وکیل آنلاین

رای شماره ٣١۶۶ ھیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره ٣١۶۶ ھیات عمومی دیوان عدالت اداری

با موضوع: ابطال تبصره ٢ ماده ۴١تعرفه عوارض سال ١٣٩٧ شورای اسلامی شھر حمیدیا

بسمه تعالی

جناب آقای اکبرپور

رئیس ھیأت مدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمھوری اسلامی ایران

با سلام

یک نسخه از رأی ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ٩٨٠٩٩٧٠٩٠۵٨١٣١۶۶ مورخ ١٣٩٨/١١/١۵ با موضوع: «ابطال تبصره ٢ ماده ۴١تعرفه عوارض سال ١٣٩٧ شورای اسلامی شھر حمیدیا» جھت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می گردد.

مدیرکل ھیأت عمومی و ھیأتھای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مھدی دربین

تاریخ دادنامه: ١٣٩٨/١١/١۵ شماره دادنامه: ٣١۶۶ شماره پرونده: ٩٧٠٣۴٨٨

مرجع رسیدگی: ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای غلامحسین سعیدی مفرد

موضوع شکایت و خواسته: ابطال تبصره ٢ ماده ۴١ تعرفه عوارض سال ١٣٩٧ شورای اسلامی شھر حمیدیا

گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال تبصره ٢ ماده ۴١ تعرفه عوارض سال ١٣٩٧ شورای اسلامی شھر حمیدیا را خواستار شده و در جھت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

شھرداری حمیدیا به موجب مصوبه مورد شکایت اقدام به اخذ عوارض و ھزینه آسفالت از شھروندان می نماید در حالی که به موجب بند ١ ماده ۵۵ قانون شھرداری احداث معابر و کوچه ھای عمومی و ریختن آسفالت و ساختن خیابانھا به عھده شھرداری می باشد.

ابطال آن مورد استدعاست.

متن مقرره مورد اعتراض به شرح زیر است:

۴١ـ ھزینه خدمات آسفالت

ھر مترمربع آسفالت ١٢٠/٠٠٠ ریال ھر متر طول سنگ جدول ١۵٠/٠٠٠ ریال

کوچه ھایی که قبل از سال ١٣٧٣ توسط شھرداری آسفالت شده است و پرونده اطلاعات مربوط به آسفالت کوچه در شھرداری موجود نمی باشد از پرداخت خودیاری معاف می گردد. در خصوص ھزینه خدمات آسفالت اراضی مجھول المالک و زمینھای افتاده و کوچه ھایی که دارای پرونده می باشند و به مالکین اخطار شده و بنا به شھرداری رأساً آسفالت نموده طبق تعرفه روز ھزینه خدمات آسفالت وصول می گردد.

ھزینه آسفالت مساوی است با عرض ملک در بر معبر ضربدر نصف عرض آسفالت ضربدر نرخ ھر مترمربع.

تبصره١ :معابری که عرض آسفالت بالای ١٢ متر می باشد از پرداخت ھزینه خدمات آسفالت معاف می گردد.

تبصره٢ :در خصوص ھزینه آماده سازی و آسفالت سایت علویه (مسکن مھر) ھر واحد مبلغ ۴/٧۵٠/٠٠٠ ریال دریافت گردد.

تبصره٣ :به نماینده کوچه به ازای جمع آوری خودیاری ساکنین کوچه (ھر واحد مسکونی یا قطعه زمین) مبلغ ١٠٠/٠٠٠ ریال تا حداکثر مبلغ خودیاری آسفالت نماینده کوچه تخفیف داده می شود.

علیرغم ارسال و ابلاغ نسخه دوم شکایت و ضمائم آن برای طرف شکایت تا زمان رسیدگی به پرونده ھیچ گونه پاسخی واصل نمی شود.

ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ١٣٩٨/١١/١۵ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی ھیأت عمومی

طبق بند ١ ماده ۵۵ قانون شھرداریھا مقرر شده است که ایجاد خیابانھا، کوچه ھا، میدانھا و باغھای عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوعه در حدود اختیارات شھرداریھا است و ھمچنین در تبصره ۴ ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح ھای دولتی و شھرداریھای اسلامی مصوب ١٣۶٧ مقرر شده است در صورت تقاضای صاحبان اراضی برای استفاده از مزایای ورود به محدوده توسعه و عمران شھر، علاوه بر انجام تعھدات مربوط به عمران و آماده سازی زمین و واگذاری سطوح لازم بـرای تأسیسات و تجھیزات خدمات عمومی، حداکثر تا ٢٠ %از اراضی آنھا را برای تأمین عوض اراضی واقع در طرح ھای موضوع این قانون و ھمچنین اراضی عوض طرح ھای نوسازی و بھسازی شھر، به طور رایگان دریافت نمایند. در مواد قانونی یاد شده در خصوص اخذ ھزینه خدمات آسفالت حکمی ذکر نشده است. بنابراین تبصره ٢ ماده ۴١ تحت عنوان ھزینه خدمات آسفالت مصوب سال ١٣٩۶ شورای اسلامی شھر حمیدیا مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی شھر وضع شده و مستند به بند ١ ماده ١٢ و ماده ٨٨ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ١٣٩٢ ابطال می شود.

رئیس ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بھرامی

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز