وکیل آنلاین

نظریه ھای مشورتی شماره ۴۲۴ تا ۴۲۷ اداره کل حقوقی قوه قضائیه

نظریات-مشورتی

نظریه ھای مشورتی

اداره کل حقوقی قوه قضائیه

٢٢/١٠/١٣٩۴ ٢٨٩۴/٩۴/٧شماره

جناب آقای سینجلی جاسبی رئیس محترم ھیأت مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور با سلام و احترام به پیوست نظریات مشورتی منتخب این اداره کل مربوط به تیر ماه ١٣٩۴ به ھمراه سؤال در قالب فایل word جھت انتشار حضورتان ارسال می گردد. مدیرکل حقوقی قوه قضائیه ـ دکتر محمدعلی شاه حیدری پور

۴٢۴

 شماره پرونده ۵٨٨ ـ ١۶٨/١ ـ ٩۴

سؤال

آیا جرایم ناشی از بی احتیاطی در امر رانندگی منتھی به صدمه غیر عمدی موضوع مواد ٧١۶ و ٧١٧ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی ١٣٧۵ )تعزیرات)، باعنایت به اجرایی شدن قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ١٣٩٢ و توجھاً به ماده ٣۴٠ این قانون باید مستقیماً در دادگاه ذیصلاح رسیدگی شود یا ابتدائاً در دادسرا مطرح و با طی مراحل تحقیقات و صدور قرار مقتضی به دادگاه ارسال گردد؟

٣١/۴/١٣٩۴ ـ ١٠۶٨/٩۴/٧ شماره نظریه

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

نظر به اینکه به موجب مادّه٣۴٠ قانون آئین دادرسی کیفری ١٣٩٢ ،جرائم تعزیری درجه ھفت و ھشت به طور مستقیم در دادگاه، رسیدگی می شود و از طرفی درجه بندی مجازاتھا نیز تنھا ناظر به جرائم تعزیری است، لذا به جرم مستوجب دیه، تحت ھر شرایطی با کیفرخواست رسیدگی می شود. در فرض سؤال، یعنی موردی که جرمی مستوجب دیه و مجازات تعزیری درجه ھفت یا ھشت باشد، باید با کیفرخواست رسیدگی شود.

٭٭٭٭٭

۴٢۵

شماره پرونده ٢١۵٠ ـ ٢٢۵ ـ ٩٣

سؤال ١ـ با توجه به واگذاری حق نشر به ناشر جھت چاپ اثر در گذشته، آیا صاحب اثر، مولف یا پدید آورنده با ظھور نشر الکترونیک می تواند با ناشر الکترونیک قرارداد جدید جھت نشر الکترونیک تنظیم نماید؟

٢ـ ناشر چاپی به استناد حق نشر واگذار شده به ایشان سابق بر ظھور نشر الکترونیک و دیجیتال مجاز به نشر الکترونیک اثر است یا نیاز به اذن مجدد صاحب اثر، مولف یا پدیدآورنده دارد؟

٢٣/۴/١٣٩۴ ـ ١٠٢١/٩۴/٧ شماره نظریه

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

نظر به اینکه ھرگونه چاپ و نشر تمام یا قسمتی از اثر، مشمول قانون حمایت از حقوق مؤلفین و مصنفان و ھنرمندان مصوب دی ماه ١٣۴٨ است، لذا نشر دیجیتال یا الکترونیکی نیز مستلزم اخذ اجازه مؤلف یا مصنف است؛ ولو این که قرارداد چاپ اثر، قبل از ظھور و رواج نشر الکترونیکی و دیجیتالی منعقد شده باشد و امتیاز نشر الکترونیکی نیز متعلق به پدید آورنده اثر است.

٭٭٭٭٭

۴٢۶

شماره پرونده ۵۵۴ ـ ٩/١۶ ـ ٩۴

سؤال

با توجه به ماده ١٢ قانون حمایت خانواده مصوب سال ١٣٩١و توجھاً به اینکه ترک انفاق در ماده ۵٣ این قانون جرم انگاری گردیده، آیا در خصوص شکایت ترک انفاق زوجه می تواند در محل سکونت خود (که غیر از محل زندگی مشترک است) طرح شکایت کند یا خیر؟

٢٢/۴/١٣٩۴ ـ ١٠٠۴/٩۴/٧ شماره نظریه

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

ماده ١٢ قانون حمایت خانواده مصوب ١٣٩١ ،صرفاً ناظر به دعاوی مورد اشاره در ماده ۴ قانون مذکور است که زوجه می تواند در محل سکونت خود علیه زوج در دادگاه خانواده طرح دعوا نماید. در مورد شکایت کیفری ترک انفاق، طبق عمومات آئین دادرسی کیفری، مرجع قضایی محل وقوع جرم، صلاحیت دارد.

٭٭٭٭٭

۴٢٧

شماره پرونده ۵٢٨ ـ ١٨۶/١ ـ ٩۴

سؤال

در مواردی که متھم به چند فقره مجازات محکوم می گردد و در حکم دادگاه قید می شود مجازات اشد قابل اجراست. چنانچه مجازات اشد مشمول عفو گردد آیا مجازات اشد بعدی قابلیت اجرا دارد یا عفو به منزله اجرای مجازات است؟

١۶/۴/١٣٩۴ ـ ٩۶۶/٩۴/٧ شماره نظریه

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

عفو از موارد اجرای مجازات است؛ کمااین که مطابق تبصره ٣ ماده ٢۵ قانون مجازات اسلامی ١٣٩٢» درعفو اثر تبعی محکومیت پس از گذشت مدتھای فوق از زمان عفو… رفع می شود…». بنابراین درفرض سؤال، درصورت شمول عفو نسبت به مجازات اشد، موجب قانونی جھت اجرای مجازات اشد بعدی وجود ندارد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :
telegram نظریه ھای مشورتی شماره ۴۲۴ تا ۴۲۷ اداره کل حقوقی قوه قضائیهinstagram نظریه ھای مشورتی شماره ۴۲۴ تا ۴۲۷ اداره کل حقوقی قوه قضائیه
دانلود اپلیکیشن دادورزیار :

android نظریه ھای مشورتی شماره ۴۲۴ تا ۴۲۷ اداره کل حقوقی قوه قضائیه

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز