وکیل آنلاین

آمریکا برای دومین بار مذاکرات دوجانبه با هند را لغو کرد

مذاکرات-دوجانبه

آمریکا برای دومین بار مذاکرات دوجانبه با هند را لغو کرد

در پی یک تصمیم ترامپی دیگر و در میان افزایش اختلافات با هند در موضوعات گوناگون از جمله خرید نفت از ایران و سامانه موشکی از روسیه، آمریکا به طور ناگهانی و بدون ارائه هیچ دلیلی به صورت یک جانبه مذاکرات سطح بالای موسوم به 2+2 با هند را لغو کرد.

تحلیلگران گمان می کنند لغو مذاکرات در میان افزایش اختلاف های هند و آمریکا در خصوص تصمیم آمریکا برای تحریم هند در صورت خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه و ادامه خرید نفت خود از ایران اتفاق می افتد.

این مذاکرات قرار بود روز 6 جولای (15 تیرماه) با حضور سوشما سواراج وزیر خارجه و نیرمالا سیترامان وزیر دفاع هند و همتایان آنها در آمریکا بزگرار شود.

اما دیروز و به ناگهان مقامات آمریکایی به همتایان هندی خود اعلام کردند که این مذاکرات به دلایل ‘غیر قابل پیشگیری’ به تعویق افتاده است.

راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند در این خصوص توضیح داد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در تماس با سوشما سواراج همتای هندی خود از این اتفاق اظهار تاسف کرده است اما با وی بر سر مذاکرات بعدی بری اعلام تاریخ های جدید توافق کرده است.

این دومین بار است که مذاکرات 2+2 میان هند و آمریکا لغو می شود. در ماه مارس نیز پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا رکس تیلرسون وزیر امور خارجه خود را به ناگهان اخراج کرد، این مذاکرات میان دهلی نو و واشنگتن لغو شد.

روز گذشته رسانه های هند اعلام کردند که آمریکا از دولت این کشور خواسته تا خرید نفت ایران را به صورت کامل متوقف کند. آمریکا همچنین از تصمیم هند برای خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه ناراضی است.

هند از این انتظارات آمریکا ابراز نارخرسندی کرده است چون می گوید با این کار باید برای راضی کردن آمریکا متحدان قدیمی خود را کنار گذاشته و منافع ملی خود را نادیده بگیرد و به دستورات کشوری گوش فرا دهد که دارای یک سیاست متغیر نشات گرفته از شرایط داخلی و یا تحلیل های اشتباه است.

سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند ماه گذشته اعلام کرد هند فقط از تحریم های سازمان ملل متحد پیروی می کند و به تحریم های یک جانبه از سوی هر کشوری توجه نمی کند.

دلیل اصلی لغو این مذاکرات هنوز اعلام نشده است اما آنچه مشخص است در دولت کنونی آمریکا که یک سیاست مشخص خارجی ندارد و فقط بر ‘اول آمریکا’ تاکید می کند، هند دیگر در اولویت قرار ندارد.

رئیس جمهور آمریکا تقریبا تمام متحدان خود در سرتاسر جهان از کانادا و مکزیک گرفته تا کره جنوبی و استرالیا و همچنین کشور های اروپایی را در نارضایتی نگاه داشته است.

در حقیقت یکی از دلایل لغو مذاکرات با هند می تواند تلاش دولت آمریکا برای برگزاری هرچه زودتر مذاکرات دو جانبه میان ترامپ و پوتین در وین یا هلسینکی باشد.

به نظر می رسد ترامپ علاقه زیادی به گسترش روابط با پوتین داشته باشد. این اقدامات ترامپ انتقاد گسترده ای از او را به همراه داشته است. هم اکنون جان بولتن مشاور امنیت ملی آمریکا برای آماده کردن شرایط جهت برگزاری مذاکرات میان ترامپ و پوتین به مسکو سفر کرده است.

اما یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است لغو مذاکرات هند و آمریکا هیچ ربطی به اختلافات تجاری و یا تحریم های ایران ندارد.

روزنامه ‘تایمز او ایندیا’ بدون اینکه نام وی را ذکر کند از وی نقل کرد: روابط هند و آمریکا یکی از اولویت ها در دولت کنونی آمریکاست و ما به دنبال گسترش روابط خود با هند هستیم. مذاکرات دوجانبه میان دو کشور هر چه زودتر در یک تاریخ مناسب برگزار خواهد شد.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد برای انجام مذاکرات هم اکنون در هند به سر می برد.
وی دیروز با نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدار کرد. رسانه های هند گزارش دادند که وی در این دیدار از مقام هندی خواسته است تا خرید نفت خود از ایران را تا 4 نوامبر (13 آبان) به صفر برساند.
برخی رسانه های هند گمانه زنی کرده اند که این درخواست هیلی با جواب مثبت مقامات هندی روبرو نشده است که نتیجه آن ، همین اعلام به تعویق افتاده مذاکرات 2+2 بوده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز