وکیل آنلاین

کشور ۶۰۰ هزار واحد مسکن کم دارد

مسکن

کشور 600 هزار واحد مسکن کم دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیاز سالانه کشور به 900 هزار واحد مسکونی را یادآورشد و گفت: در سال‌های اخیر هر سال 300 هزار واحد ساخته شده که به معنای کمبود 600 هزار واحدی و یا 70 میلیون مترمربع مسکن در کشور است.

فرج الله رجبی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: ارزش 70 میلیون مترمربع مسکن بیش از 150 هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی معتقد است که دولت با آورده خود می‌تواند این بخش را فعال کند ضمن آنکه ساماندهی بازار سبب می شود سازندگان نیز نقدینگی آورند.

این نماینده مجلس گفت: اگر هر سال 500 هزار واحد بیشتر تولید می‌کردیم این نقدینگی به سمت مسکن می‌رفت و علاوه بر تامین نیاز مسکن کشور، بازارهای مالی تحریک نمی‌شدند.

وی به وضعیت مسکن مهر در کشور نیز اشاره کرد و افزود: مهمترین راهبرد برای مسکن مهر فارغ از مشکلات موجود، اتمام آن است که در دوره وزارت آخوندی جدی گرفته نشد و هزاران واحد ناتمام ماند که باعث شد معضلات مربوط به مسکن بزرگتر شود.

کارشناسان و متولیان بخش مسکن معتقدند در شرایط کنونی می توان به جای پرداخت وام مسکن به خریداران، این منابع را به تولیدکنندگان مسکن پرداخت کرد تا علاوه بر تامین نیاز مصرف کنندگان واقعی، تولید را رونق بخشیده و اشتغال را افزایش دهد تا کمبود در بازار مسکن جبران شود.

پرداخت وام به تولیدکنندگان مسکن می‌توان علاوه بر ایجاد تحرک در ساخت و سازها، نیاز واقعی را در بلندمدت پاسخ داد و پس از ساخت نیز همین وام به خریداران منتقل شود تا بخشی از هزینه‌ها را تامین کند.

در حال حاضر آمارهای اعلام شده نشان می دهد در حالی که تقاضا در شهرهای بزرگ بالا رفته اما عرضه کافی و مناسبی وجود ندارد. از همین رو کارشناسان تاکید دارند، در مناطق متوسط و کمتر برخوردار که مقصد بیشتر خانه‌اولی‌ها به شمار می‌رود، دولت مکانیسم‌های تشویقی را به سمت سازندگانی که واحدها را با متراژهای متوسط می‌سازند، هدایت کند و این امر می‌تواند در زمانی 4 ساله علاوه بر آنکه بازار عرضه و تقاضا را متعادل ‌کند، قدرت خرید را نیز به مردم باز‌گرداند.

همچنین بر اساس اعلام محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، 500 هزار واحد مسکن مهر باقیمانده تا پایان سال 99 تکمیل خواهد شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه