وکیل آنلاین

تشخیص و انتقال خبر راستین بزرگترین هنر خبرنگاران است

محمد-سلطانی‌فر

تشخیص و انتقال خبر راستین بزرگترین هنر خبرنگاران است

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نشر حجمی عظیم از اخبار جعلی پدیده ای تازه در عرصه اطلاع رسانی است و در این شرایط تشخیص و انتقال اخبار راستین به مخاطب بزرگترین هنر و مهمترین وظیفه خبرنگاران است .

محمد سلطانی‌فر چهار شنبه شب در آیین گرامیداشت روز خبرنگار و سالروز شهادت محمود صارمی، در جمع صدها خبرنگار و دست اندرکاران عرصه اطلاع رسانی استان اصفهان در کاخ موزه چهلستون، وظیفه خبرنگاران را در مقایسه با دهه های قبل بسیار سنگین و کار در این عرصه را بسیار سخت تر ارزیابی کرد.

وی افزود: درگذشته نه چندان دور در جهان چهار یا پنچ منبع و مرجع اصلی خبری و در کشور ما 2 خبرگزاری یعنی خبرگزاری ایرنا و واحد مرکزی به عنوان دو مرجع موثق و معتبر در تولید و نشر خبر ایفای نقش می کردند و تولیدات آنها مورد استفاه سایر رسانه ها و خبرنگاران قرار می گرفت اما امروز، حجمی عظیم و نامحدود از داده ها و خبرهای بی شناسامه توسط میلیونها منبع ناشناخته و غیر قابل اعتماد در فضای مجازی تولید و در سطح گسترده نشر و باز نشر می شود.

سلطانی با اشاره به دگرگونی های شگرف محتوایی و فناورانه در عرصه اطلاع رسانی گفت: اکنون شمار سایت ها و پایگاه های اطلاع رسان در جهان از مرز یک میلیارد و آمار فعالان در این سایت ها از سه میلیارد تن فراتر رفته است که در این میان بیش از 6 هزار پایگاه و سایت به زبان فارسی اقدام به تولید و نشر اخبار می کنند و تنها 2600 مورد آنها دارای مجوز است.

او اضافه کرد: درکشور ما، هم اکنون بیش از 40 میلیون نفر بصورت کاربر و شهروند خبرنگار مشغول تولید، نشر و بازنشر حجمی عظیم از داده و خبر هستند که بسیاری از این اخبار جعلی و غیر موثق است و این پدیده شرایط را برای اطلاع رسانی صحیح و خبرنگاران دشوار کرده است.

سلطانی فر با اشاره به این نکته که فناوری وکارکرد شبکه اجتماعی و فضای مجازی، دنیایی حرف برای گفتن دارد که در جای خود قابل بررسی است افزود: از زمانی که این فناوری به عرصه وبگاه وارد شد و تولید خبر در اختیار کاربر قرار گرفت، عرصه اطلاع رسانی شاهد تولید و انتشار انبوه اخبار جعلی است که این روند تشخیص اخبار درست را بسیار سخت کرده است .
وی تاکید کرد: در این شرایط وظیفه خبر رسانان واقعی بسیار سنگین است و روزنامه نگاران و خبرنگاران حرفه ای می توانند از لابلای انبوه اخبار منتشر شده مطالب صحیح را به مخاطبان منتقل و فضای اطلاع رسانی را ساماندهی کنند.
او، بزرگترین و مهمترین کار خبرنگاران حرفه ای را رساندن اخبار درست به مخاطبان دانست و ابراز امیدواری کرد که با کمک خبرنگاران این دوران پرفشار را پشت سر بگذاریم و وظایف سنگین خود را بخوبی انجام دهیم .

سلطانی فر در ادامه از جایگاه شهدای و جانبازان عرصه قلم بویژه محمود صارمی خبرنگار ایرنا که 20 سال قبل در روز 17 مرداد در حین انجام وظیفه اطلاع رسانی در مزار شریف افغاستان به دست گروه طالبان به شهادت رسید تجلیل کرد و یاد وی و همه شهدای اهل قلم را گرامی داشت.

17 مرداد ماه سالروز شهادت صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در افغانستان در تقویم رسمی کشور به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود از اختصاص کارتهای هدیه به بیش از پنج هزار و600 نفر از اعضای خانه مطبوعات به میزان هرکارت 100 هزار تومان به مناسبت روز خبرنگار خبر داد. وی همچنین نوید داد که با تلاش این وزارتخانه کاغذ مورد نیاز مطبوعات تامین خواهد شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز