ویژه ای در نجات جان این بیماران برخوردار است.

رئیس بیستمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق با اشاره به انجام این روش مدرن درمانی در یک دوره پنج ساله در کشور، گفت: نتایج این روش که در بسیاری از مراکز قلب و عروق تهران و شهرهای بزرگ کشور انجام می شود، نشان دهنده موفقیت آمیز بودن آن است.

قاسمی ادامه داد: در این روش، فردی که در ساعات اولیه سکته حاد قلبی به مرکز درمانی مراجعه داده می شود، در اتاق عمل رگ های بسته او مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از بالون یا همان فنر، باز می شود.

وی از طرح «۲۴۷» به عنوان روش جامع کشوری در حوزه قلب و عروق نام برد و افزود: این روش در مراکز درمانی دولتی و خصوصی کشور، با موفقیت در حال اجرا است.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران، در ادامه به برنامه های کنگره بیستم تازه های قلب و عروق اشاره کرد و گفت: در این کنگره در زمینه بیماری های پیچیده قلب و عروق که مورد مطالعه قرار گرفته است، بحث و گفتگو می شود.

قاسمی از تعویض یا تعبیه دریچه آئورت بدون عمل باز قلب برای آن دسته از بیماران که قادر به جراحی باز نیستند، به عنوان یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در کنگره نام برد و افزود: تعبیه دریچه آئورت برای این دسته از بیماران از طریق کشاله ران انجام می شود.

وی، ارائه دستاوردهای ۹ سال اخیر کشور در حوزه قلب و عروق را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این کنگره، موضوعات مختلف در حوزه درمان بیماری های قلبی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه