پرسش و پاسخ حقوقی رایگاندسته بندی: سوالچگونگی قطع اشتراک پرداخت نکننده های شارژ آپارتمان
وحید عبدلی 5 سال قبل

باسلام و سپاس از تمامی دست اندرکاران دادورزیار. بنده مدیرساختمان یکی از آپارتمانهای مسکن مهر هستم. چندین خانوار از ساکنین آپارتمان مذکور میزان سهم تعیین شده مربوط به مبلغ آب بهاء و برق مصرفی را پرداخت نکرده اند و چندین بار و مکررا بهشون تذکر شفاهی و حضوری داده ایم که نسبت به پرداخت سهم آب بهاء و برق مصرفی اقدام کنند که به هیچ عنوان گوش نداده و اقدامی نکردند که نهایتا دیروز هم انشعاب آب اصلی کل ساختمان و هم انشعاب اصلی مربوط به برق اشتراکی کل ساختمان توسط مامورین ادارات مذکور قطع شده است و ساکنین کل ساختمان آب ندارند و برق اشتراکی که مربوط به راهروها و سالنها و محوطه آپارتمان هست قطع شده و با مشکلات عدیده ای مواجه شده ایم. لازم به ذکراست که برای کل آپارتمان فقط یک امتیاز آب هست که آب بهاء کل به نسبت خانوار تقسیم میشد ولی اشتراک برق برای تک تک واحدها مستقل میباشد و فقط یک اشتراک مستقل دیگری جهت برق مصرفی اشتراکی برق روشنایی راهروهها و سالنها و محوطه آپارتمان اخذ شده که برق مصرفی آنهم بصورت مساوی فی مابین واحدین تقسیم میشود. و من امروز بنابه خواسته ساکنین خواستم انشعاب آب و برق مقصرین اصلی را که آب بهاء و برق مصرفی را قطع کنم.ولی قبل از اقدام و برای اطمینان از قانونی بودن اقدامم، به دادسرا مراجعت کردم و سوال نمودم که میتوانم انشعاب آنها را قطع کنم که یکی از کارکنان دادسرا گفت نمیتوانی انشعابهای مربوط به مقصرین را قطع کنی و اگر اینکار را بکنی و اگر او از شما شکایت کند محکوم میشوی و بایستی هم به آنها خسارت پرداخت کنی و هم جریمه خواهی شد. و گفت باید از آنها شکایت کنی و قبل از تنظیم و تقدیم دادخواست وشکایت ، بهتراست قبلا با مکتوب نمودن اظهارنامه ای ، خواسته تان را به آنها ابلاغ کنید و سپس به استناد اظهارنامه ابلاغی،علیه آنها شکایت کنین و اقامه دعوی کنید . و این درصورتی است که اگر از آنها شکایت کنم حتما زمان رسیدگی و دادرسی و محکومیت اش زمان برخواهد شد. و بنده نیز بیکار نیستم و وقت ندارم که به دادسرا و شورای حل اختلاف هی بروم و بیایم. و نیزبنده قبلا و به کرار شنیده بودم در صورت عدم پرداخت مبلغ شارژ ساختمان هریک از ساکنین واحدها ، مدیر ساختمان میتواند انشعابات برق و آب آنها را تا پرداخت شارژ مربوط به ساختمان قطع کند. لذا خواهشمندم دراین مورد راهنمائیم بفرمایید که آیا بنده بعنوان مدیر ساختمان میتوانم انشعابات آنها را قطع کنم یا نه؟ و  در کل چکار قانونی باید بکنم تا بتوانم آنها را زیر فشار قرار دهم تا نسبت به پرداخت سهم آب بهاء و برق مصرفی شان اقدام کنند. مراحل قانونی چیست؟
باتشکر و تحیات محترمانه.

1 پاسخ
مدیر سایت عضو سایت 5 سال قبل

با درود خدمت شما کاربر گرامی
شما فقط می توانید آب مشترک را قطع نمایید ، در کل امکان قطع موارد مشترکت ساختمان امکان پذیر است و نمیتوانید برق واحد را قطع کنید . ابتدا باید اظهارنامه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارسال کنید و در صورت عدم توجه اقدامات لازم را انجام دهید و سپس باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید . مستند این مورد در قانون تملک آپارتمانها به شرح زیر آماده است :
ماده ۱۰ مکرر – در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک از طرف مدیر یا هیئت مدیران وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه میشود.
هر گاه مالک یا استفاده کننده ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهار نامه سهم بدهی خود را نپردازد مدیر یا هیئت مدیران میتوانند به تشخیص خود و با توجه به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ – تهویه مطبوع – آب گرم – برق – گاز و غیره با و خودداری کنند و درصورتیکه مالک و یا استفاده کننده همچنان اقدام به تصفیه حساب ننمایند اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیئت مدیران برای وضول وجه مزبور بر طبق اظهار نامه ابلاغ شده اجرائیه صادر خواهد کرد.

عملیات اجرائی وفق مقررات اجرای اسناد رسمی صورت خواهد گرفت و درحال مدیر یا هیئت مدیران موظف میباشند که بمحض وصول وجوه مورد مطالبه یا ارائه دستور موقت دادگاه نسبت به برقراری مجدد خدمات مشترک فوراً اقدام نمایند.

تبصره ۱- در صورتی که عدم ارائه خدمات مشترک ممکن یا مؤثر نباشد، مدیر یا مدیران مجموعه می توانند به مراجع قضایی شکایت کنند، دادگاهها موظفند این گونه شکایات را خارج از نوبت رسیدگی و واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموع ارائه می شود محروم کنند و تا دو برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه نمایند.
استفاده مجدد از خدمات موکول به پرداخت هزینه های معوق واحد مربوط بنا به گواهی مدیر یا مدیران و یا به حکم دادگاه و نیز هزینه مربوط به استفاده مجدد خواهد بود. (الحاقی بموجب قانون اصلاح قانون تملک آپارتمانها مصوب ۱۳۷۶)
تبصره ۲- رونوشت مدارک مثبت سمت مدیر یا هیئت مدیران و صورت ریز سهم مالک یا استفاده کننده از هزینه های مشترک و رونوشت اظهار نامه ابلاغ شده بمالک یا استفاده کننده باید ضمیمه تقاضانامه صدور اجرائیه گردد.
تبصره ۳- نظر مدیر یا هیئت مدیران ظرف ده روز پس از ابلاغ اظهار نامه بمالک در دادگاه تخستین محل وقوع آپارتمان قابل اعتراض است، دادگاه خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات آئین دادرسی مدنی به موضوع رسیدگی و رأی میدهد این رأی قطعی است. در مواردیکه طبق ماده فوق تصمیم به قطع خدمات مشترک اتخاذ شده و رسیدگی سریع به اعتراض ممکن نباشد دادگاه به محض وصول اعتراض اگر دلایل را قوی تشخیص دهد دستور متوقف گذاردن تصمیم قطع خدمات مشترک را تا صدور رأی خواهد داد.
تبصره ۴- در صورتیکه مالک یا استفاده کننده مجدداً و مکرراً در دادگاه محکوم به پرداخت هزینه های مشترک گردد علاوه بر سایر پرداختی ها مکلف به پرداخت مبلغی معادل مبلغ محکوم بها بعنوان جریمه میباشد. (اصلاحی بموجب لایحه قانونی اصلاح قانون الحاق ماده ۱۰ مکرر و دو تبصره به قانون تملک آپارتمانها)
موفق باشید .

جهت مشاوره با وکیل متخصص با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۹۵۷ از خطوط ثابت تماس حاصل نمایید .
جهت نگارش لایحه ، درخواست وکیل ، مشاوره حضوی و تنظیم قرارداد با شماره ۸۸۹۶۸۳۷۲ تماس حاصل نمایید .
لطفابا ثبت نظرات خود در دیدگاه وب سایت یا بخش نظرات اپلیکیشن دادورزیار در کافه بازار ما را حمایت کنید .