وکیل آنلاین

رسانه های مدرن و رسالت ‘اوآنا’

رسانه-های-مدرن

رسانه های مدرن و رسالت ‘اوآنا’

 

در زمانه‌ای به سر می‌بریم که جهان مسطح شده است و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در حوزه خبر به عرصه آمده‌اند و با بازنشر اخبار خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اصلی، به‌عنوان رقیب تازهِ روزنامه‌ها و رسانه‌ها تبدیل‌شده‌اند.

 

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، مدت‌های مدید رسانه‌های اصلی یا خبرگزاری‌ها میدان‌دار عرصه خبری بودند و جریان ارتباط یک‌طرفه رواج داشت. گوگل ، فیسبوک، توییتر و یوتیوب با ایجاد شرایطی، ارتباطی دوسویه بین مخاطبان برقرار کردند اما تمام ماجرا نبود و شبکه‌های اجتماعی موبایل محور طی چندسالی گذشته به یکی از مجراهای مهم اطلاع‌رسانی تبدیل‌شده‌اند. در این میان رسانه‌های اصلی سعی کرده‌اند که به میزان توان و نیاز خود از ابزارهای مدرن خبری استفاده کنند.

با پایان یافتن عصر انحصار رسانه‌ها، اطلاعات با افراد عجین شده و سرعت تولید و انتقال اخبار و اطلاعات به‌سرعت نور نزدیک می‌شود. این فرایند از طریق ابزارها و نرم‌افزارهای جدید صورت می‌گیرد و همین امر موجب شده از مرحله نخست تا پایانی کارکرد یک رسانه روی گوشی‌های تلفن همراه به انجام برسد.

سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) به‌عنوان یکی از سازمان‌های خبری مهم جهان با درک فرایند رو به رشد و حرکت نوین رسانه‌ای، ناگزیر باید به سمت بهره‌گیری بیشتر و بهتر از رسانه‌های جدید خبری حرکت کند. بر این اساس تحول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت تحقق رسیدن به اهداف، امری برجسته است. دراین‌ بین دیجتالیزه کردن زیرساخت‌های اوآنا، گام اساسی برای افزایش توان رقابتی است.

امروزه خبرگزاری‌ها برای جا نماندن از فناوری‌های مدرن، با بهره‌گیری از امکانات چندرسانه‌ای می‌توانند نقش سازنده و اثرگذاری را ایفا کنند. بر این اساس تا زیرساخت‌ها و زمینه‌های توسعه فراهم نشود امکان استفاده از رسانه‌های مدرن مهیا نمی‌شود البته این مساله نیز نیازمند سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیجیتالی کشورهای عضو است تا کشورهای عضوی که از امکانات کمتری برخوردارند خود را به کشورهای صاحب امکانات برسانند. در این میان یکی از ملزومات حرکت به سمت رسانه‌های نوین ایجاد رادیو و تلویزیون دیجیتال است.

از طرفی ایجاد ظرفیت برای رسانه‌های سایبر و شبکه‌های اجتماعی، نیازمند آموزش و توسعه منابع نرم‌افزاری است. البته این ابزار زمانی می‌تواند مفید به ‌فایده باشد که نیروی انسانی کارآمد و توانمندی که در حوزه خبری مهارت داشته باشند بتوانند به فراخور ماموریت های خود از آنها بهره بگیرند.

امروزه دیگر متن‌ها نیستند که می‌توانند مخاطبان را جذب کنند بلکه چندرسانه هایی همچون عکس و فیلم مورداستفاده قرار می‌گیرند و رسانه‌های مدرن به دلیل امکاناتی که دارند می‌توانند اثرگذاری بیشتر و سازنده‌تری داشته باشند. درواقع استفاده از فرامتن در تولیدات خبری از ملزومات استفاده از رسانه‌های مدرن خبری است. سازمان اوآنا و کشورهای عضو نیز ناگزیر باید استفاده از محصولاتی مبتنی بر فرامتن را در دستور کار قرار دهند.

همچنین افزایش همکاری‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناورانه کشورهای عضو در جهانی که به سمت مسطح شدن حرکت می کند امری بایسته است. بنابر این سازمان اوآنا باید گام های رسیدن به عرصه های نوین خبری را اساسی و محکم بردارد تا بتواند در عرصه های جهانی ارتباطات نقش خود را به خوبی و اثرگذارانه ایفا کند.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز