وکیل آنلاین

جنایت صهیونیست ها تا انسداد تحریم های آمریکا توسط اروپا

انسداد-تحریم-های-آمریکا

جنایت صهیونیست ها تا انسداد تحریم های آمریکا توسط اروپا

جهان در هفته گذشته شاهد رویدادهای مختلفی بود که جنایت تازه صهیونیست ها درنوار غزه بابیش از 60 شهید به دنبال اعلام انتقال سفارت آمریکا به قدس، نشست سران سازمان همکاری اسلامی علیه این جنایت، نشست اتحادیه اروپا علیه خروج آمریکا از برجام و انتخابات پارلمانی عراق ازجمله مهمترین آنها به شمار می رود.

** جنایت تازه صهیونیست ها

دوشنبه 24 اردیبهشت ماه همزمان با روز نکبت(اشغال سرزمین های فلسطینی و پایه ریزی رژیم صهیونیستی)، روز نکبت دیگری برای صهیونیست ها در تاریخ به ثبت رسید زیرا مردم بیگناه فلسطین را تنها به جرم اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و راهپیمایی مسالمت آمیز به خاک و خون کشیدند.
براساس آخرین اخبار شمار شهیدان فلسطینی بیش از 60 تن و تعداد مجروحان افزون بر 2هزار و 700 نفر اعلام شده است.
سربازان صهیونیستی در مواجهه با راهپیمایی فلسطینیان در نوار غزه، با استفاده از گلوله جنگی مسلمانان بیگناه را به رگبار بستند.
در واکنش به این جنایت صهیونیست ها سه روز عزای عمومی در فلسطین و برخی دیگر کشورهای اسلامی اعلام و کشورهای جهان این جنایت را محکوم کردند که این واکنش ها همچنان ادامه دارد.

** انتقال سفارت آمریکا و محکومیت جهانی

در ادامه وعده رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر انتقال سفارت کشورش به قدس اشغالی، این رویداد روز دوشنبه همزمان با روز نکبت با حضور ایوانکا دختر دونالد ترامپ درحالی برگزار شد که همراهی کشورهای مختلف از جمله اروپایی ها را نداشت.
اروپایی ها ازجمله آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه و … دعوت رسمی تل آویو و آمریکا برای افتتاح سفارت خانه را قبول نکردند و این مراسم را تحریم کردند.

**نشست کشورهای اسلامی علیه تل آویو

در ادامه واکنش ها به جنایت صهیونیست ها علیه فلسطینیان، روز جمعه نشست فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول ترکیه برگزار شد و در بیانیه 30 ماده ای این نشست، اعضا، تشکیل کمیته بررسی جنایات صهیونیست ها را خواستار شدند.
کشورهای اسلامی در این نشست که با حضور گسترده سران ازجمله رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد رژیم صهیونیستی را به دلیل ارتکاب جرایم غیرانسانی، وحشیانه و غیرقانونی در قبال مردم فلسطین محکوم کردند.

** تحقیق سازمان ملل از کشتار اخیر غزه

درادامه واکنش هایی که علیه رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر انجام شد، شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز روز جمعه به تشکیل کمیسیون تحقیق کشتار اخیر در غزه رای داد.
در جلسه این شورا در ژنو سوئیس 29 کشور عضو به این مصوبه رای موافق، 14 کشور رای ممتنع و تنها آمریکا و استرالیا رای مخالف دادند که این اقدام خشم مقام های صهیونیستی را در پی داشته است.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در اقدامی وقیحانه شهادت بیش از 60 فلسطینی و مجروحیت افزون بر دوهزار و 700 تن دیگر را دفاع از خود خوانده، این اقدام سازمان ملل را متظاهر و جانبدارانه توصیف کرده است.

** انتخابات پارلمانی عراق

انتخابات مهم پارلمانی عراق که ترکیب کابینه دولت آینده این کشور نیز به آن وابسته است روز شنبه هفته گذشته درحالی برگزار شد که اینک اعلام نتایج رسمی آن نشان می دهد ائتلاف های سائرون نزدیک به مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق، الفتح به رهبری هادی العامری دبیرکل سازمان بدر و نزدیک به الحشد الشعبی وائتلاف النصر به رهبری حیدرالعبادی نخست وزیر عراق بیشترین کرسی ها را از آن خود کرده اند.
ائتلاف های سائرون با 54، الفتح 47، النصر 42، دولت قانون (نوری المالکی) 25، حزب دمکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی) 25 ، الوطنیه (ایاد علاوی) 21، الحکمه (سیدعمار الحکیم) 19 و ائتلاف القرار (اسامه النجیفی) 14کرسی بیشترین سهم از پارلمان آینده عراق را از آن خود کردند.
اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز موفق شده اکثریت کرسی های پارلمان در استان سلیمانیه و کرکوک را کسب کند و حزب دمکرات کردستان عراق نیز موفق به پیروزی در استان های اربیل و دهوک شده است.
این انتخابات با رقابت حدود هفت هزار نامزد برای کسب 329 کرسی مجلس این کشور برگزار شد که با مشارکت 44.5 درصدی همراه بود.

** نشست اتحادیه اروپا و انسداد تحریم های آمریکا

یک هفته پس از خروج آمریکا ازبرنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و در ادامه اعتراض اروپایی ها علیه این اقدام، روز سه شنبه هفته گذشته نشست وزیران خارجه برخی کشورهای اروپایی در بروکسل برگزار و سپس، گفت وگوهای سران عضو اتحادیه اروپا طی روزهای چهارشنبه تا جمعه در صوفیه پایتخت بلغارستان درحالی ادامه یافت که این کشورها ضمن تاکید مجدد بر پایبندی بر برجام و ضرورت حفظ آن، توافق کردند روند احیای مقررات انسداد را برای محافظت از منافع شرکت های اروپایی در ایران در مقابل تحریم های آمریکا آغاز کنند.
این مقررات اواسط دهه 90 میلادی هم برای مقابله با تحریم های آمریکا وضع شده بود.
پیش از این نشست ها وزیر امور خارجه کشورمان پس از سفر به پکن و مسکو، با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در بروکسل نشست داشت و بر ضرورت ارایه تضمین توسط اروپا در مقابل تحریم های آمریکا برای حفاظت از برجام تاکید کرد.
اروپا می گوید مخالف یکجانبه گرایی آمریکاست و قصد دارد برجام را نگه دارد.

**توافق کره شمالی و آمریکا در آستانه شکست

درحالی که کره شمالی برای آشتی با کره جنوبی و نیز مذاکره با آمریکا چراغ سبز نشان داده و آزمایش های موشکی و نیز مراکز اتمی اش را تعطیل کرده بود، یکباره در واکنش به دو رویداد، در اقدامی انتقادی، اصل توافق برای آشتی و حتی دیدار آتی برنامه ریزی شده با ترامپ را مورد تهدید کرد.
کیم جونگ اون رهبر کره شمالی 7 اردیبهشت با رئیس جمهوری کره جنوبی دیدار داشت و مقدمات لازم برای تحقق صلح را اجرایی کرد اما اواخر هفته پیش در واکنش به برگزاری رزمایش مشترک واشنگتن و سئول مذاکره هیات بلندپایه با کره جنوبی را که قرار بود روز چهارشنبه درسطح وزیران برگزار شود لغو کرد.
این اقدام کره شمالی درحالی بود که در آستانه دیدار با رئیس جمهوری آمریکا طی خردادماه آینده برای نشان دادن حسن نیتش به مذاکرات صلح، اقدام های فنی برای برچیدن سایت هسته ای پیونگ ری را آغاز کرده بود.
کره شمالی همچنین در واکنش به اظهارات مقام های آمریکایی که بر خلع سلاح هسته ای این کشور به شیوه لیبی در دوران معمر قذافی صحبت کرده بودند، اعلام کرد که در برگزاری اجلاس با آمریکا بازنگری خواهد کرد.
پیونگ یانگ گفته بود: ‘مذاکراتی که آنها(آمریکایی ها) بخواهند در آن به طور یک جانبه ما را مجبور به کنار گذاشتن زراد خانه هسته ای کنند برای ما جذابیت ندارد.’

پس از این اقدام، رسانه ها از سخنرانی تازه ترامپ درباره کره شمالی خبر دادند و تعبیر کردند که رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی تعدیل شده به دنبال جلب نظر کره شمالی برای ادامه مذاکرات است و قصدی مبنی بر اقدام علیه این کشور مطابق با کشور لیبی ندارد.

باید منتظر ماند و دید که نقض عهد ترامپ و سهم خواهی های او که در زمینه های مختلفی طی دوران ریاست جمهوری اش در عرصه های مختلف نمود یافته در مذاکره صلح با کره شمالی به چه شکلی ظهور پیدا می کند و سرانجام این مذاکرات به کجا می انجامد.

** سقوط هواپیما در کوبا با 111 کشته

جمعه شب هواپیمایی مسافری لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه هاوانا پایتخت کوبا سقوط کرد که براساس تازه ترین گزارش ها 111 تن از 114 مسافر آن کشته شده اند و حال چند مجروح نیز وخیم گزارش شده است.

** آزادی انور ابراهیم در مالزی

خبر آزادی انور ابراهیم محمد معاون پیشین نخست وزیری و رهبر زندانی حزب عدالت مردم مالزی باحکم پادشاه این کشور به سرخط مهم رسانه ها در جهان طی هفته گذشته تبدیل شد.
انور ابراهیم روز چهارشنبه پس از طی دوره درمانش از بیمارستانی در کوالالامپور پایتخت مالزی با همراهی پلیس به کاخ پادشاهی رفت تا رسماً فرمان عفو پادشاه را دریافت کند.
این رویداد چندروز پس از پیروزی ماهاتیر محمد در انتخابات این کشور رخ داد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال تلگرام

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز