وکیل آنلاین

مشکل حمل و نقل، دامن گوجه فرنگی و سیب زمینی را گرفت

مشکل-حمل-و-نقل

مشکل حمل و نقل، دامن گوجه فرنگی و سیب زمینی را گرفت

کمبود صیفی جات به ویژه گوجه فرنگی و سیب زمینی سبب افزایش قیمت این محصولات در بازار مصرف شده است به طوری که رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران علت اصلی آن را نرسیدن به موقع بار به میادین میوه و تره بار شهرهای بزرگ می داند.

با وجود اینکه برخی کارشناسان وزارت جهادکشاورزی و انجمن های مربوطه از فراوانی تولید میوه و صیفی جات در کشور خبر می دهند، اما طی روزهای اخیر قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی به بیش از 7 هزار تومان، سیب زمینی 3 هزار و 500 تومان و پیاز نیز سه هزار و 500 تومان در بازار مصرف عرضه می شود.

آخرین آمارهای بانک مرکزی در هفته منتهی به 30 شهریورماه نشان می دهد قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز نسبت به هفته قبل از آن به ترتیب 15 درصد، 2 درصد و 4 درصد و نسبت ماه گذشته (مرداد) 42 درصد، 44 درصد و 4.8 درصد افزایش داشته است؛ بنابراین قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 106 درصد و 48 درصد رشد ثبت کرده اند.

چندی پیش نیز حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان درباره بروز مشکل در تامین بازار داخلی در صورت از سرگیری صادرات گوجه فرنگی، سیب زمینی و هندوانه اظهار نگرانی کرده بود به طوری که در نامه ای به «قاسم نوده فراهانی» رئیس اتاق اصناف تهران نسبت به از سرگیری صادرات سیب زمینی، گوجه فرنگی و هندوانه به کشورهایی چون عراق هشدار داده بود.

بر همین مبنا، گمرک روز گذشته (دوم مهرماه) بر اساس درخواست سازمان توسعه تجارت، در بخشنامه ای صادرات گوجه فرنگی را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد اما صادرات گوجه فرنگی تولیدی گلخانه که استفاده ای در تهیه رب گوجه فرنگی ندارد با مجوز وزارت جهاد کشاورزی از این ممنوعیت مستثنی است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز