وکیل آنلاین

همراهی سازمان برنامه و بودجه با طرح تحول سلامت ادامه دارد

بودجه

همراهی سازمان برنامه و بودجه با طرح تحول سلامت ادامه دارد

معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: طرح تحول سلامت یکی از طرح های مهم دولت است و سازمان برنامه و بودجه نیز به عنوان یک مجموعه دولتی خود را مکلف به حمایت از این طرح می داند.

سعید نمکی درباره انتقادات مطرح شده نسبت به سازمان برنامه و بودجه و عدم همراهی با حوزه سلامت اظهار داشت: صحبت هایی در این زمینه مطرح شده که سازمان برنامه و بودجه به صورت مکتوب پاسخ داده است.

وی افزود: باید توجه کرد که دولت بیشترین همراهی و همکاری را با حوزه سلامت انجام داده و بودجه سلامت از کل درآمد ناخالص ملی در ابتدای دولت یازدهم حدود 6.5 درصد بود و در حال حاضر این میزان به حدود 10 درصد رسیده است. این در حالی است که بودجه سلامت کشورهای منطقه و حتی انگلیس حدود 8 درصد از درآمد ناخالص ملی است.

نمکی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه از صحبت های کارشناسی برای مصرف بهینه منابع استقبال می کند، اما صحبت هایی مبنی بر اینکه سازمان برنامه و بودجه به حوزه سلامت کم مهری کرده است، مورد قبول ما نیست. در هیچ دوره ای بودجه سلامت در این حد نبوده است.

* تغییرات بودجه 98 هنوز مشخص نیست

معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه حوزه سلامت در سال 98 اظهار داشت: بودجه سال 98 هنوز قطعی نشده و با دستور مقام معظم رهبری و سران سه قوه در حال حاضر مشغول بازنگری بودجه هستیم. هنوز مشخص نیست که بودجه حوزه سلامت برای سال آینده چقدر تغییر خواهد کرد و احتمالا تا پایان هفته افق روشن تری درباره بودجه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: لایحه بودجه سال 98 تنظیم و برای مجلس شورای اسلامی ارسال شده بود، اما تقاضاهایی برای بازنگری بودجه ارائه شد. تلاش سازمان برنامه و بودجه این است که بودجه حوزه سلامت آسیبی نبیند؛ هنوز به جمع بندی نرسیدیم که بودجه کدام بخش ها را می شود تغییر داد. سقف بودجه نیز تغییراتی کرده و هنوز قطعی نشده است و فعلا نمی شود عدد مشخصی درباره بودجه سال آینده بیان کرد.

* نگاه ویژه به نظام سلامت

نمکی بیان کرد: از سال 92 به بعد، بودجه حوزه سلامت چهار برابر شده، در حالی که هیچ دستگاهی در کشور چنین وضعیتی نداشته است. این نشان دهنده نگاه ویژه دولت و سازمان برنامه و بودجه به حوزه سلامت است. از طرفی بودجه طرح تحول سلامت نیز به 10 درصد هدفمندی یارانه ها گره خورده بود که در سال های 94، 95 و 96 ماهانه بالای هزار میلیارد تومان روی این بودجه می گذاشتیم و چیزی نمی ماند که به طرح تحول بدهیم، اما به گونه ای اداره کردیم که حتی یک روز بودجه طرح تحول سلامت عقب نیفتد.

معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: امسال نیز برخلاف همه دستگاه ها که سه ماه یک بار بودجه شان تخصیص پیدا می کند، بودجه نظام سلامت به صورت یک دوازدهم و ماه به ماه داده می شود. در نتیجه مباحث مطرح شده درباره عدم همراهی و همکاری سازمان برنامه و بودجه با نظام سلامت، غیر کارشناسی است و اگر کسی فکر می کند افزایش 400 درصدی بودجه سلامت نسبت به سال 92 کم است و باید سهمی بیش از 10 درصد از درآمد ناخالص ملی ارائه شود، جاهای دیگری را معرفی کنند. این موضوع به هیچ عنوان مقدور نیست و حتی اگر بشود نیز منطقی نیست. زیرا باید تناسبی در بودجه وجود داشته باشد و حوزه سلامت باید به سمت مدیریت منابع حرکت کند نه اینکه به سمت افزایش منابع برود.

* اجرای 4 رکن اساسی برای مدیریت منابع

نمکی در ادامه گفت: اگر بر اساس برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه کشور، نظام ارجاع، پزشک خانواده، پرونده الکترونیک سلامت و راهنماهای بالینی اجرایی شود، حداقل می توان سالانه بین 30 تا 35 درصد از بودجه حوزه سلامت را جهت دارتر و مناسب تر هزینه کرد. البته با توجه به فعالیت های وزارت بهداشت در راستای مدیریت منابع می توان به این سمت حرکت کرد. همچنین اگر همراهی و همدلی بیشتری وجود داشته باشد، اجرای نظام ارجاع، پزشک خانواده، پرونده الکترونیک و راهنماهای بالینی در مدت زمان کوتاهتری نیز مقدور است.

* بسته های طرح تحول سلامت تقویت شوند

وی درباره احتمال کوچک شدن بسته های طرح تحول سلامت نیز بیان کرد: امسال نیز بسته های طرح تحول سلامت را با وزارت بهداشت بازنگری کردیم. اعتقاد داریم که بسته هایی مانند کاهش پرداختی از جیب بیمار، داروهای بیماران خاص و صعب العلاج نباید تغییر کنند و حتی ممکن است تقویت شوند.

معاون اجتمای سازمان برنامه و بودجه گفت: بسته هایی مثل پزشک مقیم و حضور پزشک در مناطق محروم و کم بضاعت نیز حتما تقویت می شود. بسته هایی مانند هتلینگ یا بسته هایی که طی سال های اخیر خرج هنگفتی برای آنها شده و به پایه مشخصی رسیده ممکن است کاهش پیدا کند، اما سرجمع هرگز کاهش نخواهد یافت. ممکن است بودجه به سمت کاهش هزینه های کمرشکن و دارو هدایت شود تا بیماران بستری و بیماران خاص و صعب العلاج دچار مشکل نشوند.

پیش از این حسین علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به بودجه تخصیص یافته به حوزه سلامت انتقاداتی وارد کرده و به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: وقتی لایحه بودجه به مجلس می رسد، مجلس قادر نیست تغییر زیادی در آن بدهد و باید به دنبال منابع جدیدی برای نظام سلامت باشیم یا اینکه برخی از خدمات کم شود. به هر حال باید با توجه به منابع کار کرد. در این راستا سازمان برنامه و بودجه باید بیشتر همکاری کند و اگر منابع لازم وجود نداشته باشد، چاره ای نیست و باید بسته خدمات تحول سلامت را کوچک کرد.

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت نیز درباره احتمال کوچک شدن بسته های طرح تحول سلامت در نشست خبری اخیر خود گفته بود: تا زمانی که حمایت دولت و مجلس از طرح تحول سلامت وجود دارد، مشکل شدیدی ‏در زمینه بسته‌های خدمتی طرح تحول سلامت وجود نخواهد داشت.‏ با وجود ‏فشارهایی که بعد از اجرای سال اول طرح تحول سلامت داشتیم، اجازه ندادیم تغییر عمده‌ای در بسته‌های خدمتی سلامت ایجاد شود و ‏امیدواریم با کمک دولت و مجلس در زمینه بودجه، بسته‌های خدمتی این طرح کوچک نشود. انتظار می‌رود بودجه متناسب با نیاز رشد ‏پیدا کند و دوم اینکه با تلاش کارکنان باید صرفه جویی‌هایی در منابع انجام شود.‏

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز