وکیل آنلاین

آغاز رایزنی های برجامی ظریف – اولین ایستگاه پکن

رایزنی-های-برجامی-ظریف

آغاز رایزنی های برجامی ظریف – اولین ایستگاه پکن

در شرایطی که نقض توافق هسته ای از سوی ترامپ دنیا را ملتهب کرده است، کشورهای اروپایی، چین و روسیه در کنار ایران در حال رایزنی هایی برای مقابله با زورگویی و قلدرمابی آمریکا هستند در همین راستا سفر دوره ای محمد جواد ظریف از امروز با حضور در چین آغاز شده است.

قرار است امروز یکشنبه ‘محمد جواد ظریف‘ وزیر خارجه کشورمان در جریان سفر به چین به منظور رایزنی و تبادل‌نظر درباره برجام و بررسی امکان تداوم این توافق، با مقام های این کشور درباره حراست از برجام و عمل به مفاد آن رایزنی کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در صدر هیات بلندپایه سیاسی – اقتصادی وارد پکن شده است که و بعد از این سفر برای ادامه رایزنی های برجامی به مسکو و بروکسل سفر خواهد کرد.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه پیشتر عنوان کرد که وزیر امور خارجه بر مبنای دستور العمل رئیس جمهوری اسلامی ایران، به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف‌های برجام و بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران، از شنبه شب سفر فشرده‌ای را به چین، روسیه و بلژیک آغاز می‌کند و در ایستگاه اول روز یکشنبه با مقام های چینی دیدار و گفت‌ وگو خواهد کرد.
قاسمی گفته بود که ظریف پس از پکن راهی مسکو و پس از رایزنی با مقام های روسی، روز سه‌شنبه با حضور در بروکسل در نشستی با حضور وزیران خارجه E3 (فرانسه، آلمان و انگلستان) و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.
وزیر خارجه ایران در شرایطی به چین سفر کرده است که ‘حسن روحانی’ رییس جمهور ایران اعلام کرده است در صورت تضمین بازیگران اصلی این توافق، ایران برنامه ای برای ترک توافق نخواهد داشت و تصمیمی فعلا در این خصوص در این شرایط اتخاذ نخواهد کرد.
بسیاری از کشورهای دنیا تاکید کرده اند که ایران در شرایطی در برجام می ماند که اطمینان حاصل کند تحریم ها دیگر باز نمی گردد در غیر این صورت شکستن این پیمان از سوی آمریکا و بازگشت تحریم ها و تسلیم بازیگران دیگر در برابر واشنگتن، دیگر جای تامل برای ایران در باره توافق نمی گذارد و عملا برجام را بی فرجام می کند.
از سوی دیگر نباید فراموش کرد که چین از بدو امضای توافق به طور جدی به آن عمل کرده و پس از ترک برجام و تخطی آمریکا از آن نیز از دیگر بازیگران از جمله کشورهایی اروپایی خواست به آن متعهد باشند.
چین تاکید کرده است که در هیچ شرایطی این توافق را ترک نخواهد کرد و همچنان به دنبال اجرای دقیق مفاد آن است و بازیگران دیگر را نیز در این زمینه در رایزنی قرار داده است تا به آن پایبند باشند.
رایزنی های چین و ایران بسیار مهم است زیرا کشورهای اروپایی نیز این بار اعلام کرده اند در برابر تحریم ها و فشارهای اقتصادی آمریکا ایستادگی خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که روابط اقتصادی آنها در سلطه آمریکا باشد.
روزی که ترامپ از برجام خارج شد سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این اقدام آمریکا اظهار کرد که چین با شرکای اروپایی اش همچنان برای حفاظت از برجام تلاش می کنند و چین و اروپا همچنان متعهد به حفاظت از برجام هستند.
از نظر چین توافق هسته ای ایران که در سال 2015 میلادی انجام شده است یک اقدام مهم دیپلماتیک در عرصه بین الملل است لذا همه طرف ها باید به تعهدات خود در مورد این توافق بین المللی پایبند باشند.
چین معتقد است باید همه طرف هایی که به این توافق پاینبدی نشان داده اند به آن استمرار و تداوم بخشند و خیلی جدی و مصرانه به تعهدات خود در این قرارداد عمل کنند.
چین به عنوان یکی از کشورهایی که به این تعهد پایبند بوده و آن را امضا کرده است از همه کشورها خواسته است مسئولانه و به صورت جدی و با تلاش خستگی ناپدیر تعهدات خود را نسبت به برجام انجام دهند و از این توافق بسیار مهم و الگوی دیپلماسی بین المللی حراست کنند.
از سوی دیگر و علیرغم خروج آمریکا از برجام، چین و ایران مبادلات اقتصادی و تجاری خود را همچنان حفظ خواهند کرد و به توسعه روابط اقتصادی خود بدون تخطی از تعهدات بین المللی ادامه خواهند داد.
چین مخالف اعمال تحریم های یک جانبه یک کشور علیه کشور دیگری بر اساس قوانین داخلی آن است و دیدگاه چین در این مورد کاملا روشن و واضح است.
انتظار می رود که در سایه این تحولات روابط دو کشور ایران و چین، وارد یک مرحله نوین شده و با توجه به راهبردهای توسعه که ایران تدوین کرده است مناسبات دو کشور شاهد شکوفایی و برد – برد باشد.
در همین ارتباط تارنمای یی سی چین در گزارش با اشاره به اینکه یک دوست همیشه به یک دوست خوب نیاز دارد، می نویسد: روابط راهبردی دو کشور چین و ایران به دلیل اجرای طرح جاده ابریشم نوین ارتقا یافته و وارد مرحله نوینی خواهد شد.
سیاست، انرژی، امنیت، مبارزه با تروریسم، فناوری، اجرای طرح های زیربنایی و آموزش و پرورش و بسیاری قلمروهای دیگر از جمله زمینه های همکاری دو کشور هستند.
سال هاست که ایران از دیدگاه چین یک شریک تجاری قابل اعتماد است و در برنامه راه ابریشم زمینی و دریایی قرن بیست و یکم چین برای آسیا، آفریقا و اروپا ، ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
از زمان سفر ‘شی جین پینگ’ رییس جمهوری خلق چین به ایران در ژانویه سال 2016 که اولین سفر یک رهبر چین به ایران در 14 سال گذشته بود دو کشور با ایجاد روابط مشارکتی راهبردی همه جانبه به توافق رسیدند و بر این اساس مناسبات کهن هزاره دو کشور به پیش سوق داده خواهد شد.
ایران بخصوص پس از برجام باید در برنامه راه ابریشم چین نقش مهمتری ایفا کند و دو کشور دست در دست یکدیگر برای پیشرفت و اجرای طرح های توسعه منطقه ای و کشوری همکاری کنند.
اجرای این طرح به سرمایه گذاری و فن آوری، پشتیبانی و همچنین زیرساخت ها نیاز دارد و ایران می تواند در این بخش هم همکاری خوبی برای چین باشد.
چین در هفت سال گذشته بزرگترین شریک تجاری ایران بوده و در سال 2014 میلادی ارزش تبادلات دو کشور به بیش از 50 میلیارد دلار رسیده است که 15 برابر بیشتر از حجم تبادلات دوجانبه در سال های 1990 بوده است.
زیر ساخت ها، احداث خطوط لوله نفت و گاز، ساخت بنادر، طرح های زیربنایی و خط آهن های تندرو را از برنامه های آینده است که دو کشور توان بالقوه ای برای اجرای آنها دارند.
به طور کلی طرح راه ابریشم نو نه تنها همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور را تقویت می کند بلکه باعث می شود فرصت های بیشتری برای شرکت های دو کشور فراهم شده و استانداردهای زندگی و تجاری دو طرف ارتقا یابد.
وزیر امور خارجه بعد از دیدار با مقامات چینی، یکشنبه شب از پکن راهی مسکو می‌شود و پس از رایزنی با مقامات روسی، روز سه‌شنبه با حضور در بروکسل در نشستی با حضور وزرای خارجه E3 (فرانسه، آلمان و انگلستان) و خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر نیز به صورت جداگانه با وزیران خارجه ژاپن و نروژ تماس تلفنی برقرار کرد که آن طرف ها هم بر تداوم برجام تاکید داشتند.
ترامپ هفته گذشته خروج آمریکا از توافقنامه هسته ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی ضمن مخالفت با اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق نامه هسته ای تاکید کرد.
انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با 5 کشور باقی مانده در توافقنامه ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال تلگرام

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز