وکیل آنلاین

ترامپ کفایت عقلانی ندارد

علی-لاریجانی

ترامپ کفایت عقلانی ندارد

رییس مجلس شورای اسلامی اقدامات غیرعقلانی ترامپ را برای کشوری که مدعی مدیریت جهانی است موجب سرشکستگی دانست و گفت: ملت آمریکا گرفتار فردی خودشیفته و ناشی در سیاست شده اند.

علی لاریجانی در جلسه علنی امروز – چهارشنبه – مجلس در واکنش به خروج آمریکا از برجام اظهارداشت: شب گذشته همگان سخنان خام و سخیف رییس جمهوری این کشور را مشاهده کردند، بیش از یک سال است که این فرد شوی دیپلماتیک اجرا می کند.
وی افزود: این فرد یک روز در حضور رهبران کشورهای جهان در سازمان ملل اعلام می کند ملت کره شمالی را نابود می کنم و رییس جمهوری این کشور را بارها به تمسخر گرفت اما یک روز دیگر همه حرف های خود را فراموش کرد و می گوید وی فرد محترمی است و مذاکره می کنیم.
رییس مجلس ادامه داد: یک روز اتحادیه اروپا را در مورد تعرفه های محصولات تهدید می کند و روز دیگر اعلام می کند در مورد همپیمانان اجرا نمی کنم؛ یک روز اعلام می کند از سوریه به زودی، به زودی خارج می شود، اما دو روز بعد مناطقی در این کشور را بمباران می کند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: شب گذشته اعلام کرد همه بدانند من حرفی را که می زنم، اجرا می کنم، آقای ترامپ فکر می کند تاریخ کشورها و اذهان ملت ها مطابق ذهن فراموشکار خود دچار نسیان می شود که این حوادث همگی نشان می دهد ملت آمریکا گرفتار فردی خودشیفته و ناشی در سیاست شده اند.
وی در ادامه این سوال را مطرح کرد: آیا این اقدامات برای کشوری که مدعی مدیریت جهانی است سرشکستگی آور نیست که حتی همپیمانان آن تلاش می کنند او را از اقدامات احمقانه باز دارند و وی را کنترل کنند.
رییس مجلس همچنین گفت: آقای ترامپ ذوق زده است که در قبال اقدامات شرارت آمیز برخی کشورهای کوته ‌فکر منطقه اخاذی می کند.
لاریجانی این سوال را مطرح کرد که آیا این شان افتخار آمیزی است که نقش دزدان سر گردنه و آلت دست تعدادی مسئولان رذل منطقه یعنی رژیم صهیونیستی را پیدا کرده و تمام هم و غم خود را معطوف آن می کند که آنچه رییس‌جمهوری قبلی آمریکا ایجاد کرده تخریب کند.
وی افزود: رییس‌جمهوری آمریکا با این اقدامات ازجمله خروج از توافق هسته‌ای بی اعتمادی به تعهدات این کشور را به اوج خود رسانده است، در مقابل ملت ایران نشان داد در مناقشاتی که دارد در ابتدا راه گفت‌وگو و حل و فصل مسائل را از طریق سیاسی دنبال می کند.
عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ملت شاهد بودند در قبال درخواست آمریکا و تعهد کتبی رییس‌جمهوری این کشور مبنی بر حفظ حقوق کشور در غنی سازی، ایران وارد گفت‌وگو با 1+5 شد و بعد از مذاکرات طولانی توافقی را پذیرفت که به تایید سازمان ملل رسید.
لاریجانی یادآور شد: امروز رییس‌جمهوری آمریکا ادعا می کند ما نگران توانمندی ایران در سال‌های آینده هستیم و با وقاحت می گوید این کشور به سوی سلاح هسته‌ای می رود و دنیا را ناامن می کند، کسی این حرف را می‌زند که ده‌ها هزار بمب و کلاهک هسته‌ای تولید کرده و مستمر آن را به روز می کند و در جنگ‌های سال های گذشته نوع خفیف شده آن را به کار برده است.
وی تاکیدکرد: با این اوصاف امنیت جهان با رفتار شما به خطر می افتد یا با توهماتی که در مورد ایران می پراکنید، آن هم در موقعیتی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب فتوا دادند تولید و نگهداری سلاح کشتار جمعی حرام است.
وی اظهار داشت: پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای ملاحظه کردید رژیم صهیونیستی حمایت کرد که توقعی غیر از این نمی رفت، تقریبا همه کشورها ازجمله اروپا و روسیه آن را رد کردند.
رییس مجلس خطاب به رییس جمهوری آمریکا افزود: آقای ترامپ این واکنش‌ها اندازه عقلانیت عمل شما را نشان می دهد، آقای روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که با توجه به اعلام نظر و تماس‌های آنها چند هفته‌ای فرصت برای حیات توافق هسته‌ای قائل می شویم، این اقدام نشان می دهد ایران به دنبال رفتار ماجراجویانه و عکس العملی نیست.
لاریجانی یادآور شد: باید به این واقعیت هم اشاره کنیم که با توجه به نوع رفتار سال های دور اروپا چندان به ادعای اولیه آنها در پابرجا نگهداشتن توافق هسته‌ای نمی توان اطمینان داشت اما برای چند هفته ارزش آزمون دیگر را دارد که برای همگان اتمام حجت شود که ایران همه راه‌های حل و فصل سیاسی و مسالمت آمیز را طی کرده است.
وی تصریح کرد: این مقطع روزنه‌ای است که اروپا نشان دهد وزن لازم برای حل و فصل مسائل بین‌المللی را دارد یا خیر، یا آنها هم به دنبال چانه‌زنی دیگر هستند که پاسخ آن را قبلا مسئولان کشور ازجمله وزیر خارجه داده اند.
رییس مجلس گفت: به نظر می‌رسد آقای ترامپ از کفایت عقلانی برای حل و فصل مسائل برخوردار نیست و زبان زور برای چنین فردی کارسازتر است، تا نتیجه خصلت‌های مغرورانه خود را دریافت کند.
لاریجانی ادامه داد: اگر اروپا و کشورهای مهم مانند روسیه و چین این خلاء بین‌المللی را پر کنند شاید راهی برای ادامه مسیر باشد. در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران با اقدامات هسته‌ای خود ایشان را سرعقل می آورد و این را بدانند در چنین شرایطی ایران هیچ تعهدی ندارد که در جایگاه گذشته خود در مسئله هسته‌ای قرار گیرد.
وی تصریح کرد: با تمام این اوصاف که بیان شد لازم است سازمان انرژی اتمی آمادگی کامل برای از سرگیری تمامی ابعاد فعالیت هسته‌ای را داشته باشد و بعد از نتایج مذاکرات وزارت خارجه با اروپا طبق قانون اقدام متقابل اقدامات خود را شکل دهد.
رییس مجلس خاطرنشان کرد: از طرفی ضرورت دارد ملت ایران و تمام جریان‌های سیاسی در این مسیر هم صدا باشند و وفاق و همدلی و ید واحده بودن خود را به اینگونه اقدامات سبک سرانه نشان دهند.
لاریجانی گفت: شاید برخی اختلافات جزئی و حاشیه سازی‌ها و برخی اقدامات رسانه‌ای ناپخته در کشور نیز این موجودات سطحی را در آمریکا به وسوسه انداخته است. از گذشته درس بگیریم و نشان دهیم ملت ایران با همه اختلاف نظرها در مقابل دشمن حریص و طمع کار و بی اخلاق یک صدا و پشتیبان یکدیگر است.
وی تاکید کرد: لازم است متناسب با شرایط سازوکارهای تصمیم‌گیری برای ایجاد فضای آرام در کشور فراهم کنیم که در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شده است.
رییس مجلس با بیان این که توقعات در این مقطع باید متناسب با شرایط تعدیل شود، گفت: ما در 40 سال گذشته شرایط سخت‌تر از این وضع را تحمل کرده‌ایم و مطمئن هستیم با وفاق ملی در کشور پاسخ پشیمان کننده‌ای به آمریکا و صهیونیست‌ها خواهیم داد.
لاریجانی یادآور شد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز لازم است در این دو یا سه هفته مستمر مذاکرات وزارت خارجه با اروپا را پیگیری و نظارت کند و نتیجه را به مجلس ارائه کند تا تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از سخنان علی لاریجانی با مشت های گره کرده فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال تلگرام

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز