وکیل آنلاین

مقابل پرچم هیچ کشوری جز ایران تعظیم نکرده ام

ظریف

مقابل پرچم هیچ کشوری جز ایران تعظیم نکرده ام

 

وزیر امور خارجه با تاکید بر این که مقابل پرچم هیچ کشوری جز پرچم جمهوری اسلامی ایران تعظیم نکرده و نخواهم کرد، گفت: تصمیم برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم جلال طالبانی در بالاترین سطح در شورای عالی امنیت ملی گرفته شد و مورد اجماع قرار گرفت.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی ، «محمد جواد ظریف» با حضور در جلسه علنی امروز – یکشنبه – مجلس شورای اسلامی به سوال ملی نادر قاضی پور و علیرضا محجوب نمایندگان مردم ارومیه و تهران درباره علت ادای احترام وی به پرچم اقلیم کردستان عراق در مراسم خاکسپاری مرحوم طالبانی رییس جمهوری پیشین عراق پاسخ داد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: تصمیم برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم طالبانی در بالاترین سطح در شورای عالی امنیت ملی گرفته شد و این تصمیم مورد اجماع همه دوستان در نیروهای مسلح، سپاه قدس، وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی بود و ضرورت داشت بنده به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این مراسم شرکت کنم.

ظریف افزود: حضور بسیار پُر رنگ جمهوری اسلامی ایران و استقبال گسترده ای که از حضور جمهوری اسلامی ایران در این مراسم به عمل آمد، نشان داد که جایگاه ایران در عراق و اقلیم کردستان در چه سطحی است.

وی به روابط ایران با تمامی اقشار مردم عراق اشاره کرد و اظهار داشت: این حضور همچنین نشان داد جمهوری اسلامی ایران دوستان خود را در زمان مبارزه با صدام هیچ گاه فراموش نمی کند.

رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در این مراسم بنده در کنار رییس جمهوری عراق حضور داشتم و اکثر نمایندگان مجلس این کشور هم حضور داشتند و تعداد بسیار کمی از نمایندگان به دلیل دعوای داخلی حضور نداشتند و روسای فراکسیون ها ازجمله آقای حکیم در مراسم حضور داشتند و فردی هم اعتراضی نکرد.

ظریف خاطرنشان کرد: البته در اجرای مراسم همکاران بارزانی سوء استفاده کردند و برخلاف توافقی که به دولت عراق داشتند به جای پرچم این کشور از پرچم اقلیم کردستان روی تابوت مرحوم طالبانی استفاده کردند که این باعث تعجب شد.

وی یادآور شد: در آن شرایط فردی جلسه را ترک نکرد و در مراسم اهدای تاج گل هم تنها کسی که از سر خم کردن در برابر جنازه خودداری کرد، بنده بودم و بقیه مراسم ادای احترام را به شکل دیگری به جا آوردند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: حضور ما در عراق بسیار موثر گسترده و تاثیرگذار است و ضرورت داشت در این شرایط به همراه فرماندهان سپاه در آن مراسم شرکت کنیم.

ظریف با بیان این که این حضور تاثیر بسیار خوبی هم بر مردم کردستان و هم بر مردم عراق گذاشت، گفت: این مراسم زمانی انجام شد که نزدیک به برگزاری رفراندوم بود و نشان داد با وجود مخالفت جمهوری اسلامی ایران با تصمیم غلط بارزانی، ارتباطات ما با مردم عراق، عمیق، تاریخی و گسترده است و همچنان این ارتباطات ادامه خواهد داشت.

وی در بخش دوم سخنان خود باردیگر تاکید کرد: روابط ما با عراق گسترده است و تصمیم گیری ها در مورد این روابط توسط یک اجماع داخلی در شواری عالی امنیت ملی اتخاذ می شود و بنده هم یکی از مجریان اجماع داخلی در این زمینه هستم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: اقدام موثر جمهوری اسلامی ایران همراه با دولت مرکزی عراق برای جلوگیری از حرکت بسیار خطرناک و بسیار کوتاه نظرانه در مورد رفراندوم عراق را همه می دانید آن یک قسمت از سیاست ما بود، حضور بنده در مراسم خاکسپاری مرحوم طالبانی هم قسمت دیگری از همان سیاست بود.

ظریف تصریح کرد: این یک سیاست است که در وجوه مختلف اجرا می شود، آنچه در این سفر اتفاق افتاد این بود که نمایندگان بسیاری کشورها حضور داشتند.

وی با بیان این که روابط ما با عراق مثل روابط دیگر کشورها با عراق نیست، گفت: ما با این کشور روابط بسیار نزدیک و تنگاتنگی داریم، به همین دلیل از جمهوری اسلامی توقع می رفت در سطح بالاتری شرکت کند و این شرکت ما در میان مردم عراق وبرادران و خواهران کرد عراقی تاثیر بسزایی داشت.

وزیر امور خارجه افزود: ما نمی توانیم فراموش کنیم که طالبانی در هشت سال جنگ تحمیلی همراه با رزمندگان اسلام علیه دولت بعثی صدام حسین جنگید.

ظریف ادامه داد: ما نباید به این راحتی به خاطر جنایت ها و خیانت هایی که توسط دیگران علیه ایران انجام می شود، کسانی را که با جمهوری اسلامی ایران همراهی و همکاری کرده و برای منافع مردم عراق تلاش کردند، فراموش کنیم.

وی با بیان این که آنچه که در سلیمانیه اتفاق افتاد تصمیم دولت عراق بود، خاطرنشان کرد: دولت این کشور مراسم دیگری برای طالبانی در بغداد برگزار نکرد که در آن مراسم شرکت کنیم. مراسم خاکسپاری در سلیمانیه برگزار شد و هر کس هم می خواست دراین مراسم شرکت کند باید در آنجا شرکت می کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: بنده در مقابل پرچم هیچ کشوری جز پرچم جمهوری اسلامی ایران تعظیم نکرده و نخواهم کرد و تنها کسی که در برابر پرچم اقلیم کردستان تعظیم نکرد، بنده بودم و این لطف خدا بود که در این حوزه انجام شد.

ظریف با یادآوری این که روابط ما با عراق کماکان بهترین روابط بین این کشور و همسایگان است، افزود: میزان صادرات ما به عراق کماکان از همه همسایگان دیگر این کشور بیشتر است اما ما به این راضی نیستیم و در تمامی مذاکرات در مورد ضرورت تسهیل صادرات ایران به عراق و بازگشایی ارتباطات بانکی با آن تاکید می کنیم و این تاکیدها ادامه دارد.

ظریف همچنین به اظهارات امروز نماینده مردم ارومیه در مورد دریای خزر اشاره کرد و گفت: امیدوارم فرصتی برای بنده پیدا شود که برای نمایندگان در این زمینه توضیح دهم فقط همین را بیان می کنم که کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که نهایتا برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود باعث افتخار کشور است.

وی افزود: هر زمان این بحث در مجلس مطرح شد با کمال افتخار توضیح خواهم داد که چگونه یک سند افتخاری امضا شده و کسانی که از این سند ضرر کردند امروز در برابر ملت سخن پراکنی می کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: دوباره تاکید می کنم که دولت، جمهوری اسلامی و نظام نه در کردستان، نه سایر جاها و نه در دریای خزر، اجازه نمی دهد یک وجب از سرزمین و خاک ایران و زمینی که مطهر به خون شهداست و با خون آنها حفظ شده در یک قرارداد از دست خارج شود.

 

**قاضی پور از پاسخ های وزیر خارجه قانع شد
نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس با طرح این سوال از وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف ملت ایران شما را دوست دارد، ولی بنده به دلیل عشق به شهدا این سوال را مطرح کردم، شما چرا از عراقی‌ها پیشی گرفتید؟ این اقلیم بیشترین تلاش را برای برگزاری رفراندوم انجام داد.

وی اظهار داشت: شما در جریان به خاکسپاری مرحوم جلال طالبانی رییس جمهوری فقید عراق به عنوان نماینده ایران به ایشان در حالی ادای احترام کردید که در پرچم اقلیم کردستان عراق پیچیده شده بود و این در حالی است که بسیاری از شخصیت‌های حقوقی به دلیل پیچیده شدن ایشان در پرچم اقلیم کردستان در مراسم ترحیم وی حضور نداشتند.

وی گفت: شما به مراسمی رفتید که افرادی از سران ضد انقلاب در آن حضور داشتند، همان افرادی که دستشان به خون مردم ایران و عراق آلوده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: اقلیم کردستان عراق هیچ اقدامی برای برچیده شدن بساط ضدانقلاب نداشته است، وقتی به مزار شهدای شهرستان‌های کشور می‌روید، تعداد زیادی از شهدای مناطق غرب و شمال کشور که توسط ضد انقلاب به شهادت رسیدند به خاک سپرده شده اند. ضد انقلاب با حمایت مالی اقلیم کردستان عراق موفق به شهادت رساندن شیرمردان کرد، لر، فارس و ترک شد. آیا ادای احترام شما کار درستی بود؟

وی گفت: اقلیم کردستان را با پول عربستان و سلاح آمریکایی گروهک‌های ضد انقلاب با محوریت حزب دموکرات بارزانی‌ها بر ضد جمهوری اسلامی ایران تجهیز می‌کنند، سران این اقلیم با سفر به عربستان و آمریکا و اسرائیل، علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده و اقداماتی را در حمایت از گروهک‌های ضد انقلاب در دستور کار داشتند.

وی ادامه داد: آنان با تجهیز گروهک‌های تروریستی به ویژه پژاک رسما بر علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام می‌کنند از این رو حمایت عربستان و اسراییل و حکومت اقلیم در بازسازی گروهک‌های تروریستی غیرقابل کتمان است.

قاضی پور گفت: صدور کارت اقامت در اقلیم با معرفی نامه گروهک‌های تروریستی ضد انقلاب انجام می شود. خاک اقلیم به پناهگاه گروهک‌های تروریستی تبدیل شده است.

پس از پاسخ های وزیر امور خارجه به سوال قاضی پور، این نماینده مجلس اعلام کرد که از پاسخ های ظریف قانع شد و آن را به رای مجلس نگذاشت.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

 

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز