پرسش و پاسخ حقوقی رایگاندسته بندی: سوالقوانین مربوط به گشت ارشاد
panis 6 سال قبل

سلام، لطفا قوانین دقیق مربوط به حدود اختیارات گشت ارشاد را شرح دهید.

1 پاسخ
مدیر سایت عضو سایت 6 سال قبل

با درود خدمت شما کاربر گرامی
در خصوص قوانین گشت ارشاد حدود اختیارات و نحوه تعامل و برخورد آن با مردم هنوز وضعیت مشخصی در اختیار نداریم . وظیفه گشت ارشد برخورد با بد حجابی است ولی متاسفانه در قانون تعریف دقیقی از حجاب ارایه نشده است . بحث بدحجابی از لحاظ تفسیر و تعبیر و انطباق مصداقی آن با احکام قانونی با چالش حقوقی مواجه است.بحث بی حجابی امر روشنی است اما بحث بدحجابی یک بحث نسبی است و ارایه اوصاف مشخص و معینی تا به امروز از سوی مراجع انتظامی و قضایی در این زمینه ممکن نبوده است. برابر ماده 638 قانون مجازات اسلامی تبصره آن صریحترین موردی است که قانونگذار به این مساله پرداخته و بیشتر از این تعمیم نداده است. در واقع، تنها مورد قانونی قابل استناد به این موضوع در قانون مجازات اسلامی است که صرفاً، به موضوع پوشش با عنوان ” بدون حجاب شرعی” اشاره ضمنی و اجمالی دارد و فاقد هرگونه جرم انگاری نسبت به ” بد حجابی و بد پوششی” مطروحه می باشد .
ماموران انتظامی در برخورد با جرایم مشهود موظفند ضمن جمع آوری دلایل و حفظ آثار جرم و متوقف کردن ارتکاب جرم و دستگیری شخص مرتکب او را در اولین زمان ممکن به مرجع قضایی معرفی کنند، زیرا نیروی انتظامی نه مسئول صدور حکم است و نه مسئول اجرای آن و اگر غیر از این عمل شود و ماموری خودسرانه در اجرای این قانون مبادرت به اقداماتی مانند فحاشی، توهین و ضرب و جرح کند، خود مسئول و از این حیث قابل تعقیب است و شما می توانید از ماموری که مرتکب اینکار شده است شکایت کنید . مأموران نیروی انتطامی مأمور اجرای قانونند و نباید مبادرت به نقض قوانین و در رأًس آن نقض اصول قانون اساسی ازجمله اصول 22و 36 کنند.بررسی اصول قانون اساسی نشان می دهد که در صورتی که ماموران اقدام به فحاشی و ضرب و جرح نمایند با اصول مختلف این قانون ازجمله بند 14اصل 3، اصل‌های 8، 20، 32، 37، 39، بند 4اصل 156و به ویژه نصوص اصول 22و 36مغایرت آشکار دارد.
ولی با این تفاسیر شاهد عملکرد در این خصوص هستیم و معیار ها برای دستگیری افراد به عنوان بدحجابی از سوی نیروی انتظامی به صورت فردی مشخص می شود . در کل این را به یاد داشته که نیروی انتظامی میتواند در این خصوص اقدام کند ولی هر زمان احساس کردید که در این خصوص اجحافی در حق شما شده است با ۱۹۷ بازرسی نیروی انتظامی تماس بگیرید ، سعی کنید شماره شهود که شاهد ماجرا هستند و اشخاصی که در آن زمان اقدام به گرفتن فیلم از شما کرده اند را دریافت کنید . این اطمینان به شما داده می شود در این خصوص حتما پیگیری خواهند کرد .

جهت مشاوره با وکیل متخصص با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۹۵۷ از خطوط ثابت تماس حاصل نمایید .
جهت نگارش لایحه ، درخواست وکیل ، مشاوره حضوی و تنظیم قرارداد با شماره ۸۸۹۶۸۳۷۲ تماس حاصل نمایید .
لطفابا ثبت نظرات خود در دیدگاه وب سایت یا بخش نظرات اپلیکیشن دادورزیار در کافه بازار ما را حمایت کنید .