وکیل آنلاین

رای شماره ۴٧٠ ھیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره ۴٧٠ ھیات عمومی دیوان عدالت اداری

با موضوع: ابطال بخشنامه ٢٨/١٧٣٠٣ ـ ١٣٩١/٢/١٢ شورای اسلامی شھر مشھد

بسمه تعالی

جناب آقای اکبرپور

رئیس ھیأت مدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمھوری اسلامی ایران

یک نسخه از رأی ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ٩٩٠٩٩٧٠٩٠۵٨١٠۴٧٠ مورخ ١٣٩٩/٣/٢٧ با موضوع: «ابطال بخشنامه ٢٨/١٧٣٠٣ ـ ١٣٩١/٢/١٢ شورای اسلامی شھر مشھد» جھت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می گردد.

مدیرکل ھیأت عمومی و ھیأتھای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مھدی دربین

تاریخ دادنامه : ١٣٩٩/٣/٢٧ شماره دادنامه: ۴٧٠ شماره پرونده : ٩٧٠٢٢٨٠

مرجع رسیدگی: ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی : آقای حمزه شکریان زینی

موضوع شکایت و خواسته : ابطال بخشنامه شماره ٢٨/١٧٣٠٣ ـ ١٣٩١/٢/١٢ شھرداری مشھد

گردش کار : شاکی به موجب دادخواستی ابطال بخشنامه شماره ٢٨/١٧٣٠٣ ـ ١٣٩١/٢/١٢ شھرداری مشھد در خصوص عدم ارائه و تحویل ھرگونه تصویر از مدارک پرونده ھای ساختمانی به شھروندان را خواستار شده و در جھت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

” ١ـ مغایرت با مادتین ۶ و ٧ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات. ماده ۶ به شرح ذیل می باشد: «درخواست دسترسی به اطلاعات شخص تنھا از اشخاص حقیقی که اطلاعات به آنھا مربوط می گردد یا نماینده قانونی آنان پذیرفته می شود.»

ماده ٧ به شرح ذیل می باشد: «موسسه عمومی نمی تواند از متقاضی دسترسی به اطلاعات ھیچ گونه دلیل یا توجیھی جھت تقاضایش مطالبه کند.»

٢ـ بخشنامه بیان نداشته است که علت محرومیت شھروندان از مدارک متعلق به خودشان چیست. “

متن مقرره مورد اعتراض به شرح زیر است:

” کلیه مدیریت ھا، مناطق و سازمان ھای وابسته شھرداری

موضوع: رعایت مقررات اداری در خصوص در اختیار قراردادن سوابق اداری

با اھدای سلام

نظر به اینکه در مواردی مشاھده می گردد نامه ھا، پرونده ھا و سوابق آنھا و یا تصویر مدارک و مستندات پرونده و یا مکاتبات داخلی دوایر در اختیار ارباب رجوع بوده که بعضی از این نامه ھا حتی دارای ارجاعات و پی نوشت داخلی نیز می باشد و این کار باعث بروز مشکلات متعددی نیز گردیده است. خواھشمند است دستور فرمایید جھت جلوگیری از ھر گونه سوء استفاده احتمالی و به جھت رعایت مقررات اداری و حفظ و طبقه بندی اسناد از در اختیار قرار دادن سوابق اداری یا تصویر آن به ارباب رجوع خودداری و صرفاً شماره نامه جھت پیگیری به متقاضیان ارائه گردد. ـ مدیر منابع انسانی، پشتیبانی و رفاه شھرداری مشھد “

در پاسخ به شکایت مذکور، سرپرست مدیریت حقوقی شھرداری مشھد به موجب لایحه شماره ۵٠/٩٨/٧٢۵ ـ ١٣٩٨/٢/١٢ توضیح داده است که:

” ١ـ پس از صدور بخشنامه موضوع دادخواست بخشنامه ھای دیگری به شماره ھای ٢٨/١٨٠۶٢٨ ـ ١٣٩٢/١١/٢٣ و ٢٢/٩۵/٨۴١٧۶ـ ١٣٩۵/۵/۵ صادر گردیده و عملاً درخواست ابطال بخشنامه سال ١٣٩١ وجاھتی ندارد.

٢ـ مبنای صدور بخشنامه ھای مذکور حفظ محرمانگی و جلوگیری از سوء استفاده ثالث بوده و با قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات کاملاً مطابقت داشته است.

٣ـ شھرداری مشھد رتبه نخست را از حیث فعالیت در «سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» دارد، پس نمی تواند مانع دسترسی اشخاص به پرونده ھا باشد.

۴ـ شھرداری مشھد در راستای شفاف سازی و دسترسی کلیه شھروندان به لوایح بودجه، پروژه ھای عمرانی و جاری شھر، مناقصـه ھا و مزایـده ھا و … به صورت داوطلبانه سامانه «فاش» (فضای اطلاع رسانی شھرداری مشھد) را راه اندازی نموده است.

۵ ـ چنانچه خواھان مدعی عدم رعایت قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است، می بایست از طریق مراجعه به کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات طرح دعوا نماید. “

ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ١٣٩٩/٣/٢٧ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی ھیأت عمومی

طبق مواد ۶ و ٧ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ١٣٨٨ مقرر شده است:

ماده ۶ ـ درخواست دسترسی به اطلاعات شخصی تنھا از اشخاص حقیقی که اطلاعات به آنھا مربوط می گردد یا نماینده قانونی آنان پذیرفته می شود. ماده ٧ـ مؤسسه عمومی نمی تواند از متقاضی دسترسی به اطلاعات ھیچ گونه دلیل یا توجیھی جھت تقاضایش مطالبه کند. بنابراین ایجاد محدودیت برای ارباب رجوع در پرونده ھای مربوط به آنھا تحت عنوان رعایت مقررات اداری در خصوص اختیار قرار ندادن سوابق اداری در بخشنامه شماره٢٨/١٧٣٠٣ ـ ١٣٩١/٢/١٢ شھرداری مشھد مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات وضع شده و مستند به بند ١ مـاده ١٢ و مـاده ٨٨ قانون تشکیلات و آیین دادرسـی دیـوان عدالت اداری مصوب سـال ١٣٩٢ ابطال می شود.

رئیس ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بھرامی

افزودن یک دیدگاه