وکیل آنلاین

رای شماره ٣٠٩٧ ھیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره ٣٠٩٧ ھیات عمومی دیوان عدالت اداری

با موضوع: ابطال تبصره بند ٢ مصوبه ١٣٧ شورای اسلامی شھر کرج به شماره ۵/٣/۵/٩٨/٢٢۶ ـ ٩٨/٢/١٩ در اجرای ماده ٩٢ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری

بسمه تعالی

جناب آقای اکبرپور

رئیس ھیأت مدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمھوری اسلامی ایران

یک نسخه از رأی ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ٩٨٠٩٩٧٠٩٠۵٨١٣٠٩٧ مورخ ١٣٩٨/١١/٨ با موضوع: «ابطال تبصره بند ٢ مصوبه ١٣٧ شورای اسلامی شھر کرج به شماره ۵/٣/۵/٩٨/٢٢۶ ـ ٩٨/٢/١٩ در اجرای ماده ٩٢ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» جھت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می گردد.

مدیرکل ھیأت عمومی و ھیأتھای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مھدی دربین

تاریخ دادنامه : ١٣٩٨/١١/٨ شماره دادنامه: ٣٠٩٧ شماره پرونده : ٩٨٠٣٣۶١

مرجع رسیدگی: ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی : آقای علی ملکی با وکالت خانم مریم نادری

موضوع شکایت و خواسته : ابطال تبصره بند ٢ مصوبه شماره ١٣٧ شورای اسلامی شھر کرج به شماره ۵/٣/۵/٩٨/٢٢۶ ـ ١٩/٢/١٣٩٨

گردش کار : ١ـ شاکی به موجب دادخواستی ابطال تبصره بند ٢ مصوبه شماره ١٣٧ شورای اسلامی شھر کرج به شماره ۵/٣/۵/٩٨/٢٢۶ ـ ١٣٩٨/٢/١٩ ١٣٩۶ در اجرای ماده ٩٢ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ١٣٩٢ را خواستار شده و در جھت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

«به استحضار می رساند در خصوص مصوبه یکصد و سی و ھفتمین جلسه شورای اسلامی کرج راجع به اعمال ضابطه باغات واحد سرانه خدماتی برای اراضی زیر ۵٠٠ متر که از طریق ماده ١۴٧ قانون ثبتی اقدام به تفکیک و خسارت نموده اند را به علت خروج شورا از حدود اختیارات خود و تصویب مقرره بر مفاد قانونی درخواست ابطال تبصره ذیل بند ٢ مصوبه مذکور را به شرح ذیل مستدعی می باشد. با ابطال بند ١ مصوبه شماره ٣/۵/٨٧/١٢٣٢٧ـ ١٣٨٧/١٢/١۴ مبنی بر دریافت سرانه خدماتی از اراضی زیر ۵٠٠ متر توسط ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ١٧۴ـ ١٣٩۶/٣/٢ موضوع توسط شورای شھر کرج به شھرداری کرج ابلاغ می گردد اما مجددا ً به در تاریخ ١٣٩٧/٩/١۵ شھرداری کرج طی لایحه شماره ٨٩/٣/١٠٧۴۶ مجددا ً پیشنھاد چگونگی اعمال ضابطه بر روی اراضی و املاک در این باغ با مساحت کمتر از ۵٠٠ مترمربع می نماید و به شورا پیشنھاد عدم شمول اراضی زیر ۵٠٠ متر به باغ را روی اراضی و املاک در این باغ با مساحت کمتر از ۵٠٠ مترمربع می نماید و به شورا پیشنھاد عدم شمول اراضی زیر ۵٠٠ متر به باغ را می دھد. اما متأسفانه شورای اسلامی شھر کرج پس از بررسی موضوع در یکصد و سی و ھفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شھر کرج مورخ ١٣٩٨/٢/۴ با ملغی نمودن کلیه مصوبات قبلی در کمال تعجب با نادیده گرفتن رأی ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری که به طور مطلق کلیه اراضی کمتر از ۵٠٠ مترمربع را از شمول دریافت سرانه خدماتی معاف ساخته بود با اضافه نمودن یک تبصره به بند ٢ مصوبه خود اراضی که از طریق ماده ١۴٧ قانون ثبت اقدام به تفکیک و اخذ سند نموده اند از شمول رأی ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری در این خصوص مستثنی می گرداند. دلایل و جھات اعتراض از حیث مغایرت مصوبه با قانون:

١ـ رأی ھیأت عمومی دیوان در خصوص ایراد وصف باغ به اراضی زیر ۵٠٠ متر به صورت مطلق برای کلیه اراضی زیر ۵٠٠ متر بوده و ھیچ گونه استثنایی بین اسناد ماده٢٢ قانون ثبت یا ماده ١۴٧ قانون ثبت قائل نگردیده است.

٢ـ عملاً با توجه به اینکه ٩٠ %از پلاکھای زیر ۵٠٠ متر از طریق ماده ١۴٧ قانون ثبت اقدام به تفکیک و اخذ سند نموده اند مصوبه اخیر شورای اسلامی شھر کرج عمده اراضی زیر ۵٠٠ متر را از شمول رأی ھیأت عمومی دیوان خارج می سازند.

٣ـ برابر مـاده ٩٢ دیوان عدالت اداری، شـورای اسلامی شھرھا مـوظف به اعمال مفاد آرای ھیأتھای عمومـی در مصوبات بعدی خود می باشند و نمی توانند به بھانه ھای واھی با ابداع عناوین جدید با دور زدن قوانین اقدام به صدور مصوبه خارج از حیطه اختیارات خود اقدام نمایند. بنا بر مراتب معروضه و با استناد به ماده ٩٢ قانون دیوان عدالت اداری رسیدگی و صدور حکم مبنی بر ابطال تبصره ذیل بند ٢ مصوبه یکصد و سی و ھفتمین جلسه شورای اسلامی شھر کرج مورخ ١٣٩٨/٢/۴ موضوع مکاتبه شماره ۵/٣/۵/٩٨/٢٢۶ ـ ١٣٩٨/٢/١٩ و رسیدگی خارج از نوبت و بدون رعایت مفاد ماده ٨٣ این قانون در ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری مورد استدعاست.

«٢ـ متن مقرره مورد اعتراض به شرح زیر است:

«جناب آقای مھندس کمالی زاده

شھردار محترم کرج

موضوع مصوبه شورا در خصوص چگونگی اعمال ضابطه بر روی اراضی و املاک دارای رأی باغ با مساحت کمتر از ۵٠٠ مترمربع

٢ـ آن دسته از پلاکھایی که دارای سابقه عمران، تفکیک، صدور پروانه و پایان کار از شھرداری می باشند مشمول اعمال ضابطه باغات و اخذ سرانه خدمتی نمی باشند که در کمیسیون بررسی و با قید اینکه اقدامات صورت گرفته برای این نوع اراضی که دارای سابقه عمران، تفکیک، صدور پروانه و پایان کار از شھرداری قبل از سال ١٣٧٢ را داشته باشند، موافقت گردید.

تبصره: برای این نوع اراضی که از طریق ماده ١۴٧ قانون ثبتی اقدام به تفکیک و اخذ سند نموده اند شامل این قانون نمی گردند که در یکصد و سی و ھفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شھر کرج مورخ ١٣٩٨/٢/۴ مطرح و با قید اینکه کلیه مصوبات که قبلاً در این مورد بوده ملغی و صرفاً برای باغات زیر ۵٠٠ متر می باشد با اکثریت آراء به تصویب رسید، که فرمانداری طی نامه شماره ٢١٢١/۴/٠١۴٣٢ـ ١۶/ /٩٨ به شرح ذیل اعلام نمود: «اقدام برابر مقررات جاری صرفاً در حدود قانونی شھر (به جز حریم) امکان پذیر خواھد بود و ھمچنین با رعایت تبصره ٢ ماده ٧ حفظ و گسترش فضای سبز و آیین نامه ھای مربوطه امکان پذیر خواھد بود.» مراتب جھت اطلاع و اقدام لازم به حضور ارسال می گردد. ـ رئیس شورای اسلامی شھر کرج»

٣ـ رئیس دیوان عدالت اداری موضوع شکایت و خواسته را در اجرای ماده ٩٢ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری به ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری ارجاع کردند.

۴ـ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ١٣٩٨/١١/٨ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان و با عدم حضور نماینده طرف شکایت تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی ھیأت عمومی

مطابق ماده ٩٢ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ١٣٩٢ مقرر شده است: چنانچه مصوبه ای در ھیأت عمومی ابطال شود، مراجع مربوط موظفند مفاد رأی ھیأت عمومی در تصویب مصوبات بعدی را رعایت کنند. در رأی شماره ١٧۴ـ ١٣٩۶/٣/٢ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه شورای اسلامی شھر کرج از این حیث که به اراضی زیر ۵٠٠ مترمربع عنوان باغ را اطلاق کرده بود ابطال شده است. نظر بـه اینکه در مصوبـه مورد اعتراض اراضی زیر ۵٠٠ مترمربع را نیز بـاغ تلقی کرده و مشمول دریافت سرانه ھای مربوط قرار داده است این حکم مغایر مفاد رأی پیش گفته ھیأت عمومی است و به ھمین جھت این فراز از مصوبه مورد اعتراض مستند به بند ١ ماده ١٢ و مواد ٩٢ ،٨٨ و ١٣ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ١٣٩٢ از تاریخ تصویب ابطال می شود.

رئیس ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بھرامی

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز