وکیل آنلاین

چرخه ی صنعت دارو رو به کندی می باشد

صنعت-دارو

چرخه صنعت دارو رو به کندی می باشد

به علت عدم دریافت به موقع وجوه وصولی از سوی بیمارستان ها،این مطالبات جمع شده موجب شده که نقدینگی کارخانه های داروسازی به شدت کاهش یابد .

و این مساله زنجیره و چرخه تامین دارو را با مشکل مواجه کرده است.

نبود نقدینگی برای شرکت ها ی تولید کننده موجب عدم امکان وارد کردن مواد اولیه دارو به خصوص در شرایط فعلی  کشور می شود.

درست است که بیش از 90 درصد دارو ها داخل کشور تولید می شود اما نمیتوان از یاد برد که  بسیاری از مواد اولیه این داروها از خارج کشور وارد می شود و چه برای تولید و چه برای واردات به نقدینگی نیاز است.

یکی از چالش های جدی نظام سلامت تبدیل شدن مطالبات شرکت های دارویی از داروخانه ها و بیمارستان هاست و به عنوان یک بنگاه اقتصادی با مشکلات زیادی مواجه شده اند.

بسیاری از کارشناسان نظام دارویی درباره ورشکستگی برخی شرکت های دارویی و اختلال در نظام تامین دارو هشدار داده اند. این هشدارها همچنان ادامه دارد و هر روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد.

حسام الدین شریف نیا، عضو هیات مدیره انجمن اقتصاد داروی ایران می افزاید: تعداد زیادی از مردم (در قالب اجرای طرح بیمه سلامت) وارد سیستم بیمه شدند و از سوی دیگر میزان تعهدات بیمه ها در مورد برخی اقلام دارویی افزایش یافت. عدم کنترل تقاضا از سوی پزشکان و مردم یا به تعبیری همان افزایش تقاضاهای القایی و عدم کنترل هزینه های بیمه باعث شد تا بار بیمه ها افزایش پیدا کند

مطالبات شرکت های دارویی 4 هزار میلیارد تومان است. عضو هیات مدیره انجمن اقتصاد داروی ایران می گوید: بسیاری از واردکنندگان پولی برای خرید ندارند. تولیدکنندگان نیز برای آن بخشی را که باید از خارج وارد کنند، پولی برای پرداخت ندارند. حتی در مواردی پولی برای تامین پوکه آمپول نیز وجود ندارد.

به گفته وی، دوره بازگشت سرمایه در صنعت تولید داروی ایران به بیش از یک سال رسیده است ضمن این که  افزایش قیمت ارز، مشکلات دارویی را بیشتر کرده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه