وکیل آنلاین

چشمه های معدنی، ظرفیت های ارزشمند فراموش شده

چشمه

چشمه های معدنی، ظرفیت های ارزشمند فراموش شده

وجود طبیعت بکر ، زیبا و کوه های بلند با چشمه های آب گرم شفابخش در بسیاری از مناطق کشور از جمله استان کردستان هم اکنون به فراموشی سپرده شده بطوریکه حتی رسانه ها نیز از این مواهب الهی و ظرفیت های ارزشمند یاد نمی کنند.

کمتر کسی از وجود «چشمه های گوگردی» در شهرستان بیجار اطلاع دارد و افرادی هم که از این نعمت الهی با خبرند، آن را همراه خاطرات خود به فراموشی سپرده اند.
عدم مدیریت صحیح در استفاده از منابع و امکانات، نبود زیرساخت ها لازم موجب شده تا دیار گروس با قدمتی بیش از هشت هزار سال، به شهرستانی مهاجر فرست تبدیل شود.
جوانان تحصیل کرده ولی بیکار، خانواده های کشاورز و کم درآمد، عدم اطلاع کافی از ظرفیت های موجود و مدیریت ضعیف برخی از بخش ها باعث شده بهترین ظرفیت های موجود کهن شهر بیجار گروس در هاله ای از فراموشی گم شود تا فرصت مناسب برای تقویت و رونق کسب و کار بویژه گردشگری در این منطقه به هدر رود.
صنعت گردشگری بیجار با توجه به مشکلات اقتصادی، بیکاری، تعداد محدود اماکن تفریحی، عدم مدیریت مناسب منابع طبیعی سهم بسیار ناچیزی را در بخش توسعه به خود اختصاص داده است.
چشمه های معدنی و آب گرم علاوه بر طبیعت دیدنی به علت داشتن خواص شفابخش برای برخی امراض، جاذبه هایی را برای توریست درمانی ایجاد کرده و هر سال شمار زیادی از مهمانان بویژه در ایام نوروز را به این دیار می کشاند.
چشمه های آب معدنی یکی از موهبت ها و پدیده های طبیعی است که می توان از آنها در زمینه درمان جسم و فضاهای طبیعی پیرامون آنها برای سلامت جسم و روان استفاده کرد.
استان کردستان اگر چه از این نظر غنای زیادی در مقایسه با برخی از مناطق کوهستانی با سابقه آتشفشانی کشور ندارد اما وجود چند چشمه آب معدنی در آن موجب شده تا هر سال گروهی از گردشگران به منظور درمان بیماری خود به این مناطق سفر کنند.
مشهورترین چشمه آب معدنی کردستان چشم «باباگرگر» در 18 کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه در روستایی به همین نام قرار گرفته و آب آن در استخری عمیق دایره ای شکل با محیطی در حدود 200 متر مربع جمع می شود.
آب این چشمه همراه با گاز کربنیک فراوانی از زمین خارج می شود و از دسته آب های کلر بی کربنات مخلوط گاز دار است که رنگ آن نارنجی است و خواص درمانی متعددی دارد.
تحریک دستگاه گوارش برای بیماران مبتلا به سوء هاضمه، بهبودی بیماری های کودکان نظیر غدد لنفاوی، آسم، از بین رفتن ورم به دلیل دارا بودن انیدرید کربنیک و آرام بخشی از جمله خواص استفاده از آب این چشمه به شمار می آید.
آب چشمه معدنی بابا گرگر همچنین محرک لوزالمعده و مجاری ادراری است و در بیماری های تغذیه ای بسیار موثر است.
این تنها یکی از چشمه های معدنی در استان کردستان است که با مدیریت صحیح و اطلاع رسانی، توانسته سالانه بیش از 30 هزار گردشگر را از سراسر کشور بسوی خود جذب و در کنار آن رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه ایجاد کند.
چشمه آب تلخ امامزاده پیرصالح نیز از دیگر آب معدنی های مهم کردستان است که در روستای قشلاق لو در دهستان نجف آباد از توابع شهرستان بیجار واقع است.
آب تلخ این چشمه برای بیماران روماتیسمی مورد استفاده قرار می گیرد و علت تلخی آن بطور دقیق تاکنون مشخص نشده است.
وجود املاح پتاسیم محلول و ترکیب بی کربنات در آب به میزان فراوان از عواملی است که برخی از کارشناسان امور آب برای تلخی چشمه پیر صالح ذکر کرده اند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیجار به خبرنگار ایرنا گفت: در این شهرستان 2 چشمه آب گوگردی وجود دارد که یکی از آنها چشمه آب تلخ امامزاده پیر صالح روستای قشلاق لو است.
ابراهیم الیاسوند گفت: چشمه زیبا و پر آب گوگردی روستای باشوکی ، دومین چشمه آب معدنی بیجار است که بسیاری از مردم بومی منطقه برای درمان برخی از بیماری ها از آب این چشمه استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه هر 2 چشمه آب معدنی بیجار در صورت ورود بخش خصوصی می تواند در بحث جذب گردشگر موفق باشد افزود: جوانان و ساکنین روستاهای مربوطه در صورت علاقه مندی به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی می توانند از حمایت های دولتی برای بستر سازی، ایجاد اماکن رفاهی و جذب گردشگر بهرمند شوند.
به گزارش ایرنا، سراب، خاور آباد، هفت آسیاب و قمچقای بیجار از جمله چشمه های آب معدنی شهرستان هستند که درصورت اطلاع رسانی و نقش پذیری رسانه ها می تواند در رونق گردشگری و تولید اشتغال استان کردستان، نقش آفرین باشند.
شهرستان بیجار با جمعیتی حدود 89 هزار نفر و قدمت تاریخی حدود هشت هزار سال در شرق استان کردستان واقع شده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه