وکیل آنلاین

مجازات سوء استفاده از کودکان تعیین شد

مجلس2

مجازات سوء استفاده از کودکان تعیین شد

 آزار یا سوء استفاده جنسی از کودکاندر صورتی که مشمول حد نباشد با درنظرگرفتن شرایطی مانند وضعیت بزه دیده، شرایط مرتکب و آثار جرم  از طرف نمایندگان مجلس تعیین شد

در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس، نمایندگان مجلس ماده 10 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را با 159 رای موافق، 24 رای مخالف وپنج رای ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر تصویب کردند.

آزار جنسی تماسی با محارم به مجازات حبس درجه پنج؛ سایر آزارهای جنسی تماسی به مجازات حبس درجه 6؛ آزار جنسی غیرتماسی با محارم به یکی از مجازات های درجه هفت؛ سایر آزارهای جنسی غیرتماسی به یکی از مجازات های درجه هشت مشخص شد.

همچنین با تصویب مجلس بهره کشی جنسی از طفل و نوجوان از طریق عرضه، در اختیار گرفتن، وادار یا اجیر کردن برای هرزه‌نگاری یا سوء استفاده جنسی به مجازات حبس درجه پنج؛ در دسترس قرار دادن یا ارائه محتوا یا اثر مستهجن یا مبتذل به طفل یا نوجوان به یک یا چند مجازات درجه هشت مشمول می شود.

همچنین استفاده از طفل و نوجوان برای تهیه، تولید، توزیع، تکثیر، نمایش، فروش و نگهداری آثار سمعی و بصری مستهجن یا مبتذل، حسب مورد به میانگین حداقل و حداکثر تا حداکثر مجازات مقرر در قانون مربوط؛ واردات، صادرات، حمل، تکثیر، انتشار، عرضه، معامله یا بارگذاری محتوا یا اثر مستهجن یا مبتذل که در آنها از اطفال و نوجوانان بهره گیری شده یا حمل و نگهداری آنها به یکی از مجازات های درجه 6؛ برقراری ارتباط با طفل و نوجوان در فضای مجازی به‌منظور هرگونه آزار جنسی یا ارتباط جنسی نامشروع به یکی از مجازات های درجه 6 مشمول می شود.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، حبس بیش از 15 تا 25سال، جزای نقدی بیش از 550 میلیون تا یک میلیارد ریال شامل مجازات درجه دو می شود.

همچنین حبس بیش از 10 تا 15 سال، جزای نقدی بیش از 360 میلیون تا 550میلیون ریال مجازات درجه سه محسوب می شود.

حبس بیش از پنج تا 10 سال، جزای نقدی بیش از 180 میلیون تا 360 میلیون ریال، انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی مجازات درجه چهار است.

براساس این قانون، حبس بیش از دو تا پنج سال، جزای نقدی بیش از80 میلیون تا 180 میلیون ریال، محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از پنج تا 15 سال، ممنوعیت دائم از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی، ممنوعیت دائم از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی مجازات درجه پنج است.

همچنین حبس بیش از 6 ماه تا دو سال، جزای نقدی بیش از 20 میلیون تا هشتاد میلیون ریال، شلاق ازسی ویک تا هفتادو چهار ضربه و تا نودونه ضربه در جرائم منافی عفت، محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از شش ماه تا پنج سال، انتشار حکم قطعی در رسانه ها،ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال، ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال، ممنوعیت از اصدار برخی از اسناد تجاری توسط اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال مجازات درجه 6 محسوب می شود.

همچنین حبس از نود و یک روز تا 6 ماه، جزای نقدی بیش از 10 میلیون ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال، شلاق از 11 تا 30 ضربه، محرومیت از حقوق اجتماعی تا شش ماه مجازات درجه هفت است. همچنین حبس تا سه ماه، جزای نقدی تا 10 میلیون ریال، شلاق تا 10 ضربه مجازات درجه هشت محسوب می شود.

نمایندگان در تبصره ماده 9 این لایحه تصویب کردند: هرگاه بی‌توجهی یا سهل‌انگاری والدین منجر به نتایج موضوع این ماده شود، حسب مورد به مجازات تا حداقل مندرج در بندهای فوق محکوم می‌شوند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه