وکیل آنلاین

همکاری ژاپنی ها در حوزه آبی کارون اجرایی شد

کارون-بزرگ

همکاری ژاپنی ها در حوزه آبی کارون اجرایی شد

 

مشاور ارشد پروژه جایکا (آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن) از اجرایی شدن این طرح بین المللی در حوزه کارون بزرگ در 6 استان کشور خبر داد.

 

آتسوشی هیسامیچی روز چهارشنبه در شهرکرد افزود: اجرای طرح مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز کارون بزرگ در 6 استان لرستان، اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان با محوریت چهارمحال و بختیاری از اواسط تابستان امسال آغاز شده است.

پیش از این طرح مدیریت جامع جایکا در 5 روستای بازفت شهرستان کوهرنگ با همکاری تیم ژاپنی و مشارکت مردم منطقه با هدف افزایش مشارکت جوامع محلی در حفاظت از عرصه های منابع ملی با موفقیت اجرا شد، که با توافق سازمان جنگل ها و مراتع ایران، تداوم این طرح در قالب طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز کارون در 5 استان دیگر با محوریت چهارمحال و بختیاری به مدت 5 سال تعمیم داده شده است.

هیسامیچی افزود: در طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز کارون بزرگ حدود 9 کارشناس ژاپنی با کارشناسان منابع طبیعی استان های حوضه کارون به مدت 5 سال در حوضه آبخیزداری همکاری می کنند.

به گفته وی، این همکاری به منظور جلوگیری از فرسایش خاک با حفظ جنگل و پوشش گیاهی با مشارکت جوامع محلی در حوضه کارون ادامه می یابد.

وی گفت: در طرح موجود، جایکا در مناطقی در این حوضه که فرسایش خاک بالاست و یا پوشش گیاهی از بین رفته است، با حمایت جوامع محلی به احیا پوشش گیاهی می پردازند.

مشاور ارشد آژانس جایکا افزود: این طرح با همکای جوامع محلی، سازمان و ارگانهای مختلف در قالب طرح انسجام سازمانی و مشارکت مردمی اجرا می شود .

وی در ادامه با اشاره به اجرای پروژه جایکا در منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ از سال 90 گفت:این طرح در روستاهای دورک و تبرک سفلی، گزستان، مازه رشته، طارم و رباط کوه بخش بازفت شهرستان کوهرنگ اجرا شد که جوامع محلی با راه اندازی صندوق های خرد در راستای اشتغال پایدار و حفظ منابع طبیعی فعالیت کردند.

مرحله نخست طرح بین المللی جایکا ژاین در بازفت (Japan International Cooperation Agency) از سال 2010 در 5 روستای شهرستان کوهرنگ از توابع چهارمحال وبختیاری با هدف احیا و حفظ مراتع و جنگل ها و با مشارکت مردمی و تیم سازمان ژاپنی جایکا به منظور اجرای طرح های مرتع داری، جنگل کاری، ایجاد مشاغل محلی نظیر زنبورداری و خیاطی برای زنان روستایی به مدت 6 سال اجرا شد.

جایکا به عنوان یک سازمان مستقل در حوزه توسعه ای در جهان فعالیت می کند.

کارون یکی از بزرگترین رودخانه های ایران است که از کوههای چهارمحال و بختیاری سرچمشه می گیرد و رودخانه های کوچکتر به این رود در مسیر متصل می شوند و در نهایت این رودخانه به خلیج همیشه فارس وارد می شود.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

 

افزودن یک دیدگاه