وکیل آنلاین

کم بودن دارو ها به پایین ترین رقم ممکن خود نزدیک می شود

کمبود-دارو

کم بودن دارو ها به پایین ترین رقم ممکن خود نزدیک می شود

کیانوش جهانپورگفت: کمبودهای دارویی طبق پیش بینی ها و با تمهیدات و اقدامات انجام شده در پایان ماه جاری به کمتر از 32 قلم و در مردادماه پیش رو، به نقطه بهینه در 50 سال اخیر خواهد رسید.

 سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: کمبود های مقطعی دارو که در خرداد ماه گذشته به 65 قلم رسیده بود با همراهی ستاد ویژه اقتصادی دولت و با تلاش مستمر و همکاری همه جانبه مدیران و فعالان حوزه اقتصاد و دارو در پایان هفته گذشته به 52 قلم رسیده است.

جهانپور ادامه داد: خروج آمریکا از برجام و نوسانات ارزی هفته های آغازین سال و تغییرات مقررات ارزی و نرخ تسعیر ارز و مطالبات معوقه زنجیره تامین دارو، تاخیری در تامین برخی مواد اولیه دارویی و واردات و توزیع برخی داروها ایجاد کرد چنانکه در خرداد ماه گذشته، اقلام کمیاب یا نایاب دارو به 65 قلم رسید.

وی اضافه کرد: این وضعیت که اگرچه با نقطه بحران دارو فاصله داشت اما می توانست به زحمت برخی بیماران بیفزاید اما با توجه ویژه دولت و پیگیری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و همراهی فعالان حوزه دارو و سندیکاهای مربوطه، تعداد داروهای کمیاب کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: کمبود دارو، در همه بازارهای دارویی دنیا امری معمول هست چنانکه در بازار دارویی ایالات متحده به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دارو در دنیا از سال 2008 تاکنون، جمعا بیش از هزار و 400 نوع دارو کمبود پیدا کرده‌اند که بیش از چهار برابر مدت مشابه قبل آن بوده و بیش از یک سوم این داروها در اورژانس کاربرد داشته اند و برای 10 درصد آنها داروی جایگزینی نیز وجود نداشته است، آنهم در اقتصادی که محدودیت‌ها و شرایط تحمیلی کشورمان را نداشته است.

وی اضافه کرد: تقریبا منطقی سازی قیمت داروهای تولید داخل در یک کار فشرده ظرف هفته های اخیر نهایی شده و تمام مصوبات در سامانه اطلاعات دارویی سازمان غذا و دارو در معرض دید عموم قرار گرفته است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: تسهیلات ویژه ای جهت تسریع در واردات مواد اولیه یا داروهای مورد نیاز، تصویب و اجرایی شده و امیدواریم با مشارکت جدی بخش خصوصی، موضوع ذخیره استراتژیک دارو و مواد اولیه در نیمه اول سال نهایی شود و هموطنان دغدغه و نگرانی عمده ای در حوزه دارو نداشته باشند.

جهانپور یادآور شد: در تمام این روزها و در کنار همه تلاش ها، حضور فعال و آگاهانه و پیگیر اغلب اصحاب قلم و رسانه به ویژه فعالان رسانه ای حوزه سلامت و دارو را نمی توان از یاد برد و جا دارد در حالیکه روز گرامیداشت قلم را پشت سر می گذاریم، از این حضور جدی، هوشمندانه و مسوولانه تقدیر کرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز