وکیل آنلاین

مددجویان کمیته امداد ۲۰درصد مستمری بیشتر میگیرند

کمیته-امداد

مددجویان کمیته امداد 20درصد مستمری بیشتر میگیرند

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: میزان مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در سال آینده ٢٠ درصد افزایش می یابد.

پرویز فتاح در نشست خبری افزود: کمیسیون تلفیق در دو روز گذشته این ردیف را ٢٠ درصد افزایش داد که هفت هزار میلیارد تومان به هشت هزار و 4٠٠ میلیارد تومان افزایش یافت که بر اساس آن میزان مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در سال آینده ٢٠ درصد نسبت به سال ٩٧ افزایش می یابد.

وی درباره بودجه ٩٨ نیز گفت: چند روز قبل درخواست کردیم که برای افزایش این بودجه با مجلس جلساتی داشته باشیم. اکنون در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مصوب شد که ردیف اصلی بودجه کمیته امداد ١٢ درصد نسبت به بودجه ٩٧ رشد داشته باشد که در تبصره ١4 در لایحه دولت ثابت مانده بود و از هفت هزار میلیارد تومان با تلاش در دولت به نتیجه رسید و خواستیم در مجلس راه را دنبال کنیم.

فتاح ادامه داد: تلاش های ما در مجلس نتیجه داد به طوری که در تبصره ١6 لایحه بودجه، دولت برای ما ٢ هزار میلیارد تومان اختصاص داده بود و رشدی نداشت اما با تلاش ما به پنج هزار میلیارد تومان افزایش یافت یعنی این رقم ٢،5 برابر شد.

وی اظهار داشت: در ١٠ ماه گذشته در بودجه سال ٩٧ کمیته امداد در تبصره ١4 با عنایت نمایندگان مجلس ١٠٠ درصد اجرا شد. در تبصره ١4 برای رفع فقر مطلق هفت هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد که برای کمیته امداد و بهزیستی صددرصد انجام شده است.

فتاح ادامه داد: مستمری ها برای همه افراد تحت پوشش در سال ٩٧ نسبت به سال ٩6 حدود ١4 درصد افزایش داشتیم که اجرا شده است. حتی برنامه‌ریزی شده که تعداد خانواده های بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم. این موضوع در دولت مصوب شد و طی پنج ماه گذشته 6٢٠ هزار خانواده جدید را تحت حمایت موقت قرار داده ایم.

وی اظهار داشت: این تحت پوشش قرار گرفتن به صورت موقتی است و وزارت رفاه 6 ماه را به صورت موقت درنظرگرفته است که می شود دوباره آنها را بررسی کرد.

فتاح تصریح کرد: ما برای حقوق و مستمری مشکلی نداریم اما از خزانه مبالغی را نتوانستیم بگیریم که قول داده اند در اختیار ما قرار دهند. همچنین در تبصره ١6 بحث وام قرض‌الحسنه اشتغال نیز هزار و 4٠٠ میلیارد تومان برای کمیته امداد درنظر گرفته شده است که تا پایان سال١٠٠ درصد آن جذب می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای وام اشتغال روستایی از محل اعتبار ١،5 میلیارد دلار برداشت از صندوق توسعه ملی، ١٠٠ هزار فقره وام ٢5 میلیون تومانی به ارزش ٢ هزار و 5٠٠ میلیارد تومان سهم کمیته امداد است که از مجلس شورای اسلامی استمداد طلبیدیم که رقم بیشتری به این نهاد اختصاص دهد چون تاکنون ٢٠٠ ‌میلیارد تومان آن جذب شده است و این رقم بسیار پایین است اما ممکن است تا پایان سال رشد بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

فتاح ادامه داد: البته این موضوع فقط برای سال ٩٧ نیست و برای سال ٩٨ می توان از این اعتبارات استفاده کرد.

وی اضافه کرد: سبد کالا را در مرحله اول دریافت کردیم و تنها نهادی بودیم که از دولت درخواست کردیم پول نقد ندهیم، کار سختی بود و رضایتمندی نسبی داشتیم و به همه افراد تحت پوشش و پشت نوبتی ها هم پرداخت شد و قرار است تا پایان سال دو نوبت دیگر داده شود و نوبت دوم نیز امیدواریم تا دهه فجر و نوبت سوم تا نیمه های اسفند داده می شود.

رئیس کمیته امداد خاطر نشان کرد: کمک های مردمی در ١٠ ماهه گذشته نسبت به پارسال ٣5 درصد رشد داشته است و از خیران بسیار تشکر می کنیم.

فتاح ادامه داد: در این ١٠ ماه شرایط زندگی به خاطر مسائل اقتصادی برای افراد تحت پوشش بسیار سخت و مشکلات نیازمندان نیز بیشتر شده است و مراجعان به کمیته امداد نیز افزایش یافته اند.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته تلاش شد که تعداد مددجویان کاهش یابد اما در نهایت ۶٢٠ هزار نفر به جامعه هدف کمیته امداد اضافه شد.

رئیس کمیته امداد گفت: پارسال با کمک موردی موافق نبودیم اما امسال کمک های موردی رشد داشته و تعداد وام های ضروری افزایش یافته است. برای وام ضروری ٩۵ هزار نفر طی چند ماه گذشته پشت نوبت بودند که مشکل آنها حل شده است. البته با وفاق ملی طبق تاکید مقام معظم رهبری و همکاری مسئولان و این نهاد، وضعیت نسبتا آرام شده است.

وی درباره خط فقر گفت: تعیین خط فقر وظیفه ما نیست باید مشخص شود نیاز هر فرد برای گذراندن زندگی چقدر است. برای رفع فقر مطلق و معیشت اولیه هشت هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

فتاح معتقد است وظیفه همه قوا است که تلاش شود وضعیت معیشت مردم با کاهش مشکلات اقتصادی بهبود یابد. مسئولیت داریم که مردم را از مسیر سخت اقتصادی عبور دهیم و امیدواریم در یک آرامش نسبی شرایط خوبی را در ۴٠ سالگی انقلاب داشته باشیم.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه ٢٠ خدمت متنوع توسط این نهاد به مددجویان ارایه می شود، اظهار داشت: ما اکنون در چهل سالگی انقلاب اعلام می کنیم که افراد فاقد بیمه نداریم و تمام خانواده های تحت پوشش بیمه تکمیلی دارند. باید گفت که نظام در ۴٠ سالگی توفیقات خوبی داشته است.

فتاح اضافه کرد: در ٣٠ سال گذشته ۶ درصد جمعیت ۴۵ میلیونی ایران تحت پوشش کمیته امداد بودند اما اکنون با حدود ٨٢ میلیون نفر جمعیت چهار درصد از خدمات این نهاد بهره مند هستند.

وی معتقد است افراد نیازمند در مناطق محروم بیشتر تحت فشار هستند و رسیدگی ما کفایت نمی کند چون بسیاری از این مشکلات به اشتغال و مسکن برمی‌گردد.

رئیس کمیته امداد گفت: اکنون ۴۵ درصد افراد تحت پوشش به دلیل فوت سرپرست خانوار، ٣۵ درصد به دلیل ناتوانی سرپرست و ٩ درصد به خاطر طلاق و مابقی سرپرست زندانی یا دارای بیماری های صعب العلاج هستند. البته میزان طلاق در سال های اخیر افزایش یافته است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز