وکیل آنلاین

پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان، از الویت های وزارت بهداشت است

اولویت-وزارت-بهداشت

پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان، از الویت های وزارت بهداشت است

سرپرست وزارت بهداشت گفت: اگر برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع راه اندازی شود، اما پرونده الکترونیک سلامت برای نقل و انتقال اطلاعات وجود نداشته باشد، کار تکمیل نمی شود و ابتر می ماند. به همین دلیل اولویت را بر تکمیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان گذاشتیم.

پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان، پرونده ای است که در بستر دیجیتال برای فردفرد ایرانیان ایجاد شده و همه اطلاعات و سوابق مرتبط با سلامت آنان در آن درج می شود و در همه مراکز بهداشتی و درمانی باید قابل مشاهده باشد تا هر فرد در هر جای ایران به خدمات سلامت نیاز داشت، تیم پزشکی به سوابق پزشکی او دسترسی داشته باشد.

سعید نمکی درباره اهمیت پرونده الکترونیک سلامت افزود: از وقتی که در سازمان برنامه و بودجه حضور داشتم برای طراحی برنامه ناب، موازی برنامه سیب، بارها به استان گلستان و شهرهای مختلف این استان رفتم. هفته گذشته نیز بیش از 5 ساعت وقت گذاشتیم تا سامانه ناب و فعالیت آن را مرور کنیم. همچنین در کنار تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، به صورت موازی به دنبال این هستیم که پزشکان عمومی را با دوره های کوتاه مدت به پزشک خانواده قابل اتکا در نظام ارجاع تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: در استان گلستان این موارد به خوبی پیش رفته است. در استان مازندران نیز روی سامانه جدیدی کار شده بود که آن را نیز به صورت مفصل بررسی کردیم. همچنین جلسه ای با وزیر ارتباطات برگزار کردیم. دکتر آذری جهرمی نیز بسیار علاقه مند است این کار را به اتمام برسانیم.

نمکی بیان کرد: اگر برای پرونده الکترونیک سلامت وقت بیشتری گذاشته شود، سامانه های وزارت بهداشت به خوبی تکمیل می شوند و امیدواریم این زیرساخت ها در 5 استان کشور فراهم شود.

موازی با این حرکت از نمایندگان چند استان دیگر نیز دعوت می کنیم تا تجربه این 5 استان را بررسی و اجرایی کنند. در حال حاضر استان های شمالی مثل گلستان، مازندران و گیلان به صورت پایلوت درگیر اجرای پرونده الکترونیک هستند و دو استان دیگر نیز انتخاب می شوند تا مفصل های این سامانه ها در این استان ها به یکدیگر متصل شوند.

* مهمترین موانع پیش پای پرونده الکترونیک سلامت

سرپرست وزارت بهداشت درباره مهمترین موانع پیش پای برنامه پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت اظهار داشت: بزرگترین مانع این است که خیلی سریع در این رابطه عمل نشد و اگر با سرعت بیشتری کار می کردیم شاید بسیار جلوتر از شرایط فعلی بودیم. یعنی این موارد اولویت اول نظام سلامت کشور نبود.

وی افزود: همچنین قرار شد وزارت ارتباطات نیز درباره موارد فنی پرونده الکترونیک سلامت به وزارت بهداشت کمک کند؛ زیرا برخی نقاط کور از نظر مشکلات پوشش اینترنت وجود دارد که وزارت ارتباطات در این راستا فعال خواهد بود.

* ستاد برنامه پزشک خانواده

نمکی درباره احتمال احیای ستاد برنامه پزشک خانواده نیز گفت: خود معاونت بهداشت وزارت بهداشت می تواند ستاد برنامه پزشک خانواده باشد. کار موازی اصلا معنی ندارد. چیزی حدود 28 سال پیش نظام شبکه را راه اندازی کردیم و در حال حاضر باید به معاونت های مربوطه بها داد و برای آنها قدرت و اعتبار قائل شد. زیرا هر کدام از معاونان می توانند رئیس یک ستاد باشند. از طرفی می توان از تجربه افراد مختلف به عنوان مشاور برای پیشرفت کار استفاده کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هماهنگی خوبی بین معاونت های بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو وجود دارد. در سفرهای اخیر به استان گلستان و مازندران، معاونان بهداشت و درمان حضور داشتند و با همدلی، همفکری و همگرایی ایجاد شده و ایمان موجود برای راه اندازی سریعتر برنامه پزشک خانواده و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، می توان به نتیجه مناسب رسید.

*منع معاونان وزارت بهداشت از جزیره ای عمل کردن

سرپرست وزارت بهداشت درباره منع معاونان از جزیره ای عمل کردن که تقریبا در حکم اکثر آنها نوشته شده است، اظهار داشت: اگر قرار باشد به صورت جزیره ای در نظام سلامت کار کنیم، هیچ وقت به نتیجه نمی رسیم. در این کشور نباید نیروی هم را خنثی کنیم و از طرفی باید هم افزایی وجود داشته باشد و با شیوه ادغام یافته حرکت کرده و در منابع صرفه جویی کنیم.

وی بیان کرد: برای رسیدن به این موارد باید در کنار هم کار کرده و مشارکت درون بخشی در سازمان ها و مشارکت بین بخشی با سازمان های دیگر داشته باشیم تا منابع کشور تلف نشود. یکی از شیوه های مدیریتی من این است که مدیران را از جزیره ای عمل کردن دور کنم و به سمت هم افزایی در کنار وجود استقلال مدیران حرکت کنیم.

* جامعه محور شدن نظام سلامت

نمکی گفت: موضوع دیگر این است که حتما باید در نظام سلامت به شکل جامعه محور رفتار کنیم. به طور مثال در آموزش پزشکی به جای اینکه دانشجویان را بیمارستان محور تربیت کنیم، باید به سمت جامعه محور شدن برویم که این موضوع را در حکم دکتر لاریجانی نیز قید کردم.

وی افزود: همچنین اعتقاد دارم باید از ظرفیت مردم برای کارهای نظام سلامت به خوبی استفاده شود. این موضوع می تواند با استفاده از ظرفیت خیرین و سازمان های مردم نهاد اتفاق بیفتد. زیرا اگر مردم به صحنه نیایند، نمی شود فقط با دولت همه کارها را پیش برد و به نتیجه مناسب رسید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز