وکیل آنلاین

جنگ بر سر حذف یا ثبت مهر طلاق

مهر-طلاق

جنگ بر سر حذف یا ثبت مهر طلاق

عده ی زیادی هر ساله به دلایل مختلف برای بار اول، دوم یا بیشتر طلاق می گیرند و البته عده ای از آنان برای ادامه زندگی از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با مشکلات و چالش هایی مواجه می شوند.

امروزه دیدگاه طلاق با گذشته فرق کرده، زمانی طلاق گرفتن یک تابو بود.. در روستا و حتی شهرهای کوچک و در جمع خانوادگی طلاق گرفتن افراد مخفی می ماند و بیشتر خانواده ها از مطرح کردن آن خوداری می کردند اما حالا ورق به صورت دیگری برگشته.

حالا عده ای برای کاهش بار احساسی و برخی تبعات فرهنگی طلاق و شاید کاهش آسیب های اجتماعی و اخلاقی برای افراد مطلقه به فکر حذف مهر طلاق از شناسنامه افتاده اند.

سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرده که در سال 96 تا 15 اردیبهشت امسال 605 هزار و 404 مورد ازدواج و 176 هزار و 924 واقعه طلاق ثبت شده است و میانگین سن مردان در اولین ازدواج 27.3 سال و میانگین سن زنان نیز در اولین ازدواج 22.8 سال بوده است.

در طی صحبتی با یک خانم که از همسر خود جدا شده ، میگوید :نبود مهر طلاق در شناسنامه برخی از مشکلات امثال من را برای زندگی آینده حل می کند. او با تاسف می گوید: روزگاری برای ثبت مهر ازدواج با پدر و مادرم جنگیدم، الان این مهر دست پای من را برای یک زندگی راحت و تهیه کار در جامعه بسته است.

در این بین افرادی هستند که میگویند که برداشتن و حذف مهر طلاق موجب ایجاد برخی مشکلات می شود .

سخنگوی سازمان ثبت احوال میگوید: به دلیل مراجعات مکرر افرادی که طلاق گرفته بودند با تاکید بر آسیب های اجتماعی که در جامعه آنها را تهدید می کند، یک ایده در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در خصوص حذف مهر طلاق از شناسنامه مطرح شد تا بعد از بررسی در قالب یک طرح یا لایحه به مجلس ارائه شود.

ابوترابی تاکید می کند: در این مورد رئیس سازمان ثبت احوال در نشست با کمیسیون حقوقی مجلس حاضر شد و ضمن ارائه توضیحاتی در این خصوص اعلام آمادگی کرد تا همکاری های لازم برای اجرای این طرح را داشته باشد.
به گفته سخنگوی سازمان ثبت احوال در حال حاضر در بیش از 200 هزار محل،‌ استعلام برخط درباره ازدواج و طلاق وجود دارد و 120 سازمان و نهاد خصوصی و دولتی به صورت آنلاین با ثبت احوال در ارتباط هستند و به راحتی می شود استعلام گرفت، اما این استعلام ها فقط توسط این نهادها و دستگاه ها انجام می شود و افراد به این امکان دسترسی ندارند.

ابوترابی همچنین در مورد اخذ گواهی تجرد هم گفت: در حال حاضر گواهی تجرد برای ایرانیان خارج از کشور و ایرانیانی که قصد خروج از کشور را دارند و برای ارائه به مراکز دانشگاهی خارج کشور صادر می شود و این گواهی در داخل کشور با تقاضای دستگاه های متقاضی صادر می شود.

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در اینباره میگوید: حذف واژه طلاق از شناسنامه هیچ کمکی به زنان مطلقه نمی کند. مگر اینکه بخواهیم با این کار پنهان کاری را ترویج کنیم، در عین حال هیچ کمکی هم به کاهش آسیب های زنان نخواهد کرد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه می دهد: افرادی که طلاق گرفته اند، باید توجه داشته باشند که به هر حال طلاق صورت گرفته و این سابقه همیشه با آنها هست، بنابراین اگر قصد تشکیل زندگی جدید را دارند برای ثبات آن زندگی، بهتر است که خیلی شفاف و صادقانه واقعیت گفته شود. با دلایل از نظر من حذف واژه طلاق از شناسنامه هیچ توجیه و دلیل منطقی و قابل قبولی ندارد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز