وکیل آنلاین

روحانی به تهران بازگشت

روحانی

روحانی به تهران بازگشت

رئیس جمهوری اسلامی ایران بامداد دوشنبه و پس از شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در چین ، به تهران بازگشت.

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، حسن روحانی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که روزهای 19 و 20 خرداد در شهر ‘چینگ دائو’ در استان شاندونگ واقع در شرق چین برگزار شد، سخنرانی و مواضع ایران را تشریح کرد.

رئیس جمهوری در این سفر دو روزه، علاوه بر سخنرانی در اجلاس، با سران و روسای هیات های حاضر در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای از جمله روسای جمهوری چین، روسیه، افغانستان، پاکستان، مغولستان و بلاروس و نخست وزیر هندوستان دیدار و گفت وگو کرد.

ایران و چین در این سفر چهار سند همکاری امضا کردند.

دیدار با رییس جمهوری چین در قالب دیدار دوجانبه ایران و چین، شرکت در ضیافت شام رییس جمهوری چین به افتخار هیات ایرانی و مراسم امضای اسناد روابط دوجانبه شامل چند سند همکاری بین ایران و چین از جمله برنامه های روز دوم سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به چین بود.

در نشست سازمان همکاری شانگهای رهبران و سران 8 کشور عضو و 4 کشور ناظر و همچنین مسئولان سازمان‌های بین المللی حضور داشتند.

‘حسن روحانی’ رییس جمهوری ایران نیز به دعوت ‘شی جین پینگ’ رییس جمهوری خلق چین در این اجلاس حضور داشت.

علاوه بر ایران، روسای جمهوری روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ازبکستان، پاکستان، بلاروس، مغولستان و نخست وزیر هند نیز به طور رسمی در این نشست شرکت کرده بودند.

هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی شامل محمدجواد ظریف وزیر خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رییس جمهوری و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی،رئیس جمهوری را همراهی می کردند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

در نشست این سازمان در سال 2016 میلادی در «تاشکند»، نمایندگان هند و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای‌ امضا کردند و در هفدهمین نشست در آستانه قزاقستان این دو کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شدند.

اکنون ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز