وکیل آنلاین

قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران مواد ۱۵۱ تا ۲۳۵

قانون-استخدام-سپاه

قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران

مواد ۱۵۱ تا ۲۳۵

ماده ۱۵۱ – حقوق و مزایای مستمر و مزایای شغل پرسنل بر اساس این قانون از تاریخ تصویب این قانون محاسبه و پرداخت خواهد شد.
بخش چهارم – کسورات

‌ماده ۱۵۲ – وجوه زیر ماهانه از دریافتی پرسنل کسر می‌گردد:
‌الف – حق بازنشستگی به میزان ۱۰% حقوق ماهیانه
ب – حق بیمه پرسنل به میزان ۱% حقوق ماهیانه
ج – حق بیمه درمانی پرسنل مشمول این قانون، بازنشستگان، وظیفه‌بگیران، مستمری‌بگیران و عائله تحت تکفل آنان معادل ۲٫۵ برابر ضریب‌ریالی حقوق به ازای هر نفر که از خدمات درمانی برخوردار می‌گردند.
‌د – سهم ماهیانه پس‌انداز ثابت پرسنل کادر ثابت در صورت تمایل به استفاده از آن، به میزان حاصل ضرب عدد ۱۵ در ضریب ریالی خواهد بود.
‌تبصره – کسورات پرسنل بسیجی ویژه و فعال صرفاً در مدت زمانی که آنها به صورت تمام وقت در خدمت سپاه قرار می‌گیرند مشمول این ماده‌می‌گردد.
‌ماده ۱۵۳ – وجوه زیر حسب مورد از دریافتی ماهانه پرسنل کسر می‌گردد:
‌الف – حقوق اولین ماه خدمت
ب – هر گونه افزایش که در طول خدمت پرسنل اعمال می‌گردد در ماه اول افزایش. ‌ماده ۱۵۴ – وجوه بند (‌الف) و (‌د) ماده ۱۵۲ این قانون به اضافه معادل آن که از بودجه دولت تأمین می‌گردد به طور ماهیانه به حسابهای مربوطه و‌همچنین وجوه موضوع
ماده ۱۵۳ این قانون به حساب صندوق بازنشستگی سپاه واریز می‌گردد.
‌تبصره – صندوق بازنشستگی سپاه به صورت سازمانی اداره می‌شود که اساسنامه آنها توسط ستاد کل سپاه و با همکاری وزارت ظرف مدت ۳ ماه‌پس از تصویب این قانون تهیه و به تصویب کمیسیون امور دفاعی مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.
‌ماده ۱۵۵ – وجوه موضوع بندهای (ب) و (ج) ماده ۱۵۲ این قانون ماهیانه به حسابهای مربوطه واریز می‌گردد.
‌تبصره – سهم دولت بابت خدماتی درمانی برای کلیه پرسنل به میزان (۳%) حقوق ماهیانه و بابت بیمه پرسنل به میزان (۲%) حقوق ماهیانه‌می‌باشد.
‌ماده ۱۵۶ – کسور بازنشستگی پرسنل موضوع تبصره ماده ۱۰۷ و تبصره (۲) ماده ۱۰۸ این قانون که مدت انتظار خدمت یا بدون کاری آنان در‌بازنشستگی محسوب می‌گردد، بایستی بر اساس آخرین حقوق قبل از انتظار خدمت یا بدون کاری توسط آنان به صندوق بازنشستگی سپاه واریز شود.
‌ماده ۱۵۷ – کلیه وزارتخانه‌ها و سازمانها موظفند کسور بازنشستگی پرسنل منتقل شده به سپاه اعم از سهم فرد و دولت را به صندوق بازنشستگی‌سپاه واریز نموده و سپاه نیز موظف است کسورات بازنشستگی پرسنل منتقل شده از سپاه را به صندوق بازنشستگی منتقل شونده واریز نماید.

‌بخش پنجم – سایر پرداختها

‌ماده ۱۵۸ – پاداش و هزینه سفر و فوق‌العاده مأموریت در داخل و خارج از کشور و فوق‌العاده‌های انتقال محل خدمت، بدی آب و هوا و محرومیت‌از تسهیلات زندگی به میزان مشمولین قانون استخدام کشوری به پرسنل پرداخت می‌گردد.
‌تبصره – به پرسنلی که به مأموریتهای رزمی اعزام می‌شوند بر طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب فرماندهی کل خواهد رسید فوق‌العاده عملیاتی‌پرداخت خواهد شد.
‌ماده ۱۵۹ – به پرسنل مجردی که متأهل می‌شوند مبلغی برابر با حاصل ضرب ضریب ریالی حقوق در عدد (‌دو هزار) تحت عنوان هدیه ازدواج‌برای یک بار در طول خدمت پرداخت می‌گردد.
‌ماده ۱۶۰ – جز در زمینه نگهبانی و مواردی که پرسنل از فوق‌العاده مأموریت استفاده می‌نمایند، در مواردی که ادامه کار پرسنل فنی (‌ساخت و‌تعمیر) و درمانی و تحقیقی و کارشناسی در غیر ساعات خدمت ضرورت پیدا می‌کند با در نظر گرفتن افزایش بازده کار به تناسب افزایش ساعات خدمت‌به پرسنل مربوطه اضافه کار پرداخت می‌شود میزان اضافه کار بر طبق آیین‌نامه موضوع ماده ۱۵۰ قانون ارتش خواهد بود. ‌هر گونه اصلاح و تغییر در آیین‌نامه مزبور بنا به پیشنهاد ستاد کل سپاه و با هماهنگی وزارت تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
‌ماده ۱۶۱ – در صورتی که ضرورت و مقتضیات خدمتی، ادامه خدمت روزانه پرسنل را ایجاب نماید، خوراک و سایر هزینه‌های ضروری آنان با‌هزینه سپاه تأمین می‌گردد.
‌ماده ۱۶۲ – لباس آن عده از پرسنل که بایستی از لباس متحدالشکل استفاده نمایند و یا مشاغل آنان ایجاب می‌نماید که لباس خاصی بپوشند با هزینه‌سپاه تأمین خواهد شد.
‌ماده ۱۶۳ – به کلیه جانبازان اعم از شاغل و بازنشسته هدیه ایثار یا حق ازکارافتادگی تعلق می‌گیرد که میزان و نحوه پرداخت آن به موجب‌آیین‌نامه‌ای است که توسط وزارت با هماهنگی ستاد کل سپاه تهیه و پس از تأیید ستاد کل به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

‌بخش ششم – دریافتی پرسنل در موارد خاص

‌ماده ۱۶۴ – دریافتی ماهانه پرسنل اسیر و گروگان و مفقودالاثر و منتسب و مأمور به خدمت بر مبنای حقوق و مزایای مستمر پرسنل حاضر به‌خدمت همطراز آنان و مزایای آخرین شغل آنها محاسبه و پرداخت می‌گردد.

‌ماده ۱۶۵ – به پرسنلی که سوابق خدمتی آنان بازخرید می‌شود، به ازای هر سال خدمت قابل احتساب از نظر بازنشستگی مبلغی معادل یک برابر و‌نیم آخرین حقوق و مزایا پرداخت خواهد شد.
‌تبصره ۱ – در صورتی که پرسنل در طول اجرای تنبیه، تنزیل دائمی درجه یا رتبه بازخرید شوند با درجه یا رتبه تنبیهی بازخرید خواهند شد.
‌تبصره ۲ – مدت یک سال خدمت پرسنل در مشاغل ویژه و جبهه در محاسبه سنوات بازخریدی، یک سال و نیم محسوب می‌شود.
‌ماده ۱۶۶ – میزان دریافتی پرسنل مأمور به خدمت در داخل سپاه، ستاد کل، وزارت و سازمانهای وابسته بر مبنای حقوق درجه یا رتبه مربوطه و‌مزایای شغل جدید آنان محاسبه و پرداخت می‌گردد.
‌ماده ۱۶۷ – پرسنل بازنشسته‌ای که به موجب ماده ۱۲۶ این قانون به خدمت اعاده می‌گردند از تاریخ اعاده به خدمت حقوق بازنشستگی آنان قطع‌شده و از حقوق درجه یا رتبه خود و مزایای مستمر مربوطه و مزایای شغلی که در آن انجام وظیفه خواهند کرد استفاده می‌نمایند و از نظر کلیه امور‌پرسنلی مانند شاغلین خواهند بود. مدت خدمت این قبیل پرسنل بر سنوات خدمتی قبلی اضافه شده و در میزان حقوق بازنشستگی آنان مؤثر خواهد‌بود.

‌ماده ۱۶۸ – میزان دریافتی ماهانه پرسنل منتظر خدمت بر مبنای دو سوم و پرسنل بدون کار بر مبنای یک دوم حقوق درجه یا رتبه و مزایای مستمر‌آنها محاسبه و پرداخت می‌گردد.
‌ماده ۱۶۹ – حقوق و مزایای پرسنل بسیجی در طول مدت آموزش و بکارگیری معادل حقوق و مزایای مستمر کادر ثابت هم‌درجه یا رتبه آنان‌می‌باشد که از محل اعتباراتی که همه‌ساله در بودجه سپاه منظور می‌گردد توسط سپاه پرداخت می‌شود.
‌تبصره – بسیجیان ویژه در طول آموزش و بکارگیری علاوه بر حقوق و مزایای فوق از مزایای شغل مربوطه استفاده می‌نمایند.
‌ماده ۱۷۰ – بسیجیان ویژه که مطابق مقررات این قانون آموزش دیده و سازماندهی گردیده‌اند و درجات نظامی اخذ کرده‌اند، به تناسب نوع‌مسئولیت، درجه و میزان ارتباط آنان با سازمان مربوطه به طور ماهانه درصدی از حقوق و مزایای مستمر پرداخت می‌گردد که حداقل آن (۱۰%) و‌حداکثر آن (۳۰%) حقوق و مزایای مستمر خواهد بود.
‌تبصره – دستورالعمل این ماده توسط ستاد کل سپاه تهیه و به تصویب فرماندهی کل خواهد رسید.

‌فصل هشتم – حقوق بازنشستگی، وظیفه و مستمری

‌ماده ۱۷۱ – حقوق بازنشستگی، حقوق وظیفه و حقوق مستمری عبارت است از وجوهی که حسب مورد به بازنشستگان، جانبازان، ،‌معلولین و‌عائله تحت تکفل پرسنل شهید یا متوفی برابر مقررات مربوط از صندوق بازنشستگی سپاه به طور ماهانه پرداخت می‌گردد.
‌ماده ۱۷۲ – به پرسنل بازنشسته ماهانه مبلغی معادل افزایش حقوق آنان در طول خدمت به اضافه حاصل ضرب سنوات خدمت در یک سی‌ام‌حقوق بدو خدمت آنان، به عنوان حقوق بازنشستگی پرداخت می‌گردد.
‌ماده ۱۷۳ – دریافت حقوق بازنشستگی یا وظیفه و سهمیه مستمری توأماً ممنوع بوده و در این حالت فقط مبلغ بیشتر پرداخت خواهد شد.
‌ماده ۱۷۴ – فرزندانی که یکی از والدین آنها فوت شود حق دریافت سهمیه مستمری از حقوق وی را خواهند داشت، اگرچه پدر یا مادر آنها که در‌حال حیات است به هر عنوان حقوق یا حقوق بازنشستگی یا وظیفه از دولت دریافت می‌دارد.
‌ماده ۱۷۵ – میزان حقوق وظیفه جانبازان موضوع بندهای (ب) و (ج) ماده ۱۲۱ این قانون و حقوق مستمری‌بگیران شهدا به شرح زیر تعیین‌می‌گردد:

الف – در مورد کادر ثابت و پیمانی و بسیجی ویژه، حقوق معادل مجموع حقوق ماهانه یک درجه یا یک رتبه
بالاتر و آخرین مزایای مستمر و‌ مزایای شغلی که دریافت می‌داشته‌اند.
ب – در مورد محصلین، حقوق معادل ماهانه درجه یا رتبه‌ای که بعد از پایان دوره آموزشی به آنان نائل می‌شوند با قدمتی معادل سابقه تحصیل به‌اضافه مزایای مستمر.
ج – در مورد پرسنل وظیفه و بسیجی فعال و عادی حقوقی معادل حقوق ماهانه پرسنل کادر ثابت یک درجه بالاتر که حداقل آن معادل حقوق‌ماهانه پرسنل کادر با درجه رزم‌آورسومی می‌باشد.
‌تبصره – آن دسته از جانبازان موضوع بند (ب) و تبصره (۲) ماده ۱۲۱ این قانون که به خدمت ادامه داده و یا به خدمت اعاده می‌گردند در محاسبه‌حقوق بازنشستگی از مزایای مستمر و مزایای شغلی استفاده می‌کنند.

‌ماده ۱۷۶ – میزان حقوق وظیفه و حقوق مستمری‌بگیران موضوع ماده ۱۳۳ این قانون که در حین انجام وظیفه یا به سبب آن معلول یا فوت‌می‌شوند به شرح زیر تعیین می‌گردد:
‌الف – در مورد کادر ثابت و پیمانی و بسیجی ویژه، حقوقی معادل آخرین حقوق ماهانه و مزایای مستمر و مزایای شغلی.
ب – در مورد محصلین (‌نه دهم) حقوق درجه یا رتبه‌ای که بعد از پایان دوره آموزش به آن نائل می‌شوند با قدمتی معادل سابقه تحصیلی.
ج – در مورد پرسنل وظیفه و بسیجی فعال و عادی حقوقی معادل حقوق ماهانه پرسنل همطراز کادر ثابت که حداقل آن معادل حقوق ماهانه پرسنل‌کادر با درجه رزم‌ آورسومی می‌باشد.
‌تبصره – حقوق مستمری‌بگیران معلولین موضوع این ماده در صورتی که بنا به تشخیص مرجع پیش‌بینی شده در ماده ۱۳۴ این قانون، فوت ناشی از‌معلولیت باشد، معادل آخرین حقوق وظیفه و در صورتی که فوت ناشی از معلولیت نباشد، معادل (‌نه دهم) آخرین حقوق وظیفه خواهد بود.
‌ماده ۱۷۷ – میزان حقوق وظیفه و حقوق مستمری‌بگیران پرسنلی که بر طبق تشخیص مرجع پیش‌بینی شده در ماده ۱۳۴ این قانون به طور عادی‌معلول یا فوت می‌شوند به شرح زیر تعیین می‌گردد:
‌الف – در مورد کادر ثابت و پیمانی و بسیجی ویژه، حقوقی معادل آخرین حقوق ماهانه دریافتی.
ب – در مورد محصلین (‌چهار پنجم) حقوق ماهانه درجه یا رتبه‌ای که بعد از پایان دوره آموزش به آن نائل می‌شوند با قدمتی معادل سابقه تحصیل.
ج – در مورد پرسنل وظیفه و بسیجی فعال (‌نه دهم) حقوق ماهانه پرسنل همطراز کادر ثابت.
‌تبصره – حقوق مستمری‌بگیران معلولین موضوع این ماده معادل آخرین حقوق وظیفه آنان خواهد بود.
‌ماده ۱۷۸ – پرسنل بازنشسته در صورتی که شهید شوند، با مستمری‌بگیران آنان همانند مستمری‌ بگیران پرسنل هم درجه یا هم رتبه آنان برابر‌مقررات ماده ۱۷۵ این قانون رفتار خواهد شد و در صورت فوت چهار پنجم آخرین حقوق بازنشستگی استحقاقی به عنوان حقوق مستمری به‌مستمری‌بگیران آنان پرداخت خواهد گردید.
‌ماده ۱۷۹ – پرسنل وظیفه دوران احتیاط و ذخیره سپاه و بسیجیان فعال و عادی که قبل از خدمت از کارمندان دولت بوده‌اند در صورت شهادت،‌جانباز شدن، فوت و یا معلولیت حقوق مستمری و وظیفه آنان برابر مقررات این قانون بر مبنای آخرین حقوق دریافتی از سازمان مربوطه و از بودجه‌همان سازمان پرداخت خواهد شد و چنانچه حقوق آنان در سازمان مربوط کمتر از حقوق پرسنل کادر ثابت همطراز آنان باشد، حقوق مستمری و وظیفه‌بر مبنای حقوق پرسنل کادر ثابت همطراز محاسبه شده و مابه‌ التفاوت آن از اعتباراتی که بدین منظور همه‌ساله در بودجه سپاه منظور می‌گردد پرداخت‌خواهد شد.

‌ماده ۱۸۰ – هر گاه سابقه خدمت جانبازان و معلولینی که از حقوق وظیفه استفاده می‌نمایند کمتر از (۲۰) سال باشد، حقوق وظیفه مقرره را از بودجه‌سپاه دریافت نموده و هر سال یک بار از مبلغی معادل افزایش پایه حقوقی مربوطه استفاده خواهند کرد و کسور بازنشستگی به صندوق مربوط واریز و‌پس از رسیدن به (۲۰) سال خدمت، از مبلغی معادل آخرین حقوق دریافتی از صندوق بازنشستگی سپاه برخوردار خواهند شد.
‌ماده ۱۸۱ – در صورتی که حقوق مستمری‌ بگیران بیش از حقوق بازنشستگی باشد، تا میزان بازنشستگی بر مبنای سنوات خدمت از صندوق‌بازنشستگی سپاه و مازاد آن از محل اعتباراتی که بدین منظور همه‌ساله در بودجه سپاه منظور می‌گردد، پرداخت خواهد شد. دولت مکلف است کمبود‌بودجه صندوق بازنشستگی سپاه را از نظر جبران پرداخت حقوق وظیفه شهداء، جانبازان و مستمری‌بگیران که احکام خاص در مورد آنان پیش‌بینی شده‌است را جبران نماید.
‌ماده ۱۸۲ – مستمری‌ بگیران مشمول این قانون عبارتند از:
‌الف – همسر دائم جز در صورتی که شوهر اختیار کرده یا شاغل باشد و شوهر در صورتی که همسر وی مخارجش را تأمین می‌نموده است.
ب – اولاد ذکور غیر شاغل تا سن ۱۹ سال تمام و در صورتی که مشغول تحصیل باشد تا خاتمه تحصیل حداکثر ۲۳ سال تمام.
ج – اولاد اناث جز در مواردی که شوهر داشته یا شاغل باشند.
‌د – پدر و مادری که در کفالت متوفی بوده‌اند.
ه – برادر محجور یا بیمار که در کفالت متوفی بوده و قادر به اداره امور خود نباشد.
‌و – برادر صغیری که در کفالت متوفی بوده و تا سن ۱۹ سال تمام و در صورت تحصیل تا سن ۲۳ سال تمام، مشروط به این که شاغل نباشد.
‌ز – خواهری که در کفالت متوفی باشد جز در صورتی که شوهر داشته یا شاغل باشد.
ح – نوه‌هایی که تحت کفالت متوفی بوده‌اند، پسر تا سن ۱۹ سال و در صورت تحصیل تا
سن ۲۳ سال تمام و دختر جز در صورتی که شوهر داشته‌یا شاغل باشند.
‌تبصره ۱ – هر یک از مستمری‌بگیران چنانچه به بیماری غیر قابل علاج یا نقص عضو مبتلا شوند به طوری که برابر تشخیص کمیسیون عالی‌پزشکی برای همیشه قادر به تأمین معاش خود نباشند، مستمری آنان مادام‌العمر پرداخت خواهد شد.
‌تبصره ۲ – مستمری‌بگیران در طول خدمت دوره ضرورت نیز از حقوق مستمری برخوردار  خواهند شد.
‌ماده ۱۸۳ – حقوق مستمری بین مستمری‌بگیران به طور مساوی تقسیم خواهد شد و ملاک تشخیص و تعیین اشخاص که برابر ماده ۱۸۲ این قانون‌تحت‌الکفاله می‌باشند، تعرفه خدمتی یا اظهارنامه‌ای است که پرسنل در زمان اشتغال، بازنشستگی، جانبازی یا معلولیت تنظیم می‌کنند. ‌چگونگی رسیدگی به اعتراض کسانی که خود را محق به دریافت مستمری میدانند و در تعرفه‌های خدمتی پرسنل جزء افراد تحت تکفل قید نشده‌اند.
‌الف – در صورتی که شهادت یا فوت در طول خدمت اتفاق افتاده باشد هیأت زیر حسب مورد در ستاد کل سپاه، نیروها و سازمانها تشکیل‌می‌گردد:
۱ – معاون نیروی انسانی نیرو یا سازمان مربوطه یا نماینده وی به عنوان رئیس.
۲ – مدیریت قضایی نیرو یا سازمان مربوطه یا جانشین وی.
۳ – رئیس بازرسی نیرو یا سازمان مربوطه یا جانشین وی.
ب – در صورتی که شهادت یا فوت در زمان بازنشستگی، جانبازی یا معلولیت اتفاق افتاده باشد، هیأت  رسیدگی در سازمان بازنشستگی سپاه از‌اشخاص زیر تشکیل می‌گردد:
۱ – رئیس سازمان بازنشستگی یا جانشین وی به عنوان رئیس.
۲ – معاون حقوقی وزارت یا جانشین وی.
۳ – معاون نیروی انسانی ستاد کل سپاه یا نماینده وی.
‌ماده ۱۸۴ – هر یک از مستمری‌بگیران که از دریافت حقوق مستمری محروم گردد، سهم وی به سهم سایر مستمری‌بگیران افزوده خواهد شد.
‌ماده ۱۸۵ – جانبازان و خانواده‌های شهداء علاوه بر دریافت حقوق مستمری و وظیفه، از نظر کلیه خدمات رفاهی و مزایای دیگر مانند سایر‌جانبازان و شهداء در سطح کشور تحت پوشش بنیاد جانبازان و بنیاد شهید قرار می‌گیرند.
‌ماده ۱۸۶ – به وراث کلیه پرسنل اعم از شاغل و بازنشسته، جانباز، معلول یا وظیفه که شهید یا فوت شوند مبلغی معادل حاصل ضرب عدد ( هزار)‌در ضریب ریالی جهت هزینه کفن و دفن پرداخت خواهد شد.
‌ماده ۱۸۷ – به پرسنلی که خدمت آنان پایان می‌پذیرد و به مستمری‌بگیران پرسنلی که شهید یا فوت می‌شوند به میزان مدتی که در طول خدمت از‌مرخصی استحقاقی استفاده نکرده باشند، حداکثر معادل چهار ماه مرخصی استفاده نشده آنان بر اساس آخرین حقوق و مزایا از محل اعتباراتی که بدین‌منظور همه‌ساله در بودجه سپاه منظور می‌گردد پرداخت می‌شود.
‌تبصره – به کسانی که بازخرید، مستعفی و یا اخراج می‌گردند علاوه بر کسور مذکور پس‌انداز و بازنشستگی که از حقوق آنان کسر شده است از‌محل صندوق پس‌انداز و بازنشستگی نیز پرداخت خواهد شد.
‌ماده ۱۸۸ – هر گاه حقوق ماهانه پرسنل شاغل اضافه یا کسر گردد به همان نسبت حقوق بازنشستگان، مستمری بگیران، و وظیفه‌بگیران اضافه یا‌کسر خواهد شد و مبلغ اضافی از محل اعتباراتی که همه‌ساله بدین منظور در بودجه سپاه منظور می‌شود تأمین می‌گردد.
‌ماده ۱۸۹ – در صورتی که میزان صدمات وارده به جانبازان و معلولین حین انجام وظیفه یا به سبب آن در حدی باشد که به تأیید کمیسیون عالی‌پزشکی سپاه، در انجام کارهای روزانه محتاج کمک و معاضدت عملی دیگران باشند و در آسایشگاه جانبازان نگهداری نشوند بر حسب مورد و‌متناسب با میزان ازکارافتادگی، از حقوق نگهداری که حداقل آن (۱۵۰) برابر ضریب ریالی و حداکثر آن (۳۰۰) برابر ضریب ریالی می‌باشد
استفاده‌می‌گردد.
‌ماده ۱۹۰ – پرداخت حقوق ماهیانه مستمری‌بگیران شهداء و مفقودین این قانون به عهده بنیاد شهید انقلاب اسلامی و پرداخت حقوق ماهیانه‌جانبازان غیر شاغل به عهده بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی می‌باشد.

‌ماده ۱۹۱ – افراد مشمول دریافت حقوق بازنشستگی، وظیفه و مستمری‌بگیران در حالتهای زیر از دریافت حقوق بازنشستگی، وظیفه و مستمری‌محروم خواهند شد:
‌الف – ارتداد بنا به حکم محاکم قضایی.
ب – جاسوسی یا عضویت یا وابستگی به گروههای ملحد و محارب و معارض با اسلام به
تشخیص سازمان حفاظت اطلاعات سپاه.
ج – ترک تابعیت.
‌تبصره – مفاد این ماده شامل افرادی از نیروهای مسلح که مشمول دریافت حقوق
بازنشستگی و وظیفه و مستمری باشند نیز خواهد بود.

‌فصل نهم – امور خدماتی پرسنل

‌ماده ۱۹۲ – سپاه و وزارت مکلفند در حدود امکانات و اعتباراتی که به موجب بند یکم اصل چهل و سوم قانون اساسی به منظور تأمین نیازهای‌اساسی و رفاهی پرسنل شاغل بازنشسته و همچنین استفاده‌کنندگان از حقوق وظیفه و مستمری اختصاص می‌یابد امکان برخورداری عادلانه و بدون‌ تبعیض آنها را ایجاد نماید.

‌ماده ۱۹۳ – سپاه و وزارت مکلفند بیمارستان ها و درمانگاه های خود را از نظر امکانات درمانی به نحوی تجهیز نمایند که پاسخگوی نیازمندی های‌پرسنل باشد.
‌تبصره ۱ – در صورتی که درمانگاهها و بیمارستانهای سپاه پاسخگوی نیازمندیهای پرسنل نباشد می‌توانند از خدمات درمانی مراجع خارج از سپاه‌استفاده نمایند.
‌تبصره ۲ – در مناطقی که امکانات درمانی منحصر به یگانهای نظامی مستقر در آنهاست عائله تحت تکلف پرسنل می‌توانند از امکانات مزبور‌استفاده نمایند. هزینه خدمات ارائه شده برابر مقررات خدمات درمانی سپاه به یگانهای مزبور پرداخت می‌گردد.
‌تبصره ۳ – در مواردی که امکانات و بیمارستان های سپاه بیش از نیازهای درمانی پرسنل باشد بیمارستانهای مزبور با رعایت حق تقدم پرسنل کادر و‌ وظیفه شاغل، مجازند به کلیه اشخاص خدمات درمانی ارائه نمایند. هزینه خدمات ارائه شده برابر مقررات بیمارستان های مذکور پرداخت خواهد شد.

‌تبصره ۴ – یگانها و بیمارستانهای مذکور در تبصره‌های ۲ و ۳ این ماده مکلفند وجوه دریافتی را و همچنین وجوه مشابهی را که از بیماران اورژانس‌دریافت می‌نمایند به حساب خزانه واریز نمایند و در هر سال، معادل وجوه واریز شده را که در بودجه سالانه سپاه منظور می‌شود، از خزانه دریافت و‌صرف تأمین نیازمندیها و توسعه امکانات خود نمایند.
‌ماده ۱۹۴ – پرسنل شاغل، جانبازان، معلولین، بازنشستگان، مستمری‌بگیران و عائله تحت تکفل آنها، تحت پوشش سازمان خدمات درمانی سپاه‌خواهند بود.
‌ماده ۱۹۵ – پرسنل برابر قانون استفاده از خانه‌های سازمانی مصوب ۱۳۶۳٫۵٫۲۸ از امکانات مزبور استفاده می‌نمایند.
‌ماده ۱۹۶ – سپاه موظف است خدمات فرهنگی و تفریحی لازم را به خانواده ایثارگران و پرسنل سپاه و عائله تحت تکفل آنان ارائه نماید.
‌ماده ۱۹۷ – سپاه موظف است کلیه پرسنل خود را در قبال حوادثی که منجر به شهادت، فوت، بیماری، نقص عضو یا ازکارافتادگی و همچنین‌ پرداخت دیه شود بیمه نماید.
‌تبصره ۱ – مقررات مربوط به اجرای این ماده تابع قانون بیمه پرسنل و آیین‌نامه اجرایی آن خواهد بود.
‌تبصره ۲ – اعتبارات مربوط به این ماده از محل صندوق بیمه سپاه تأمین می‌گردد.
‌ماده ۱۹۸ – کلیه اعضای ارتش بیست میلیونی در قبال حوادثی که منجر به شهادت، فوت، بیماری، نقص عضو یا ازکارافتادگی شوند مشمول ماده۵۳ قانون خدمت وظیفه عمومی و تبصره‌های آن می‌گردند.

‌تبصره – در مورد افراد غیر شاغل در سازمانها و دستگاه های وابسته به دولت، تبصره ۱ و ۲ ماده ۵۳ قانون خدمت وظیفه عمومی شامل آن‌نمی‌گردد، بلکه حسب مورد توسط بنیاد شهید، بنیاد جانبازان یا سازمان تأمین اجتماعی، حقوق وظیفه و مستمری به آنان پرداخت می‌شود.

‌ماده ۱۹۹ – سپاه موظف است هزینه تحصیلی پرسنلی را که به درخواست سپاه در رشته‌های مورد نیاز در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی‌تحصیل می‌کنند پرداخت نماید.
‌ماده ۲۰۰ – سپاه موظف است در جهت حل مشکلات پرسنل جانباز و معلول مورد نیاز خود و به منظور ایجاد زمینه برای بازگشت فعالانه آنها به‌محیط کار، تسهیلات لازم اعم از خدمات درمانی، توانبخشی، امکانات تردد و اشتغال آنها را فراهم نماید.
‌تبصره – در صورت عدم ایجاد تسهیلات تردد مبلغی از (۱۰۰) تا (۲۰۰) برابر ضریب ریالی در اختیارشان قرار می‌گیرد.
‌ماده ۲۰۱ – دولت موظف است به پرسنل بسیجی با توجه به میزان و نوع فعالیت و همکاری ، صلاحیت، شایستگی و درجه آنان خدماتی از قبیل‌اولویت در استخدام، استفاده از تسهیلات مسکن و وام، اولویت در واگذاری امکانات اشتغال، تسهیلات ویژه جهت ورود به مراکز آموزش عالی واگذار‌نماید. آیین‌نامه اجرایی این ماده ظرف مدت شش ماه توسط وزارت با هماهنگی ستاد کل سپاه و کسب نظر وزارتخانه‌ها و سازمانهای ذیربط تهیه و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
‌ماده ۲۰۲ – کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها، نهادها و شرکتهای دولتی و کارفرمایان بخش خصوصی اعم اشخاص حقیقی یا حقوقی موظفند شغل‌پرسنل بسیجی که در برنامه‌های آموزشی یا مأموریتهای رزمی یا امدادی سپاه شرکت می‌نمایند را حفظ کنند.
‌تبصره – افراد مذکور در این ماده در طول خدمت، حقوق خود را از سپاه دریافت می‌دارند.
‌ماده ۲۰۳ – سپاه موظف است به منظور حمایت از بسیجیان، رزمندگان و ایثارگران، دفاتر مشاوره حقوقی و قضایی را با هماهنگی قوه قضائیه و‌ وزارت دادگستری تشکیل و اداره نماید.
‌تبصره – نحوه فعالیت، محل استقرار و نوع ارتباط این دفاتر به موجب آیین‌نامه‌ای است که توسط ستاد کل سپاه تهیه و وزارت با هماهنگی قوه‌قضائیه و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب فرماندهی کل خواهد رسید.
‌ماده ۲۰۴ – سپاه موظف است به منظور حفظ انسجام و تقویت ارتش بیست میلیونی کانونهای فرهنگی – ورزشی جوانان بسیج را تشکیل و اداره‌نماید.
‌تبصره – این کانونها توسط نیروی مقاومت بسیج سپاه با همکاری نمایندگی ولی فقیه در سپاه راه‌اندازی و اداره می‌گردد.

‌فصل دهم – تطبیق

‌ماده ۲۰۵ – درجه یا رتبه و رشته خدمتی کلیه پرسنل موجود سپاه که قبل از تصویب این قانون به عضویت سپاه درآمده‌اند، طبق عوامل زیر و‌رعایت دیگر مواد این فصل تعیین می‌گردد:
‌الف – سوابق حضور در جبهه‌ها و سایر مأموریتها.
ب – سوابق و مهارت شغلی.
ج – کیفیت عملکرد
‌د – سنوات خدمتی.
ه – مدرک تحصیلی یا مدرک معادل.
‌و – ارشدیت و یا تأخیر در درجات مکتسبه.
‌ماده ۲۰۶ – تبدیل وضعیت پرسنل کادر ثابت موجود به نظامی یا کارمندی برابر نیاز سپاه، وضعیت پرسنل، سوابق و مهارت شغلی، رسته خدمتی و‌تمایل افراد می‌باشد.
‌تبصره – پرسنل افتخاری و قراردادی موجود که پس از انقضای مدت تعهد به علت نیاز سپاه به خدمت خود ادامه داده‌اند، در صورت تمایل‌شخصی و نیاز سپاه بایستی برابر مقررات این فصل با احتساب کلیه سنوات خدمتی، حسب مورد با یکی از وضعیتهای مربوط به کادر ثابت یا پیمانی‌تطبیق گردند و در غیر این صورت به خدمت آنان خاتمه داده می‌شود.
‌ماده ۲۰۷ – درجه یا رتبه پرسنل در مرحله تطبیق برابر است با درجه یا رتبه اولیه بعلاوه یک چهارم مجموع “‌حاصل ضرب ضریب شایستگی‌موضوع ماده ۲۱۴ این قانون در مجموع حاصل ضرب ضرایب موضوع ماده ۲۱۵ این قانون در سنوات خدمتی مربوطه به سال” و سایر ارشدیت‌های‌حاصل از دیگر عوامل مندرج در این فصل به سال.
‌تبصره – ارشدیت‌ های مذکور در این قانون، در محاسبات تا دو رقم اعشار منظور خواهد شد:
‌ماده ۲۰۸ – درجه یا رتبه اولیه پرسنل بر اساس آخرین مدرک تحصیلی به شرح زیر می‌باشد:
‌الف – دارندگان مدرک تحصیلی پایان دوره ابتدایی درجه رزم‌آورسومی یا رتبه پنج.
ب – دارندگان مدرک تحصیلی پایان دوره راهنمایی (‌سیکل) درجه رزم‌آوردومی یا رتبه شش.
ج – دارندگان مدرک تحصیلی پایان دوره دبیرستان درجه رزم‌داریکمی یا رتبه ۹٫
‌د – دارندگان مدارک بالاتر از دیپلم به ازاء هر سال تحصیلی بالاتر یا معادل آن از
دو سال ارشدیت نسبت به دارندگان مدرک دیپلم و به ازاء هر چهار‌سال ارشدیت از یک درجه یا رتبه بالاتر برخوردار می‌گردند.
‌تبصره ۱ – پرسنل به ازاء هر سال تحصیلی بین مقاطع ابتدایی و سیکل از (۱۶) ماه و به ازاء هر سال تحصیلی بالاتر از سیکل تا دیپلم از سه سال‌ارشدیت و به ازاء هر چهار سال ارشدیت از یک درجه یا رتبه بالاتر برخوردار می‌گردند.
‌تبصره ۲ – دارندگان مدارک پایان دوره ابتدایی نظام قدیم نسبت به دارندگان مدارک مشابه در نظام جدید از ۱۶ ماه ارشدیت و دارندگان مدرک‌سیکل نظام قدیم نسبت به دارندگان مدرک مشابه در نظام جدید از سه سال ارشدیت برخوردار می‌گردند.
‌تبصره ۳ – درجه یا رتبه اولیه دارندگان مدرک تحصیلی اول ابتدایی، درجه رزم‌یاری یا رتبه (۴) بوده و به ازاء هر سال تحصیلی بالاتر (‌تا پنجم‌ابتدایی) از یک سال ارشدیت برخوردار می‌گردند.

‌ماده ۲۰۹ – به پرسنلی که در طول خدمت و دفاع مقدس به دلیل حضور حداقل یک سال در جبهه و یا یک سال انجام مأموریتهای مذکور در ماده۲۱۵ این قانون به استثناء بندهای (ه) و (‌و) آن، موفق به کسب امتیاز بر اساس ماده ۲۱۰ این قانون می‌شوند، در صورتی که به عنوان نظامی ادامه‌خدمت دهند، ارشدیت‌هایی به شرح زیر داده می‌شود:
‌الف – پرسنل با مدرک تحصیلی پائین‌تر از پایان دوره ابتدایی به ازاء هر (۲۵) امتیاز یک سال ارشدیت (‌معادل یک سال تحصیلی) تا پایان دوره‌ابتدایی و به ازاء هر ۲۵ امتیاز (۱۶) ماه ارشدیت (‌معادل یک سال تحصیلی) و حداکثر تا سیکل.
ب – پرسنل با مدرک تحصیلی پایان دوره ابتدایی تا سیکل به ازاء هر (۲۵) امتیاز (۱۶) ماه ارشدیت (‌معادل یک سال تحصیلی) تا سیکل و به ازاء‌هر (۵۰) امتیاز سه سال
ارشدیت (‌معادل یک سال تحصیلی) و حداکثر تا دیپلم.
ج – پرسنل با مدرک تحصیلی سیکل تا دیپلم به ازاء هر (۵۰) امتیاز سه سال ارشدیت (‌معادل یک سال تحصیلی) تا دیپلم و به ازاء هر (۷۵) امتیاز‌دو سال ارشدیت (‌معادل یک سال تحصیلی) حداکثر تا فوق دیپلم.
‌د – پرسنل با مدرک دیپلم به ازاء هر (۷۵) امتیاز دو سال ارشدیت (‌معادل یک سال
تحصیلی) و حداکثر تا لیسانس.
ه – پرسنل با مدرک فوق دیپلم به ازاء هر (۷۵) امتیاز دو سال ارشدیت (‌معادل یک سال تحصیلی) و حداکثر تا لیسانس.
‌و – پرسنل با مدرک لیسانس و بالاتر به ازاء هر (۱۰۰) امتیاز شش ماه ارشدیت و حداکثر تا (۴۰۰) امتیاز.
‌تبصره – کسانی که دارای تحصیلات پائین‌تر از پنجم ابتدایی هستند، چنانچه امتیاز سوابق و مهارت شغلی آنها بیشتر از (۳۰۰) امتیاز باشد، به ازاء‌هر (۵۰) امتیاز بیشتر از (۳۰۰) امتیاز و حداکثر تا (۴۵۰) امتیاز، از سه سال ارشدیت برخوردار می‌گردند.
‌ماده ۲۱۰ – امتیازات مشاغل و پستهای سازمانی سپاه به شرح زیر می‌باشد:
‌الف – مشاغل فرماندهی نیرو، قرارگاههای عمده منطقه‌ای و بالاتر ماهانه (۷) امتیاز.
ب – مشاغل فرماندهی سپاه، لشکر و مشاغل همطراز ماهانه (۶) امتیاز.
ج – شغل فرماندهی تیپ مستقل و مشاغل همطراز ماهانه (۵) امتیاز.
‌د – شغل فرماندهی گردان و مشاغل همطراز ماهانه (۳٫۸) امتیاز.
ه – شغل فرماندهی گروهان و مشاغل همطراز ماهانه (۲٫۳) امتیاز.
‌و – شغل فرماندهی دسته و مشاغل همطراز ماهانه (۱٫۵) امتیاز.
‌ز – سایر مشاغل پائین‌تر از فرماندهی دسته در سازمانهای رزمی ماهانه (۱) امتیاز.
‌تبصره ۱ – امتیاز آخرین شغل جانبازان غیر شاغل موضوع بندهای (ب) و (ج) ماده ۱۲۱ این قانون حداقل (۱) خواهد بود.
‌تبصره ۲ – به ازاء هر سه سال اسارت یا در گروگان بودن، پرسنل از امتیازات یک رده شغلی بالاتر و حداکثر تا امتیاز بند “ب” این ماده بهره‌مند‌می‌شوند. این قبیل
پرسنل به ازاء سنوات کمتر از سه سال اسارت به تناسب میزان اسارت از امتیازات موضوع این تبصره استفاده می‌نمایند.
‌تبصره ۳ – مجموع مدتهای خدمت پرسنل در مشاغل و پستهای مختلف الزاماً بایستی برابر مدت سنوات خدمت وی باشد.
‌تبصره ۴ – ملاک تعیین مشاغل همطراز موضوع این ماده توسط ستاد کل سپاه تهیه و پس از تصویب فرمانده کل، در تعیین امتیازات به مرحله اجراء‌گذاشته خواهد شد.
‌ماده ۲۱۱ – به پرسنلی که به عنوان نظامی به خدمت خویش ادامه می‌دهند و از ارشدیت‌های موضوع ماده ۲۰۹ این قانون بهره‌مند می‌شوند به‌ترتیب زیر مدارک نظامی داده می‌شود:
‌الف – پرسنلی که دارای مدرک تحصیلی پائین‌تر از سوم راهنمایی و سیکل نظام قدیم باشند، در صورتی که از ارشدیت‌های کافی تا سطح سیکل‌بهره‌مند شوند مدرک سیکل اعطاء می‌شود.
ب – پرسنلی که دارای مدارک تحصیلی پائین‌تر از دیپلم و حداقل پایان دوره راهنمایی یا سیکل نظام قدیم بوده و از ارشدیت تا سطح دیپلم بهره‌مند‌شوند، مدرک دیپلم نظامی اعطاء می‌شود.
ج – پرسنلی که دارای مدرک تحصیلی اول و دوم راهنمایی نظام جدید یا اول و دوم متوسط نظام قدیم بوده و در یگانهای رزمی سپاه مشغول به‌کار بوده یا شوند، در صورتی که از امتیازات کافی تا سطح دیپلم بهره‌مند شوند، مدرک دیپلم نظامی به آنها اعطاء می‌شود.
‌تبصره – ترفیعات بعدی کلیه پرسنلی که بر اساس مفاد این ماده موفق به اخذ مدرک نظامی گردند، منوط به موفقیت در آزمون و یا گذراندن‌آموزشهای فشرده‌ای است که توسط ستاد کل سپاه و با همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود، که در این صورت به این قبیل پرسنل مدارک‌تحصیلی رسمی معادل اعطاء می‌شود.
‌ماده ۲۱۲ – وضعیت پرسنلی که دارای مدرک تحصیلی پائین‌تر از سوم راهنمایی یا سیکل نظام قدیم هستند و قادر به اخذ مدرک سیکل نظامی‌نمی‌گردند به کارمندان موضوع بند (ب) ماده ۱۹ این قانون تبدیل می‌شوند. اولین رتبه این قبیل کارمندان بر اساس مقررات این فصل در صورتی که از‌رتبه‌های تعیین شده در جدول موضوع ماده ۸۵ این قانون بالاتر باشد، ملاک عمل محاسبه قرار خواهد گرفت و در غیر این صورت رتبه‌های
جدول یاد‌شده ملاک محاسبه خواهد بود.
‌ماده ۲۱۳ – به نتیجه ارزشیابی عملکرد پرسنل موجود طبق عوامل زیر امتیاز داده خواهد شد و مجموع امتیازات عوامل به عنوان امتیاز شایستگی و‌عملکرد فرد محسوب می‌گردد.
‌عوامل ارزشیابی و امتیازات مربوطه به ترتیب عالی، خیلی خوب، خوب و قابل قبول به
شرح زیر است:
‌الف – مدیریت ۶۰، ۴۵، ۲۵، ۱۰
ب – توانایی فکری ۶۰، ۴۵، ۲۵، ۱۰
ج – مسئولیت پذیری ۵۰، ۳۰، ۱۵، ۷
‌د – صفات اخلاقی ۴۰، ۲۸، ۱۶، ۷
ه – روحیه نظامیگری ۶۰، ۴۵، ۳۰، ۱۰
‌و – التزام عملی به احکام ۶۰، ۴۵، ۳۰، ۱۰
‌ز – تبعیت‌پذیری ۴۰، ۲۸، ۱۵، ۷
‌ماده ۲۱۴ – ضریب شایستگی پرسنل متناسب با مجموع امتیازات شایستگی و عملکرد موضوع
ماده ۲۱۳ این قانون و سوابق و مهارت شغلی‌موضوع ماده ۲۱۰ این قانون به شرح زیر محاسبه می‌گردد:
‌الف – تا ۱۵۰ امتیاز، پرسنل نظامی ضریب (۱) و پرسنل کارمند ضریب (۱)
ب – از ۱۵۱ تا ۳۰۰ امتیاز، پرسنل نظامی ضریب (۱٫۱) و پرسنل کارمند ضریب (۱٫۰۷)
ج – از ۳۰۱ تا ۴۵۰ امتیاز، پرسنل نظامی ضریب (۱٫۲) و پرسنل کارمند ضریب (۱٫۱۵)
‌د – از ۴۵۱ تا ۵۵۰ امتیاز، پرسنل نظامی ضریب (۱٫۳) و کارمند ضریب (۱٫۲۳)
ه – از ۵۵۱ تا ۶۵۰ امتیاز، پرسنل نظامی ضریب (۱٫۴) و پرسنل کارمند ضریب (۱٫۳۰)
‌و – از ۶۵۱ تا ۶۵۰ امتیاز، پرسنل نظامی ضریب (۱٫۵) و پرسنل کارمند ضریب (۱٫۳۷)
‌ز – از ۸۰۱ تا ۹۵۰ امتیاز،‌پرسنل نظامی ضریب (۱٫۶) و پرسنل کارمند ضریب (۱٫۴۵)
ح – از ۹۵۱ امتیاز به بالا، پرسنل نظامی ضریب (۱٫۷) و پرسنل کارمند ضریب (۱٫۵۳)
‌ماده ۲۱۵ – ضریب جبهه و مأموریت‌های ویژه پرسنل سپاه (‌کادر ثابت و بسیجی ویژه) که به دلیل حضور آنها در جبهه و انجام مأموریتهای ویژه به‌آنها تعلق می‌گیرد به شرح زیر می‌باشد:
‌الف – مدت در اسارت یا گروگان بودن، جبهه و مأموریتهای مشابه ضریب (۱٫۵)
ب – مقابله مسلحانه با گروهکها و اشرار و مأموریتهای مشابه ضریب (۱٫۳۰)
ج – حفاظت شخصیتهای درجه یک کشوری و مأموریتهای مشابه ضریب (۱٫۲۵
‌د – حفاظت شخصیتهای درجه دو کشوری و مأموریتهای مشابه ضریب (۱٫۲۰)
ه – انجام مأموریتهای مورد نیاز خارج از محل سکونت به جز موارد فوق ضریب (۱٫۱۵)
‌و – کلیه افرادی که برابر بخشنامه‌های صادره از ستاد مرکزی سپاه در پشتیبانی از یگانهای رزم و مأموریتهای سپاه مشغول بوده و از انجام‌مأموریتهای فوق‌الذکر مستثنی بوده‌اند ضریب (۱٫۱۰)
‌ز – سایر مأموریتهای سپاه و سوابق خدمتی خارج از سپاه بعد از تاریخ ۱۳۵۷٫۱۱٫۲۳ ضریب یک.
ح – مدت زمانی که پرسنل در حال تحصیل بوده‌اند ضریب صفر.
‌تبصره ۱ – چنانچه یک منطقه در یک زمان مشمول دو ضریب واقع شود، ضریب بیشتر ملاک عمل خواهد بود.
‌تبصره ۲ – مأموریتهای مشابه مذکور در بندهای این ماده با پیشنهاد ستاد کل سپاه و تصویب فرماندهی کل تعیین می‌گردد.
‌ماده ۲۱۶ – پرسنل موجود در موارد زیر از ارشدیتهای سنواتی بهره‌مند می‌شوند:
‌الف – در صورتی که قبل از مورخه ۱۳۶۱٫۱۲٫۲۹ به عضویت سپاه درآمده باشند، به ازاء هر سال خدمت و سابقه بسیجی تمام وقت یا همکاری‌تمام وقت با کمیته انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی، یک دوم سال ارشدیت.
ب – تشویقات پرسنل قبل از تطبیق مطابق دستورالعملی که توسط ستاد کل سپاه تهیه و به تصویب فرماندهی کل می‌رسد، در ترفیعات آنها لحاظ‌شده و حداکثر میزان ارشدیت آن به ازاء هر سال سابقه خدمت (۷٫۵) ماه و حداکثر تا یک درجه خواهد بود.
ج – ضریب سنوات جانبازی جانبازان غیر شاغل موضوع بندهای (ب) و (ج) ماده ۱۲۱ این قانون تا تاریخ ۱۳۶۹٫۱۱٫۲۹، (۱٫۵) برابر محسوب‌می‌شود.
‌د – سنوات بعد از شهادت و مفقودالاثر شهداء و مفقودالاثرها تا مورخ ۱۳۶۹٫۱۱٫۲۹ دو برابر محسوب می‌شود.
ه – سنوات بعد از وفات و معلولیت منجر به ازکارافتادگی پرسنل موضوع ماده ۱۳۳ این قانون تا تاریخ ۱۳۶۹٫۱۱٫۲۹ با ضریب یک محسوب‌می‌گردد.
و – سنوات خدمت پرسنل در موارد مذکور در بندهای “‌الف” و “ب” و “ج” و “‌د” ماده ۲۱۷ این قانون با ضریب یک محسوب می‌گردد.
‌تبصره – تعیین چگونگی اعمال مصادیق تشویقات پرسنل در زمینه‌های عقیدتی – سیاسی با همکاری حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهیه‌می‌گردد.
‌ماده ۲۱۷ – سنوات خدمتی پرسنل موجود برای محاسبه زمان بازنشستگی در موارد زیر منظور می‌گردد:
‌الف – مدت زمان محکومیت محکومین سیاسی قبل از انقلاب طبق مصوبه مورخ ۱۳۵۸٫۹٫۶ شورای انقلاب.
ب – سابقه خدمت کلیه پرسنل بسیجی ویژه، پاسدار ذخیره، افتخاری و قراردادی که به صورت تمام‌وقت با سپاه همکاری نموده‌اند.
ج – پرسنلی که در سایر نهادهای انقلاب اسلامی همکاری تمام وقت داشته‌اند و یا مستخدم رسمی دستگاههای دولتی بوده‌اند، مشروط به انتقال‌کسورات سهم صندوق بازنشستگی.
‌د – پرسنلی که خدمت وظیفه عمومی را انجام داده‌اند.
ه – مدت زمانی که پرسنل به عضویت رسمی سپاه درآمده‌اند.
‌و – دو برابر مدت اسارت و گروگانها.
‌ماده ۲۱۸ – کلیه ارشدیتهایی که به نحوی در ترفیعات مؤثر بوده‌اند و یا مدت زمان اوضاع خدمتی که در ترفیعات پرسنل مؤثر نمی‌باشد و در فصول‌دیگر این قانون تصریح گردیده است، به همان میزان در تطبیق پرسنل لحاظ خواهد شد.
‌ماده ۲۱۹ – ستاد کل سپاه موظف است برای ارزشیابی و سنجش میزان معلومات و تجربه پرسنل موجود و تعیین کمبود معلومات آموزشی‌متناسب با سطح آموزشی مورد نیاز درجات آنها مطابق فصل آموزش و ترفیعات این قانون، نسبت به برگزاری آزمون در تمامی رشته‌های خدمتی اقدام‌نماید.
‌تبصره ۱ – ارزشیابی و سنجش معلومات پرسنل و رفع سایر کمبودهای آموزشی آنها در زمینه آموزشهای عقیدتی – سیاسی ، توسط نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه برگزار می‌گردد.
‌تبصره ۲ – سپاه موظف است آخرین دوره آموزشی مورد نیاز درجه تطبیقی پرسنل را به صورت فشرده برگزار نماید و برای رفع سایر کمبودهای‌آموزشی پرسنل تطبیق شده، برنامه‌های آموزشی را اجرا نماید.
‌تبصره ۳ – سپاه باید پرسنلی را که دارای مدرک دیپلم بوده و بخواهند به صورت نظامی ادامه خدمت دهند و درجه تطبیقی آنها کمتر از‌ستوان‌سومی بشود، در اولین دوره دانشکده علوم پایه نظامی یا دانشکده علوم و فنون نیروها شرکت دهد.
‌تبصره ۴ – ترفیعات بعدی پرسنل که تطبیق شده‌اند مشروط به طی دوره‌های آموزشی متناسب با درجه آنها می‌باشد.
‌تبصره ۵ – در صورت کمبود امکانات آموزشی سپاه، پرسنل فقط می‌توانند از یک درجه ترفیع قبل از طی دوره‌های آموزشی لازم بعد از تطبیق‌بهره‌مند شوند.
‌ماده ۲۲۰ – عملکرد پرسنل در ستاد کل، ستاد کل سپاه، نیروها، حوزه نمایندگی ولی فقیه، حفاظت اطلاعات و وزارت با توجه به عوامل مندرج در‌ماده ۲۱۳ این قانون، در کمیسیونی با ترکیب زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:
‌الف – بالاتر مقام سازمانهای مزبور یا نماینده تام‌الاختیار ایشان.
ب – معاون نیروی انسانی سازمانهای مزبور (‌معاون اداری – پرسنلی وزارت) یا نماینده تام‌الاختیار ایشان.
ج – فرمانده یا مسئول مستقیم رده مربوطه یا نماینده تام‌الاختیار ایشان.
‌تبصره ۱ – کمیسیونهای مزبور می‌توانند از سازمان حفاظت اطلاعات و سایر سازمانهایی که اطلاعات آنان در خصوص عملکرد پرسنل مؤثر‌می‌باشد، به منظور اظهار نظر دعوت نمایند.
‌تبصره ۲ – به منظور نظارت و کنترل عملکرد کمیسیون‌های مذکور در این ماده، کمیسیونی مرکب از اعضاء زیر در ستاد کل تشکیل می‌شود:
‌الف – رئیس ستاد کل یا جانشین وی.
ب – فرمانده کل سپاه یا جانشین وی.
ج – نماینده ولی فقیه در سپاه یا جانشین وی.
‌د – رئیس ستاد کل سپاه یا جانشین وی.
ه – وزیر یا جانشین وی حسب مورد.
‌و – رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه حسب مورد.
‌ماده ۲۲۱ – اعطاء درجه به پرسنل بر اساس مفاد این فصل حداکثر تا درجه سرتیپ‌دومی با تصویب مقامات ماده ۸۷ این قانون می‌باشد و اعطای‌درجات بالاتر خارج از عوامل و امتیازات این فصل بوده و صرفاً در اختیار فرماندهی کل می‌باشد.
‌تبصره – چنانچه درجه پرسنل پس از محاسبه برابر مفاد این قانون بیشتر از سرتیپ‌دومی گردیده، ولی نائل به آن درجات نمی‌شوند، میزان درجه یا‌ارشدیت اضافه بر آن به همان مقدار به عنوان ارشدیت تعیین گردیده و در محاسبات حقوق و مزایای آنان لحاظ می‌گردد.

‌ماده ۲۲۲ – پرسنل کادر ثابت و بسیجی ویژه برابر مقررات این فصل تطبیق می‌شوند و تطبیق پرسنل وظیفه و پیمانی بر اساس مقررات سایر فصول‌این قانون بوده و تطبیق بسیجیان عادی و فعال بر اساس دستورالعملی است که متناسب با مقررات عمومی این قانون توسط ستاد کل سپاه تهیه و به‌تصویب فرماندهی کل خواهد رسید.
‌ماده ۲۲۳ – دریافتی ماهانه پرسنل مشمول این قانون پس از مرحله تطبیق با آخرین دریافتی استحقاقی وی مورد مقایسه قرار گرفته و در صورت‌کاهش، مابه‌التفاوت آن تا سقف حقوق دریافتی قبل، به پرسنل پرداخت می‌گردد.
‌تبصره – هر گونه افزایش حقوق و مزایای پرسنل موضوع این ماده تا زمان صفر شدن این مابه‌التفاوت از آن کسر خواهد شد.
‌ماده ۲۲۴ – دولت موظف است پس از تصویب این قانون کسورات بازنشستگی گذشته پرسنل سپاه اعم از سهم دولت و سهم پرسنل را محاسبه‌نموده و همه‌ساله یکدهم کسورات گذشته را به صندوق بازنشستگی سپاه پرداخت نماید.
‌ماده ۲۲۵ – سپاه موظف است ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون کلیه پرسنل موجود را بر اساس مقررات این فصل تطبیق نموده و‌ همزمان برای کلیه پرسنل به اجرا بگذارد و پس از انجام تطبیق کلیه پرسنل مطابق مقررات مندرج در سایر فصول قبلی این قانون به خدمت خود ادامه‌خواهند داد.
‌تبصره – کلیه ارشدیت‌های مذکور در این فصل تا تاریخ ۱۳۶۹٫۱۱٫۲۹ قابل محاسبه و عمل خواهد بود.

‌فصل یازدهم – سایر مقررات

‌ماده ۲۲۶ – کلیه پرسنل پاسداری که در مجموعه حوزه فرماندهی، حوزه نمایندگی ولی فقیه، حفاظت اطلاعات، وزارت و ستاد کل و سازمانهای‌وابسته خدمت می‌نمایند مشمول این قانون خواهند بود.
‌ماده ۲۲۷ – غیر از مواردی که در این قانون برای تهیه آیین‌نامه ، مرجع خاصی مشخص شده است، سپاه می‌تواند در موارد دیگری که ضروری‌تشخیص دهد نیز دستورالعمل و روشهای اجرایی تهیه و بعد از تصویب فرماندهی کل سپاه به مورد اجراء بگذارد.
‌ماده ۲۲۸ – بدیهی است اختیارات فرماندهی کل محدود به موارد مطروحه در این قانون نمی‌باشد. همچنین در کلیه مواردی که در این قانون صدور‌یا تصویب امری از سوی فرمانده کل در پی ارائه پیشنهاد از سوی مقامات یا مراجع دیگر ذکر شده است، اخذ تصمیم ایشان منحصر به ارائه پیشنهادهای‌مزبور نخواهد بود.
‌در هر صورت نظر و دستور فرماندهی کل ملاک اصلی در انجام کلیه امورات در نیروهای مسلح خواهد بود.

‌ماده ۲۲۹ – نماینده ولی فقیه در سپاه و رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه حسب مورد در زمینه‌های انتصابات، ترفیعات، نقل و انتقالات،‌مأموریتها، تشویقات و تنبیهات و مرخصیهای پرسنل حوزه نمایندگی ولی فقیه و سازمان حفاظت اطلاعات سپاه از اختیاراتی معادل فرماندهان نیروهای‌برخوردار می‌باشد.

‌فصل دوازدهم – شمول قانون بر وزارت و ستاد کل

‌ماده ۲۳۰ – پرسنل ستاد کل و وزارت حسب مورد از طریق زیر تأمین می‌گردند:
‌الف – پرسنل نظامی اعم از کادر ثابت یا پیمانی توسط سپاه و ارتش و در چهارچوب قوانین مربوطه.
ب – پرسنل کارمندی اعم از کادر ثابت یا پیمانی حسب مورد برابر این قانون یا قانون ارتش توسط ستاد کل یا وزارت استخدام می‌گردند.
ج – پرسنل وظیفه برابر مقررات مربوطه.
‌ماده ۲۳۱ – نیروهای مسلح موظفند بنا به درخواست وزارت و ستاد کل پرسنل نظامی و انتظامی مورد نیاز آنان را در چهارچوب جداول سازمان‌مصوب و بر اساس دستورالعملی که با هماهنگی ستاد کل، ستاد کل سپاه، ستاد مشترک ارتش و وزارت تهیه و به تصویب فرماندهی کل خواهد رسید،‌در اختیار سازمانهای مزبور قرار دهند.
‌تبصره ۱ – انتقال و مأمور به خدمت نمودن از سپاه به ستاد کل و وزارت با هماهنگی ستاد کل سپاه و تصویب مقامات مندرج در ماده ۸۷ این قانون‌خواهد بود.
‌تبصره ۲ – انتقال و مأمور به خدمت شدن پرسنل کارمند جمعی ستاد کل و وزارت حسب مورد منوط به تصویب رئیس ستاد کل یا وزیر می‌باشد.
‌ماده ۲۳۲ – هیأت مرکزی گزینش در وزارت مرکب از وزیر، رئیس ستاد کل سپاه، رئیس سازمان عقیدتی – سیاسی وزارت، مسئول سازمان حفاظت‌اطلاعات وزارت و معاون اداری و پرسنلی وزارت به عنوان دبیر هیأت تشکیل می‌گردد و حسب مورد در چارچوب مفاد این قانون و قانون ارتش وظیفه‌تدوین دستورالعملهای و نظارت بر کار هسته‌های گزینش در وزارت را به عهده دارند.

‌تبصره – هسته‌های گزینش حسب مورد و بنا به نیاز در سازمانهای تابعه و وابسته به وزارت بنا به تشخیص هیأت مرکزی گزینش وزارت تشکیل‌خواهد گردید.
‌ماده ۲۳۳ – مراکز آموزشی مذکور در این قانون و قانون ارتش مکلفند پرسنل جمعی ستاد کل، وزارت و سازمانهای تابعه و وابسته به آنان را بر اساس‌دوره‌های مصرحه در قوانین سپاه و ارتش آموزش دهند.

‌تبصره – هزینه‌های آموزشی پرسنل مذکور در این ماده از طرف سازمان اعزام‌کننده تأمین خواهد شد.

‌ماده ۲۳۴ – پرسنل ستاد کل و وزارت اعم از این که مشمول این قانون یا قانون ارتش باشند، حسب مورد تابع سلسله مراتب ستاد کل و وزارت بوده‌و بر اساس مقررات مندرج در قوانین مذکور برای آن سازمانها خدمت می‌نمایند.
‌ماده ۲۳۵ – پرسنل وزارت و ستاد کل در غیر از مواردی که در این فصل احصاء گردیده است، حسب مورد از نظر سایر موارد استخدامی تابع قانون‌ارتش و سایر فصول این قانون خواهند بود.

‌قانون فوق مشتمل بر دویست و سی و پنج ماده و دویست و شش تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و یکم مهر ماه یک هزار و سیصد و‌هفتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۷۰٫۷٫۲۴ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
‌رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :
telegram قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران مواد ۱۵۱ تا ۲۳۵instagram قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران مواد ۱۵۱ تا ۲۳۵
دالنود اپلیکیشن دادورزیار :

android قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران مواد ۱۵۱ تا ۲۳۵

کارشناس حقوقی سایت

افزودن یک دیدگاه