وکیل آنلاین

رأی شماره ھای ٣٩۴ الی ٣٩٩ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری

رای-شماره ۳۹۴-الی-۳۹۹

رأی شماره ھای ٣٩۴ الی ٣٩٩ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری

با موضوع ابطال تعرفه ٢١١٧ از مصوبه شماره ٣١٣٩/ش ـ ١٣٩٠/١١/١٣ شورای اسلامی شھر شاھین شھر با موضوع تعرفه عوارض تغییرکاربری عرصه املاک با ھر نوع کاربری به صنعتی از تاریخ تصویب ٢٩/۶/١٣٩۵  

٩١/١٢۵٠/ھـ شماره
بسمه تعالی
جناب آقای جاسبی
مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمھوری اسلامی ایران
با سلام:
یک نسخه از رأی ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ٣٩۴ الی ٣٩٩ مورخ ١٣٩۵/۶/٩ با موضوع:
«ابطال تعرفه ٢١١٧ از مصوبه شماره ٣١٣٩/ش ١٣٩٠/١١/١٣ شورای اسلامی شھر شاھین شھر با موضوع تعرفه عوارض تغییرکاربری عرصه املاک با ھر نوع کاربری به صنعتی از تاریخ تصویب» جھت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می گردد.
مدیرکل ھیأت عمومی و سرپرست ھیأتھای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مھدی دربین
تاریخ دادنامه : ١٣٩۵/۶/٩ شماره دادنامه: ٣٩۴ الی ٣٩٩
کلاسه پرونده :٩١/١٢۵٠ ـ ٩٢/٩٧٨ ـ ١٣١ ،٢٣٨ ،٩٣/١١٠٧ ـ ٩۴/۴٧ 
مرجع رسیدگی: ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکیان : ١ـ شرکت گاز استان اصفھان ٢ـ شرکت ملی پخش فرآورده ھای نفتی ایران ٣ـ شرکت پالایش نفت اصفھان با وکالت آقایان
عبدالرضا وکیلی پور و بابک آزادی ۴ـ شرکت ملی مھندسی و ساختمان نفتی ایران ۵ ـ سازمان بازرسی کل کشور
موضوع شکایت و خواسته : ابطال تعرفه ٢١١٧ از مصوبه شماره ٣١٣٩/ش ـ ١٣٩٠/١١/١٣ شورای اسلامی شھر شاھین شھر با موضوع تعرفه عوارض تغییر کاربری عرصه املاک با ھر نوع کاربری به صنعتی
گردش کار : شاکیان به موجب دادخواستھای تقدیمی جداگانه با مضمون و محتوایی واحد ابطال تعرفه ٢١١٧ از مصوبه شماره ٣١٣٩/ ش ـ ١٣٩٠/١١/١٣ شورای اسلامی شھر شاھین شھر با موضوع تعرفه عوارض تغـییرکاربری عرصـه املاک با ھـر نوع کاربری به صنعتی را خواستار شده اند و در جھت تبیین خواسته اعلام کرده اند که:
طبق ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شھرسازی و معماری ایران، بررسی و تصویب طرحھای تفصیلی شھری و تغییرات آنھا در ھر استان به وسیله کمیسیونی به ریاست استاندار و به عضویت رئیس شورای شھرستان و شھرداری و نمایندگان فرھنگ و آموزش عالی، مسکن و شھرسازی انجام می شود و شھرداری تنھا از حق پیشنھاد در جھت تغییر کاربری اراضی شھری و تجدیدنظر در آن برخوردار است و با توجه به این که تغییر کاربری در صلاحیت شھرداری و شواری شھر نیست، شورای مذکور نمی تواند مبادرت به وضع قاعده و اخذ عوارض و بھای خدمات کند. تغییر کاربری در ماده (٧١) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراھای اسلامی کشور و انتخاب شھرداران مصوب سال ١٣٧۵ پیش بینی نشده است و مطابق ماده (۴) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اخذ ھرگونه وجه، کالا و خدمات توسط دستگاھھای اجرایی به تجویز قانونگذار موکول شده است. ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری به موجب آراء متعدد و از جمله آراء شماره ۴ ـ ١٣٩١/١/١۴ و ٧١٧ ـ ١٣٩١/١٠/١١ مصوبات بعضی از شوراھای اسلامی را در خصوص وضع عوارض تغییر کاربری ابطال کرده است بنابراین مصوبه مذکور مبنی بر اخذ عوارض تغییر کاربری مغایر حکم قانونگذار بوده و از حدود اختیارات شورای اسلامی شاھین شھر خارج است.
متن تعرفه مورد اعتراض به قرار زیر است:
تعرفه: ٢١١٧
شھرداری
شاھین
شھر
شماره ابلاغ
مصوبه: ٣١٣٩/
ش
تاریخ ابلاغ
مصوبه:
١٣/١١/١٣٩٠

موضوع تعرفه: عوارض تغییر کاربری عرصه املاک با ھر نوع کاربری به صنعتی معادله محاسبه عوارض: ٢٠A×S=T
توضیحات محاسبه عوارض:
١ـ منظور از S متراژ عرصه کاربری صنعتی می باشد.
٢ـ پرداخت این عوارض به منزله تغییرکاربری نبوده و تغییر کاربری مستلزم طی تشریفات قانونی خواھد بود.
٣ـ کلیه املاک که تحت تاثیر اصلاح طرحھای کلی و جزئی تفصیلی و جامع قرار گرفته و کاربری آنھا تغییر کند مشمول تعرفه تغییر کاربری در موقع دریافت ھر نوع خواسته اعم از استعلام، صدور پروانه و … به قیمت زمان یوم الادا خواھند بود.
۴ـ عوارض این تعرفه جھت متراژ تا ١٠٠٠٠ مترمربع بوده و برای متراژھای بالاتر از آن حداکثر تا ۵٠ %از ضریب این تعرفه کاسته خواھد شد.
۵ ـ عوارض این تعرفه مشمول کاربریھای تجاری و خدماتی نبوده و جھت واحدھای مسکونی با ۵٠ %کاھش محاسبه و اخذ خواھد شد.
در پاسخ، رئیس شورای اسلامی شاھین شھر به موجب لایحه شماره ٣٩/ش ـ ١٣٩٢/١/٢٢ مواردی را اعلام کرده که خلاصه آن به قرار زیر است:
شورای اسلامی شھر ارگان دولتی نیست و رسیدگی به تصمیمات آن خارج از صلاحیت ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری است.
رأی ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص لغو تعرفه عوارض یک شھر قابل تسری به مصوبات سایر شھرھا نیست. مصوبه مذکور حسب تبصرهھای (١ و ۴ ماده ۵٠) قانون مالیات بر ارزش افزوده و تصویب شورای اسلامی شھر و تایید استانداری اصفھان با تفویض وزارت کشور در اعلام عمومی آن صورت گرفته است. پیشنھاد تغییر کاربری در حوزه اختیارات شورای اسلامی شھر و شھرداری است و به علت تغییر کاربری و عارضه ھای حاصل از آن که با احداث واحد تولیدی ھمراه است مبادرت به اخذ عوارض می شود. شوراھا از مصادیق دستگاھھای اجرایی نیستند و از حکم ماده (۴) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت خروج موضوعی دارند. با توجه به ماده ١ قانون موسوم به تجمیع عوارض از زمان تصویب آن کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو شده است و حتی اگر قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در رابطه با عوارض ھم باشد اکنون قابل استناد نیست. عوارض مربوطه بر اساس بند (١۶) ماده (٧٧) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراھای اسلامی وصول می گردد و تصویب آن مطابق قوانین و مقررات است. »
ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ١٣٩۵/۶/٩ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی ھیأت عمومی

مطابق بند ٣ ماده ١ قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شھرسازی مصوب سال ١٣۵٣ ،طرح تفصیلی عبارت از طرحی است که بر اساس معیارھا و ضوابط کلی طرح جامع شھر، نحوه استفاده از زمینھای شھری در سطح محلات مختلف شھر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای ھر یک از آنھا تعیین می شود و به موجب ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شھرسازی و معماری ایران مصوب سال ١٣۵١ ،بررسی و تصویب طرحھای تفصیلی شھری و تغییرات آنھا در ھر استان به کمیسیونی خاص محول شده است. نظر به وظایف شورای اسلامی شھر به شرح مقرر در شقوق ماده ٧١ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراھای اسلامی کشور و انتخاب شھرداران مصوب سال ١٣٧۵ و عدم صلاحیت شورای اسلامی شھر در تغییر کاربری املاک و وضع ضوابط در این رابطه، تعرفه شماره ٢١١٧ از مصوبه شماره ٣١٣٩/ش ـ ١٣٩٠/١١/١٣ شورای اسلامی شھر شاھین شھر در خصوص تعیین عوارض تغییر کاربری عرصه املاک با ھر نوع کاربری به صنعتی، خلاف قانون است و خارج از حدود اختیارات مرجع تصویب آن تشخیص می شود و به استناد بند ١ ماده ١٢ و مواد ١٣ و ٨٨ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ١٣٩٢ از تاریخ تصویب ابطال می شود.

رئیس ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بھرامی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :
telegram رأی شماره ھای ٣٩۴ الی ٣٩٩ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداریinstagram رأی شماره ھای ٣٩۴ الی ٣٩٩ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری
دانلود اپلیکیشن دادورزیار :

android رأی شماره ھای ٣٩۴ الی ٣٩٩ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز