وکیل آنلاین

نشست برجام پس از آمریکا در وین، تعهد اروپا به حفظ توافق

نشست-برجام

نشست برجام پس از آمریکا در وین، تعهد اروپا به حفظ توافق

دیپلماتهای ایرانی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، چینی و روس در حالی جمعه این هفته در وین پایتخت اتریش برای بررسی جزییات برجام و گام های بعدی پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای تشکیل جلسه می دهند که رهبران اروپا در دو هفته گذشته بارها بر وفاداری خود به برجام اصرار و اعلام کرده اند که این توافق را به هرقیمتی زنده نگاه خواهند داشت.

ایران دیروز (یکشنبه) اعلام کرد در نشست جمعه کمیسیون مشترک با حضور نمایندگان شش قدرت جهانی، ایران و اتحادیه اروپا برای بررسی شکایت ها درباره اجرای برجام شرکت خواهد کرد.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه عصریکشنبه (دیروز) پس از نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که با حضور وی برگزار شده بود، گفت: کمیسیون مشترک برجام به درخواست جمهوری اسلامی ایران بدون حضور آمریکا و برای بررسی ابعاد ناشی از خروج این کشور از برجام و تبعات آن برگزار می شود.
وی افزود:هدف از تشکیل این جلسه این است که کشورهای دیگر حاضر در برجام چگونه می توانند نبود آمریکا را در آن جبران کنند و منتظر هستیم ببینیم اروپایی ها می توانند به تعهدات خود درباره برجام عمل کنند یا نه.
سه شنبه هفته گذشته وزیران امور خارجه ایران و سه کشور اروپایی امضاکننده برجام وفدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشستی در بروکسل مرکز اتحادیه اروپا برگزار کردند که در پایان آن طرف کشورهای اروپایی با صدور بیانیه ای بر تعهدشان برای ادامه برجام و تامین خواسته های ایران و شروع مذاکرات کارشناسی در جهت تامین اهداف مدنظر ایران تصریح کردند.
برخی از اهداف مد نظر که در بیانیه برشمرده شده شامل ادامه خرید نفت، گاز و محصولات نفتی، تعاملات موثر بانکی، تعاملات حمل ونقل هوایی، ریلی و دریایی، احترام به توافقنامه های انعقاد شده، حمایت از شرکت های اروپایی و غیره است.
به گفته عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، اروپایی ها برای اجرای این تعهدات قبول کردند مذاکراتی داشته باشیم تا مشخص شود که آنها می توانند این موارد را تامین کنند یا نه.

* تکذیب ارائه بسته جدید به ایران توسط اروپا
در همین حال بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه بعد از ظهر دیروز (یکشنبه) ادعای ارائه بسته جدید به ایران در قبال پذیرش توافق جدید در برجام را رد کرد و گفت: چنانچه سایر طرفها بتوانند حقوق مصرح ایران در برجام را رعایت و بطورکامل بدان عمل نمایند دراین توافق باقی می مانیم و دیگرمسائل مطروحه بی پایه و غیرقابل اعتناست.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اخبار منتشره از رسانه های خارجی به نقل از منابع دیپلماتیک ناشناس مبنی بر ارائه بسته جدید به ایران در قبال پذیرش توافق جدید، گفت: چنین اخبار و ادعاهای بی ربط، ریشه در اتاق فکرهای رسانه ای صهیونیست ها و دیگر هرج و مرج طلبان بین المللی وبدخواهان ملت ایران دارد که با هدف فضا سازی منفی و منحرف کردن مسیر گفت وگوهای ایران و سایر طرف های برجام صورت می پذیرد.
خبرگزاری رویترز از برلین به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا خبر داده بود که دیپلمات های اروپایی و روسی و چینی جمعه آینده طرحی مربوط به توافقی جدید بین ایران و قدرت های جهان را به بحث می گذارند که مشابه توافق هسته ای منعقده در سال 2015است، اما بندهایی الحاقی برای دلجویی از آمریکا دارد.
خبرگزاری انگلیسی به نقل از این مقام اروپایی که نامش را فاش نکرد، افزوده بود: این بندها احتمالا برنامه موشک بالستیک ایران و فعالیت های خاورمیانه ای تهران را در بر می گیرد.
رویترز عصر یکشنبه خود نیز به نقل از اتحادیه اروپا پیشنهاد افزودن بندهایی را به برجام تکذیب کرد.
این خبرگزاری گزارش داد: سه منبع اتحادیه اروپا، ادعای بررسی پیشنهاد کمک مالی به ایران را در برابر دریافت امتیاز از تهران، در نشست روز جمعه دیپلمات های قدرت های جهانی برای نجات توافق هسته ای ایران در پی خروج واشنگتن تکذیب کردند.
روزنامه آلمانی ‘ولت ام سونتاگ’ بامداد یکشنبه به نقل از یک مقام بلندپایه ناشناس اتحادیه اروپا ادعا کرده بود: این دیپلمات ها درباره پیشنهادی برای توافقی تازه میان تهران و قدرت های جهانی همانند توافق هسته ای 2015 مذاکره خواهند کرد که پیوست ها برای خشنودسازی و راضی کردن ایالات متحده به همراه خواهد داشت.این پیوست ها شامل بندهایی برای توجه به برطرف کردن نگرانی های ایالات متحده درباره برنامه موشکی بالستیک ایران و حمایت تهران از گروه های مسلح خاورمیانه می باشد.
اما این سه مقام آگاه اتحادیه اروپا که در مذاکرات برای بازداشتن ترامپ از ترک توافق هسته ای حضور داشته اند، روز یکشنبه در گفت وگو با رویترز این گزارش روزنامه آلمانی را نادرست خواندند.
یکی از این مقام ها گفت: نشست روز جمعه وین درباره مسائل اجرایی و جزییات برنامه جامع اقدام مشترک خواهد بود و هیچ موضوع دیگری را در برنخواهد گرفت.
هنوز وزارت امور خارجه آلمان توضیح یا اظهار نظری در این باره ارائه نکرده است.

* بلوکه کردن تحریم ها آمریکا از راهکارهای مد نظر سران اتحادیه اروپا
رهبران اتحادیه اروپا وکشورهای مهم عضو این اتحادیه طی دو هفته گذشته بارها بر وفاداری خود به برجام اصرار ورزیده و اعلام کرده اند به هر قیمتی توافق هسته ای با ایران را زنده نگاه خواهند داشت.
کمیسیون اروپایی جمعه گذشته پس از نشست دو روزه رهبران اتحادیه اروپا در صوفیه بلغارستان، اعلام کرد که راهکارهای دور زدن تحریم های ایالات متحده در تجارت با ایران به کار گرفته می شوند که یکی از آنها مقررات بلوکه کردن تحریم های ایالات متحده است.
اروپایی ها از اینکه می بینند آمریکا برای آنها تعیین می کند که در مراودات اقتصادی خود چگونه رفتار کنند، احساس خوبی ندارند و تهدیدها و تحریم های واشنگتن را علیه خود سنگ محکی برای شناسایی عیار استقلال و حاکمیت اقتصادی خود می دانند.
در تازه ترین واکنش ها به تهدیدهای آمریکا علیه اروپا، ‘برونو لومر’ وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه دیروز (یکشنبه) پیشنهاد داد که هزینه احتمالی تحریم‌های ثانویه اقتصادی آمریکا علیه ایران که گریبانگیر شرکت‌های اروپایی طرف قرارداد با ایران می‌شود، توسط اتحادیه اروپا تأمین شود.
لومر که در اعلام نظرهای اخیر خود بارها صراحتا مخالفت شدید خود را با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و از آن بدتر، تهدید شرکت های اروپایی به اعمال تحریم اعلام کرده است، گفت: ‘آیا ما می‌پذیریم که آمریکا ژاندارم اقتصادی جهان باشد؟ جواب اروپا مشخص است: نه.’
اروپا می‌خواهد بااجرای قانونی که پیشتر برای مقابله با تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه کوبا به اجرا گذاشته بود، از آنچه وزیر اقتصاد فرانسه ‘حاکمیت اقتصادی اروپا’ خوانده دفاع کند.
طرح چنین پیشنهادی توسط این مقام فرانسوی همزمان است با سفر کمیسر انرژی اتحادیه اروپا به ایران برای حفظ روابط تجاری این اتحادیه با تهران، پس از خروج آمریکا از برجام.
در این سفر نیز به مقامات جمهوری اسلامی قول داده شد که اتحادیه اروپا برای جلوگیری از پیامد تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران تلاش می‌کند.
دونالد توسک رئیس شورای اروپا چهارشنبه گذشته پیش از نشست رهبران اتحادیه اروپا در صوفیه گفته بود تصمیم دونالد ترامپ در خروج از برجام نشان داد که «اروپا باید توهماتش را دور بریزد» و همزمان این تصمیم‌ها «ما را به این فکر وا می‌دارد که با چنین دوستانی چه نیازی به دشمن داریم».
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه شب دو هفته پیش، با تکرار اتهام هایی و نیز توهین به ایران اعلام کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند و تحریم های یکجانبه تعلیق شده کشورش را علیه ایران بازخواهد گرداند.
این تصمیم در حالی گرفته شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی 10 بار پس از اجرایی شدن برجام، پایبندی ایران را به این توافق بین المللی تایید کرده است در حالیکه رسانه های معتبر بارها از تلاش و حتی اعلام موضع دولت ترامپ برای جلوگیری از دستیابی تهران به منافع مصرح در برجام خبر داده اند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس ازاعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد که این اتحادیه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دقایقی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که به وزارت امور خارجه دستور داده است ظرف چند هفته آینده با کشورهای اروپایی و روسیه و چین، رایزنی و مذاکره کند و اگر منافع ملت ایران تامین شود، در برجام خواهد ماند.
سران انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه ‌ای مشترک حمایت خود را از برجام اعلام کردند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال تلگرام

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز