وکیل آنلاین

وقت برای جهش روابط رسانه ای ایران و روسیه مناسب است.

سید-ضیاء-هاشمی

وقت برای جهش روابط رسانه ای ایران و روسیه مناسب است.

در دیداری که بین مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و سرگئی میخاییلوف مدیرعامل خبرگزاری روسیه ( تاس) اتفاق افتاد، سید ضیاء هاشمی تاکید کرد که زمان برای جهش در روابط رسانه های ایران و روسیه به ویژه توسعه همکاری های دو خبرگزاری در سطوح دو جانبه ، منطقه ای و بین المللی بسیار مناسب است.

در بیست و دومین نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ و اجلاس بین المللی سران خبرگزاری ها با عنوان « آینده رسانه ها در مواجهه با چالش های جدید» هاشمی به دعوت رسمی همتای روس خود به سن پترزبورگ شرکت کرد.

وی در دومین مرحله از دیدارهای خود با سران و مدیران ارشد خبرگزاری های کشورهایی از اروپا، آفریقا، آمریکای لاتین و جهان عرب، بر لزوم گسترش و تعمیق همکاری های رسانه ای در مناطق مختلف جهان به منظور مقابله با برتری جویی رسانه ای غرب به ویژه آمریکا تاکید کرد.
در این دیدارها دو طرف بر لزوم هم افزایی رسانه ای به منظور ارایه اخبار دست اول به مخاطبان به جای بازنشر خبرهای سوگیرانه رسانه های جریان اصلی تاکید کردند.

زمان برای جهش در روابط رسانه های ایران و روسیه مناسب است

هاشمی هم بر آمادگی ایرنا برای برگزاری تورهای متقابل رسانه ای ایران تاکید کرد و اظهار داشت: اگر خبرنگاران از نزدیک واقعیت ها را ببینند و لمس کنند، در انعکاس آنها به مخاطبان موفق تر عمل خواهند کرد.
مدیرعامل ایرنا خاطرنشان کرد: ما هم به برگزاری تور رسانه ای روسیه برای خبرنگاران رسانه های ایران علاقه مندیم و معتقدیم که توسعه همکاری های رسانه ای بین کشورها به سیاستمداران و تصمیم سازان برای انتخاب رویکردهای مناسب کمک می کند.
وی تصریح کرد : من هنگام حضور در روسیه شاهد نزدیکی دیدگاه های فعالان رسانه ای این کشور با همتایان ایرانی شان بودم و بر این باورم که اکنون زمان مناسبی برای ایجاد جهش و پویایی در همکاری های دوجانبه رسانه ای بین تهران و مسکو است.
مدیرعامل ایرنا از اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه به عنوان یکی از بسترهای مهم تعمیق همکاری های ایران و روسیه نام برد و گفت که در همین راستا قرار است نشست کمیته اجرایی این اتحادیه به زودی در تهران برگزار شود.
هاشمی همچنین به برنامه های ایرنا برای احیای تلاش های مربوط به هم افزایی میان خبرگزاری های حاشیه خزر اشاره کرد و افزود : نیاز به توسعه همکاری های منطقه ای رسانه ای در مقطع زمانی کنونی بیش از هر زمان دیگری ضروری است.
وی با اشاره به اجماع شرکت کنندگان در نشست های حاشیه ای مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ به عدم توازن اطلاعاتی در زمان حاضر خاطرنشان کرد: البته این یک پدیده تاریخی و ریشه دار بوده که در سال های اخیر تشدید شده است.

مدیرعامل ایرنا به خطرهای ناشی از رفتارهای غیرمنطقی «دونالد ترامپ » رئیس جمهوری آمریکا برای صلح و امنیت جهانی اشاره و تصریح کرد: در این شرایط، تلاش برای برهم زدن این فضا از طریق کوشش های رسانه ای و ایجاد فضای رسانه ای جدید ضرورتی مضاعف است.

دبیرکل اتحادیه خبرگزاری های جهان عرب هم در دیدار با مدیرعامل ایرنا گفت: معتقدم ایرنا نقش مهمی در عرصه رسانه ای جهان اسلام ایفا می کند و این نقش می تواند گسترش یابد.
« فرید عیار » با تاکید به آمادگی این اتحادیه برای کمک به توسعه همکاری های ایرنا با خبرگزاری های جهان عرب افزود: اوضاع خاورمیانه پیچیده است و امیدوارم فعالان رسانه ای با عمل به تعهدات اخلاقی و حرفه ای خود به برقراری امنیت و صلح در منطقه کمک کنند.
وی تاکید کرد: فعالان رسانه ای جهان اسلام باید هجمه ها علیه کشورهای همدیگر را متوقف و برای رفع مشکلات مبتلابه اقدام کنند.
مدیرعامل ایرنا هم اظهارداشت: ما حرفه ای کار می کنیم و روابط بسیار خوب و نزدیکی با اغلب خبرگزاری های جهان داریم.
هاشمی خاطرنشان کرد: ما به عنوان نمایندگان رسانه ها باید با کمک همدیگر کارهایی را انجام دهیم که شاید دیگران در عرصه های مختلف نتوانند آن را انجام دهند.
وی تصریح کرد: رسانه ها باید با تمرکز روی نقاط قوت و مزیت های نسبی کشورها، سیاستمداران را در اتخاذ تصمیم های درست و تسهیل روابط میان ملت ها و دولت ها یاری کنند.

آرام آنانیان مدیرعامل خبرگزاری جمهوری ارمنستان «آرمن پرس» هم در دیدار با مدیرعامل ایرنا از روابط خوب رسانه ای میان دو کشور ابراز خوشحالی و برای کمک به تعمیق هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه در حوزه رسانه اعلام آمادگی کرد.
هاشمی همچنین با «پیتر کروپش» مدیرعامل خبرگزاری آلمان « دی.پی.ای» و خانم «رانیه جلال» مدیر تحریریه خبرگزاری مصر « منا» دیدار و با آنان در باره راه های گسترش همکاری های رسانه ای گفت وگو کرد.
براساس این گزارش مدیرعامل ایرنا پیش از این با مدیران عامل و روسای خبرگزاری های روسیه ( راسیا سودنیا)، صربستان ، اسپانیا، ویتنام ، مصر ، جمهوری آذربایجان و بلغارستان دیدار و گفت وگو و بر ضرورت همکاری های جدی تر و شفاف تر به منظور هم افزایی در برابر هجمه های غالب رسانه ای غرب و ارتقای صلح جهانی تاکید کرد.
اجلاس خبرگزاری ها و رسانه های جهان هم در حاشیه همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ هم روز پنجشنبه گذشته برگزار شد.

خبرگزاری تاس روسیه میزبانی این اجلاس بین المللی را برعهده داشت.

در این اجلاس مدیران ارشد خبرگزاری های جهان از جمله شین هوا چین، خبرگزاری فرانسه، د.پ.آ آلمان، رویترز انگلیس، ایرنای ایران ، آنسای ایتالیا، کیودو ژاپن، افه اسپانیا، آناتولی ترکیه، ای.پی، وال استریت جورنال و بلومبرگ آمریکا شرکت کردند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه