وکیل آنلاین

در بافت های فرسوده شهر مبلغ ۲۹۰۶ میلیارد ریال هزینه شد

بافت-های-فرسوده

در بافت های فرسوده شهر مبلغ 2906 میلیارد ریال هزینه شد

مجید روستا گفت: براساس طرح بازآفرینی شهری سال گذشته دولت در 88 شهر و 175 محله 2 هزار و 906 میلیارد ریال برای تامین خدمات رو و زیر بنایی این محلات هزینه کرد.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری افزود: بر اساس اولویت های تعیین شده امور اجرایی طرح بازآفرینی اکنون در 472 شهر آغاز شده و میزان اعتبارات مورد نیاز آن نیز مشخص شده است.

روستا با بیان اینکه امروز در 140 هزار هکتار بافت فرسوده شهری 19 میلیون نفر زندگی حداقلی دارند، گفت: پس از این که برنامه ملی بازآفرینی شهری «امید» 19 بهمن سال 96 به دستور روحانی رئیس جمهوری در وزارت راه وشهرسازی کلید خورد، مقرر شد تا تمام دستگاه های اجرایی دولتی و غیر دولتی از جمله وزارتخانه های کشور، راه وشهرسازی، ورزش، تعاون، بهداشت، شهرداری ها، اوقاف، قوه قضاییه، سازمان های مردم نهاد و نهادهای توسعه گر در احیای بازافرینی شهری مشارکت کنند.

وی اضافه کرد: شرکت بازافرینی شهری ، اکنون در اجرای این طرح ملی مطالعات مورد نیاز 435 شهر مصوب را انجام داده و در مجموع محدوده 2 هزار و 700 محله فرسوده در 543 شهر تعیین شده و طبق برنامه ششم توسعه ( 1400- 1396 ) دولت باید احیای بافت های فرسوده 270 محله را آغاز کند.

عضوهیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری یادآور شد: برخی از مدیران شهرداری ها در چارچوب احیای بافت های فرسوده شهری تصور داشتند که در این طرح انبوه سازی در دستور کار دولت است، اما نادرست بود، و در طرح بازآفرینی شهری هیچگاه انبوه سازی مطرح نبوده، بلکه بدون دخالت دولت واحدهای مسکونی در این بافت ها توسط خود مالکان و توسعه گران ساخته می شود و اکنون در محله سیروس تهران ساخت 98 واحد مسکونی با احیای این محله آغاز شده است.

وی افزود: احیای بافت های فرسوده شهری هزینه نگهداری شهرها را 30 درصد کاهش می دهد و هرچه محلات بیشتری در شهرها احیا شوند، هزینه شهرداری ها کاهش پیدا می کند، زیرا با مقاوم سازی خانه های فرسوده معابر و زیرساخت ها نیز در محلات نوسازی می شوند.

روستا گفت: اکنون در مجموع ساخت 40 هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته و امروز ( دوم مرداد ماه ) نوسازی 12 هزار واحد دیگر در شهر مشهد آغاز می شود که مجموع آن به 52 هزار واحد مسکونی افزایش پیدا می کند.

به گفته وی، اکنون از 40 هزار واحد مسکونی در دست ساخت محلات هدف، 16 هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و وزارت راه و شهرسازی آغاز شده و 24 هزار واحد آن توسط مردم توسعه گران در حال تکمیل است.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری در پایان مقاوم سازی، نوسازی خدمات زیر و روبناها، توسعه معابر و خدمات شهری، ارتقا کیفیت زندگی، رفع فقر و نابرابری اجتماعی را از مهم ترین اهداف احیای بافت های فرسوده شهری اعلام کرد.

چهل و ششمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به بررسی نقش آموزش و پرورش در اصلاح بافت های ناکارآمد و پیشنهادهای وزیر راه و شهرسازی در این زمینه اختصاص داشت.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پیرامون تامین مالی خرد و بانک‌پذیری در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری اعلام کرد: چنانچه بانک مرکزی بپذیرد بدون افزایش قرض‌الحسنه، هزینه اجرای طرح در سراسر کشور که 62 میلیارد تومان برآورد شده، تامین کند، بانک مسکن در این مسیر پیشتاز شود و این مساله در شورای عالی پول و اعتبار مورد بررسی قرار گیرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه