وکیل آنلاین

کارگروه مشترک ستاد دیه و وزارت آموزش و پرورش تشکیل می‌شود

ستاد-دیه

کارگروه مشترک ستاد دیه و وزارت آموزش و پرورش تشکیل می‌شود

کارگروه مشترک ستاد دیه کشور و وزارت آموزش و پرورش با هدف تبیین موضوعات پیشگیرانه در دانش‌آموزان و اولویت‌دهی به متون آموزشی متناسب با معضلات اجتماعی تشکیل می شود.

با هدف پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها و گنجاندن مطالب آموزشی در کتب درسی، سیداسدالله جولایی رئیس ستاد دیه کشور با سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش دیدار کرد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور در این ملاقات با اشاره به اینکه نه فقط پیشرفت علمی بلکه توسعه اجتماعی و حتی اقتصادی هر کشور بیش از هر مولفه‌ای به شیوه آموزش و پرورش کودکان مربوط می‌شود، گفت: امروز جوامع پیشرفته با صرف مبالغی در حوزه آموزش نه تنها از پرداخت هزینه‌های هنگفت در حوزه‌های قضایی و درمانی بلکه از به هدررفتن بخش قابل توجهی از درآمد ناخالص ملی خود در امور سیاسی و نظامی پیشگیری می‌کنند؛ به عبارتی امروز هزینه مادی و معنوی را در مدارس صرف و در پرداخت وجوه پرهزینه در آتیه یک ملت صرفه‌جویی می‌کنند.

جولایی با بیان اینکه حل مشکلات قضایی فراملی است، یادآور شد: اگر در مدارس ما موضوع پرورش فرزندان‌ این سرزمین هم رتبه با بحث آموزش این عزیزان جدی گرفته شده بود، امروز لااقل آمار زندانیان مهریه، سه هزار محبوس اغلب جوان و آماده به کار نبود. اگر این اهتمام وجود داشت، ‌اکنون بیش از 14 هزار دانش‌آموزان دیروز ما که امروز بیشتر آنها را سرپرستان خانواده تشکیل داده‌اند، بابت ناتوانی در پرداخت تعهد ناشی از چک روانه حبس نشده ‌بودند.

وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که بخش قابل توجهی از معضلات امروز ایران اسلامی بابت فقری است که بیش از آنکه معنای مادی و اقتصادی داشته باشد، مفهوم تعلیمی و فرهنگی دارد؛ به گواه متخصصان دوره تربیتی افراد افزون بر شرایط مطلوب خانوادگی و محیط مناسب اجتماعی، در سطح مدارس و به ویژه در مقطع دبستان پررنگ‌ترین نقش را در شکل‌گیری شخصیت افراد در موضوعاتی همچون قانونمداری دارد.

جولایی با اشاره به اینکه امروز تغییر شیوه زندگی والدین، خواسته و ناخواسته، تربیت کودکان را به مدارس تحمیل کرده است، گفت: اگرچه طبق شاخص‌های حوزه‌ علم و فناوری ایران به لحاظ جمعیتی و موقعیتی رتبه شایسته‌ای در جهان دارد و شتاب علمی در بخش تکنولوژی مایه مباهات است، اما آیا به همین میزان در مولفه‌های تربیتی هم توفیق داشته‌ایم؟

مدیرعامل ستاد دیه افزود: اگر میزان پرونده‌های مفتوح در سال و برای نمونه تعداد 29 هزار زندانی جرایم مالی اعم از عمد و غیرعمد را به عنوان یکی از معیارهای رشد فرهنگ در کشوری با یک سابقه تمدنی چند هزار ساله به حساب آوریم، باید قبول کنیم آموزش هم‌تراز موضوع پرورش در کشورمان جدی گرفته نشده است.

وی با اشاره به پیگیری چند ساله ستاد دیه و عدم توفیق آن در گنجاندن مواردی از قوانین ساده قضایی در برخی متون کتاب‌های درسی اظهار داشت: بعد از برگزاری جلسات متعدد با مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، اگرچه پیشنهادات ستاد دیه تا به امروز منتهی به نتیجه نشده است؛ اما فارغ از درخواست ایراد شده رشد جمعیت زندانیان جرایم غیرعمد تا 18 هزار محبوس ایجاب می‌کند موضوعات این دسته از افراد با زبان ساده و متناسب با مقاطع تحصیلی، نه فقط برای استخلاص این دسته از محکومان بلکه برای نجات خانواده‌های زیادی که مطرح شده، بیش از پیش در اولویت مسئولان آموزشی کشور قرار گیرد.
جولایی جهل به قانون و برخی مقررات مالی را علت عمده حبس محکومان غیرعمد مطرح کرد و گفت: امروز تلاش‌های ارزشمند انجام شده در برخی مدارس باید از انحصار طبقات اجتماعی خاص خارج شده و با لحاظ آینده کشور این شیوه آموزشی نسبت به همه مدارس اعم از دولتی و نمونه دولتی تعمیم داده شود؛ امروز نه فقط تربیت دانش‌آموزان بلکه مشارکت دادن آنها در حل مشکلات اجتماعی اقدام حسنه‌ای است که قطعا ثمرات و حسنات فراوانی هم برای آینده‌سازان کشور به همراه خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش با قدردانی از خدمات ستاد دیه در آزادی بیش از 113 هزار زندانی غیرعمد و تلاش‌های این نهاد مردمی در اصلاح برخی قوانین حبس‌زدا، دستور تشکیل کارگروه مشترکی درخصوص اولویت‌دهی به متون آموزشی متناسب با معضلات اجتماعی ناشی از حبس را صادر کرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه