وکیل آنلاین

رای شماره ۱۱۳۰۹۲۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره ۱۱۳۰۹۲۰ هيات عمومی ديوان عدالت اداری

با موضوع: تعرفه شماره (۲۲ـ۲) از تعرفه عوارض و بهاي خدمات محلي سالهاي ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مصوب شوراي اسلامي شهر لشت نشاء تحت عنوان عوارض تأمين پارکينگ براي واحدهاي مسکوني، تجاري، اداري و غيره از تاريخ تصويب ابطال شد.

بسمه تعالی

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با شماره دادنامه ۱۴۰۳۳۱۳۹۰۰۰۱۱۳۰۹۲۰ مورخ ۱۶/۵/۱۴۰۳ با موضوع: «تعرفه شماره (۲۲ـ۲) از نعرفه عوارض و بهای خدمات محلی سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مصوب شورای اسلامی شهر لشت نشاء تحت عنوان عوارض تأمین پارکینگ برای واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و غیره از تاریخ تصویب ابطال شد» جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال میگردد.

مدیرکل هیأت عمومی و هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ یداله اسمعیلی فرد

تاریخ دادنامه: ۱۴۰۳/۵/۱۶ شماره دادنامه: ۱۴۰۳۳۱۳۹۰۰۰۱۱۳۰۹۲۰

شماره پرونده: ۰۲۰۴۹۷۸

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای داود آذرمنش خشکرودی

طرف شکایت: شورای اسلامی شهر لشت نشاء

موضوع شکایت و خواسته: ابطال تعرفه شماره (۲۲ـ۲) از دفترچه تعرفه عوارض محلی و بهای خدمات سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شورای اسلامی شهر لشت نشاء

گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال تعرفه شماره (۲۲ـ۲) از دفترچه تعرفه عوارض محلی و بهای خدمات سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شورای اسلامی شهر لشت نشاء را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است:

“شورای اسلامی شهر لشت نشاء به موجب تعرفه شماره (۲۲ـ۲) دفترچه عوارض و بهای خدمات شهرداری لشت نشاء در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اقدام به وضع عوارض حذف و کسر پارکینگ برای واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و غیره نموده است، در حالی که قانونگذار در مورد عدم رعایت تأمین یا کسری پارکینگ به موجب تبصره ۵ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری تعیین تکلیف نموده است و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیز به موجب دادنامه های متعددی از جمله رأی شماره ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۵۱۲ مورخ ۱۴۰۰/۶/۹ مصوبه شورای اسلامی شهر رباط کریم را ابطال کرده است. بنا به مراتب تعرفه شماره (۲۲ـ۲) سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شورای اسلامی شهر لشت نشاء به شرح فوق مغایر با قانون یاد شده و خارج از حدود اختیارات واضع تشخیص و ابطال آن در هیأت عمومی از تاریخ تصویب مورد تقاضا میباشد.”

متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

“تعرفه شماره (۲۲ـ۲) ـ عوارض تأمین پارکینگ برای واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و غیره

الف ـ عوارض حذف پارکینگ

عوارض موضوع این ماده به هنگام صدور پروانه احداث بنا در مناطقی که به شرح زیر:

۱ـ ساختمان در بر خیابانهای سریع السیر به عرض ۴۵ متر و بیشتر قرار داشته و دسترسی به محل اتومبیل رو را نداشته باشد

۲ـ ساختمان در فاصله یک صد متری تقاطع خیابانهای به عرض ۲۰ متر و بیشتر واقع شده و دسترسی به محل اتومبیل رو را نداشته باشد.

۳ـ ساختمان در محلی قرار گرفته باشد که ورود به پارکینگ مستلزم قطع درختهای کهن باشد که شهرداری اجازه قطع آنها را نداده است.

۴ـ ساختمان در بِر کوچه هایی قرار گرفته باشد که به علت عرض کم کوچه، امکان عبور اتومبیل نباشد.

۵ ـ ساختمان در بِر معبری قرار گرفته باشد که به علت شیب زیاد احداث پارکینگ در آن از نظر فنی مقدور نباشد.

۶ ـ در صورتی که وضع و فرم زمین زیر ساختمان به صورتی باشد که از نظر فنی نتوان در سطح طبقات احداث پارکینگ نمود. در صورت احداث پارکینگ با شرایط اعلام شده بالا (برای هر واحد پارکینگ در واحدهای مسکونی و تجاری ۲۵ مترمربع و سایر کاربری ها براساس گزارش کارشناسان فنی و شهرسازی شهرداری)

نحوه محاسبه وصول عوارض: ۲× k× ۲۵ =A

A : عوارض حذف پارکینگ

K : ردیف ۱ جدول ارزش معاملاتی تعیین میزان جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰

ب: عوارض کسر پارکینگ

امکان تأمین پارکینگ در ساختمانها (اعم از مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و….) براساس ضوابط طرحهای مصوب شهری وجود داشته باشد ولی مالکین بدون درنظر گرفتن ضوابط مذکور در تأمین پارکینگ مورد نیاز ساختمان احداثی با کمبود پارکینگ مواجه و برای تأمین پارکینگهای کسر شده اجبارًا از معابر و شوارعی که متعلق به شهرداری استفاده نماید و برای جبران ارائه خدمات شهرداری مکلف به پرداخت عوارض کسری پارکینگ به ازای هر مترمربع فضای کسر شده پارکینگ مطابق طرح تفصیلی و هادی (برای هر واحد پارکینگ در واحدهای مسکونی و تجاری ۲۵ مترمربع و سایر کاربریها براساس گزارش کارشناسان فنی و شهرسازی شهرداری) به شرح فرمول ذیل

تبصره ۱: مساحت یک واحد پارکینگ با احتساب گردش اتومبیل ۲۵ مترمربع میباشد .

تبصره ۲: تعیین ضوابط تشخیص شیب زیاد زمین برای حذف پارکینگ در صلاحیت شورای شهرسازی استان میباشد.

تبصره ۳: در مجموعه های مسکونی، تجاری، ….. که طبق ضوابط شهرسازی مربوطه واحدهای پارکینگ گروهی با هزینه مالکین ساختمان پیش بینی و احداث میگردد، عوارض حذف پارکینگ اخذ نمیشود.

تبصره ۴: در ساختمانهایی که در زمان صدور پروانه امکان تأمین پارکینگ برای ملک وجود نداشته باشد وصول عوارض کسری پارکینگ برخلاف مقررات میباشد.

آن دسته از مالکینی که از فضای پارکینگ به عنوان زیربنای تجاری استفاده مینمایند مشمول عوارض مازاد بر تراکم نیز میگردند.

نحوه محاسبه وصول عوارض: ۲× k× ۲۵ =B

B : عوارض حذف پارکینگ

K : ردیف ۱ جدول ارزش معاملاتی تعیین میزان جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰ ـ شورای اسلامی شهر لشت نشاء”

علیرغم ارسال و ابلاغ نسخه دوم دادخواست و ضمائم آن به طرف شکایت (شورای اسلامی شهر لشت نشاء) تا زمان صدور رأی در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پاسخی از طرف آن مرجع واصل نشده است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۳/۵/۱۶ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

با توجه به این که براساس آراء متعدد هیأت عمومی دیوان عدالت اداری از جمله دادنامه های شماره ۱۴۷۷ الی ۱۴۸۱ مورخ ۱۲ / ۱۲ / ۱۳۸۶، شماره ۹۳۱۰۰۹۰۹۰۵۸۰۱۰۱۸ مورخ ۱۳۹۳/۶/۱۷ و شماره ۹۶۱۰۰۹۰۹۰۵۸۰۰۸۴۰ الی ۹۶۱۰۰۹۰۹۰۵۸۰۰۸۶۰ مورخ ۱۳۹۶/۹/۷ این هیأت وضع عوارض برای کسری، حذف یا عدم تأمین پارکینگ توسط شوراهای اسلامی شهر مغایر با قانون و خارج از حدود اختیار تشخیص و ابطال شده است، بنابراین تعرفه شماره (۲۲ـ۲) از تعرفه عوارض محلی سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شهرداری لشت نشاء که تحت عنوان عوارض تأمین پارکینگ برای واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و غیره به تصویب شورای اسلامی این شهر رسیده، به دلایل مذکور در دادنامه های فوق الاشاره خلاف قانون و خارج از حدود اختیار بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال میشود. این رأی براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب ۱۴۰۲/۲/۱۰) در رسیدگی و تصمیم گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ حکمتعلی مظفری

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز