وکیل آنلاین

نکات کلیدی برای تنظیم یک شکواییه خوب

تنظیم شکواییه - نکات کلیدی برای تنظیم یک شکواییه خوب

برای شروع دعاوی کیفری ، باید از طریق تنظیم و تقدیم شکواییه اقدام نمود . برای تنظیم باید ابتدا موضوع شکایت را معین نموده و نسبت به آن شروع به

تنظیم شکواییه نمود . برای مثال در مبحث سرقت باید دید نوع سرقت چگونه است . ایا سرقت ساده رخ داده است یا سرقت مرکب یا حَدّی که هر کدام از آنها یک موضوع و روند خاص خود را دارد . برای تنظیم یک شکواییه خوب باید تسلط کامل به قوانین کیفری و جزائی وجود داشته باشد ، تا هر شخص بتواند حق خود را به طور کامل اخذ نماید و بتواند موضوعی را که در خصوص آن میخواهد طرح دعوی نماید بطور منجر عنوان کند که مسیر رسیدگی روند خوبی را طی نماید . به جهت دفاع از حق خود در دعاوی حقوقی و کیفری نیاز به تنظیم لایحه می باشد .

نحوه تنظیم شکایت نامه چگونه است ؟

برای شروع یک دعوی کیفری ، نیاز به  تنظیم شکواییه  می باشد که هر شخص باید آن را تنظیم و تسلیم مراجع کیفری نماید . عناوین دعاوی کیفری عبارتند از : فروش مال غیر، تصادف و سرقت و کلاهبرداری و ایجاد مزاحمت و ضرب و جرح و افترا ، توهین و فحاشی و خیانت در امانت و اعاده حیثیت و چک بلامحل و نشر اکاذیب و ترک انفاق و قذف و جعل و بسیاری عناوین دیگر می باشد .

برخی از عناوین کیفری قابلیت طرح در محاکم حقوقی را نیز دارا می باشد ، که با توجه به شرایط خاص موضوع باید انها را تفکیک نمود . برای مثال در بحث تصادف می توان خسارت ناشی از آن را در دادگاه حقوقی مطرح نمود. به جهت دفاع از حق خود در دعاوی حقوقی و کیفری نیاز به

تنظیم لایحه می باشد

1 نکات کلیدی برای تنظیم یک شکواییه خوب

امروزه با توجه به گستردگی روابط  بین  اشخاص  امکان بروز اختلافاتی در روابط ممکن می باشد که برخی از این اختلافات غیر قابل حل در بین اشخاص بوده و به ناچار دست به دامن قوانین موجود به جهت احقاق حق خود میشوند لذا چنانچه شخصی نسبت به شخص دیگر عملی را انجام دهد که موجب ضرر و زیان به آن شخص گردد ، شخص ثانی می تواند با مراجعه به مرجع قضائی نسبت به احقاق حق خود اقدام نماید . اگر این تضییع حق که خصوص مسائل کیفری اعم از اهانت ، سرقت ، کلاهبرداری و مسائلی از این دست باشند شخصی باید از طریق تنظیم شکایت نامه اقدام نماید . در قانون پیش بینی شده است که در خصوص طرح شکایت چنانچه شخصی نزد قاضی شکایت خود را مطرح نماید قاضی باید آن را در برگ  صورت مجلس  نوشته و به امضای  شخصی  رسانیده و سپس شروع به رسیدگی نماید . ولی در حال حاضر یک سری اواق متحدالشکل قضائی به جهت تسریع امر توسط  دادگستری ها به چاپ رسیده است که اشخاص می توانند با پرکردن و تنظیم این اوراق نسبت به شروع دعوی کیفری خود اقدام نمایند در این اوراق مشخصاتی چون نام و نام خانوادگی شاکی ، نام پدر وی ، شغل و محل اقامت و نام و نام خانوادگی مشتکاعنه ، نام پدر وی ،شغل و محل اقامت ایشان باید به طور کامل و واضح و مشخص نوشته شود و پس از تنظیم کامل این اوراق باید هزینه های مربوطه پرداخت گردد هزینه ها شامل هزینه تنظیم شکواییه و هزینه رسیدگی در دادگاه که همان به اصطلاح تمبر مالیاتی می باشد و مبالغ آن به حساب خزانه دولت   واریز می گردد و به جهت پرداختن هزینه های قضائی و کادر اداری و غیره به مصرف ما رسید . عموما اشخاص با نحوه تنظیم شکواییه آشنایی کامل نداشته و ترجیحا باید به اشخاصی که اطلاعات کافی در زمینه تنظیم شکواییه دارند مراجعه نمایند در حال حاضر دفاتری از سوی  معاونت انفورماتیک  قوه قضاییه تاسیس گردیده است بنام دفاتر قضائی که اشخاص با مراجعه به این دفاتر نسبت بهه تنظیم شکایت نامه یا همان شکواییه اقدام می نمایند که مضمون و موضوعات مختلف عناوین کیفری برای این دفاتر تعریف شده است که نسبت به تنظیم آن اقدام می نمایند و این خود راهی به جهت تسهیل برای عموم اشخاص به جهت دسترسی به امکانات قضائی می باشد و چنانچه شخصی نسبت به موضوعات حقوقی اشرافف نداشته باشد می تواند از طریق مراجعه به همین دفاتر احتیاجات خود نسبت به تنظیم اوراق قضائی مانند شکواییه را برطرف سازد . موضوع شکواییه باید واضح و روشن باشد و از گفتن عناوین زیادی اضافی حذر نمود تا قاضی رسیدگی کننده به موضوع شکایت بتواند به طور خاص بر روی موضوع متمرکز نموده و شروع به تحقیقات کند و بتواند پس از پایان تحقیقات رای  مقتضی  را صادر نماید.

  تنظیم لایحه را چه کسی انجام می دهد ؟

تنظیم لایحه نکات کلیدی برای تنظیم یک شکواییه خوب

به جهت برقراری ارتباط میان اصحاب دعوی و دادگاه ازطریق تنظیم و تقدیم لایحه اقدام می شود .

به جهت دفاع از حق خود در دعاوی حقوقی و کیفری نیاز به تنظیم لایحه می باشد ، که می توان ان ها را لایحه دفاعیه و یا اعتراضیه نامید . در کلیه دعاوی با عناوین مختلف ، به عنوان مثال دعوی اداره ی کار، تامین اجتماعی و غیره نیز باید یک لایحه خوب ترجیحا توسط وکیل تنظیم و به محاکم تحویل داد .

به جهت صحبت در مراحل مختلف دادرسی ، اعم از بدوی ، تجدید نظر و اعاده دادرسی و غیره نیز باید علاوه بر دادخواست یک لایحه خوب و محکم تنظیم و ضمیمه نمود تا بتوان از حق خود دفاع نمود .ت نظیم لایحه در دعاوی حقوقی و کیفری با هم فرق داشته و باید یک شخص مانند وکیل دادگستری یا مشاور حقوقی آن را تنظیم نماید .

 لایحه به معنای تامه می باشد که اصحاب دعوی به جهت گفتن شرح حال خود و دفاع ازحق خود مطالب مورد نظر خود را نوشته و به دادگاه مربوطه تقدیم وتنظیم می نماید. لایحه نوشتن یک امر تخصصی است که افراد آشنا به ادبیات و قوانین حاکم می توانند بخوبی آنرا تنظیم نمایند . در نگارش لایحه باید به مطالبی توجه نمود که در ذیل بطور مختصر به آن پرداخته می شود . در ابتدای لایحه باید نسبت به معرفی خود و سمت خود در دعوی اقدام نموده و مختصری از چگونگی شروع دعوی از او ایجاد اختلاف پیش آمده را توضیح داده و بطوریکه از حوصله دادگاه ( قاضی رسیدگی کننده به پرونده) خارج نباشد وآنقدر بطور سلیس و روشن گفته شود که مطالب برای قاضی رسیدگی کننده قابل فهم و درک بوده و بتواند به موضوع اشراف پیدا کند .پس از آن آوردن دلایل و مدارک و اشاره به آنها می باشد و توضیحاتی درباره این مستندات باید ارائه گردد و ترجیحا  از زیاده گویی و صحبتهای خارج از بحث باید امتناع کرد چرا که ذهنیت قاضی محترم رسیدگی کننده به این سو و آن سو پرت شده و حق مطلب را ادا نکرده اید . باید در هنگام نوشتن لایحه تسلط به قوانین مربوطه نیز اشاره نمود تا صحبتهای شما رنگ وشکل قانونی به خود بگیرد واز حالت یک مراوده معمولی ویک نامه درد دل بحالت یک لایحه جهت تقدیم به دادگاه تغییر پیدا کند  باز هم تاکید می شود باید توجه داشت در هنگام تنظیم لایحه باید تسلط به ادبیات و قوانین حتما مد نظر گرفته و طوری نوشته شود که قاضی دادگاه را مشتاق به مطالعه لایحه به جهت بررسی بیشتر مدارک و تحقیق در خصوص موضوع پرونده و رسیدن به مرحله ای که بنواند در خصوص موضوع دعوی تصمیم گیری نمایند . در اخرلوایح  معمولا در خصوص خواسته خود اصحاب دعوی مطالبی را عنوان می نمایند که اعم از محکوم شدن طرف یا دفاع از خود می باشد که آن هم باید بصورت روان و ساده عنوان گردد تا خواندن آن برای قاضی دادگاه سهل گردد . با توجه به مطالبی که در بالا عنوان شد در نوشتن لایحه دقت بسیاری لازم است چه بسا  لوایح تقدیمی به دادگاه می تواند سمت و سوی رسیدگی به پرونده را تغییر داده و رای مقتضی به نفع  خود گرفت و امکان اینکه با دادن یک لایحه غلط و غیر تخصصی امکان به ضرر خود کار کردن نیز وجود دارد . حتی اگر تمام حق موضوع برای شما باشد ، پس قبل از تنظیم لایحه حتما با اشخاص متخصص این  امر که شامل وکلا و مشاورین حقوقی می شود مشورت نموده و حتی این کار را به آنها واگذار کرده تا بتوانید از تخصص انها بهره برده و خود نیز به حق مورد نظرتان برسید .

در اخر اینکه ترجیحا لوایح تقدیم شده به دادگاه از سوی وکلا ومشاورین و افراد مسلط و متخصص باید تنظیم گردد تا هم از اطاله داوری جلوگیری نمود و هم بتوان آرای مقتضی بسیار خوبی از دادگاه ها اخذ کرد .

 

افزودن یک دیدگاه