وکیل آنلاین

مبارزه با تروریسم یکی از زمینه های مهم همکاری در اوآنا است

مبارزه-با-تروریسم

مبارزه با تروریسم یکی از زمینه های مهم همکاری در اوآنا است

 

«لور سلیمان» (laure sleiman saab) مدیر خبرگزاری ملی لبنان در گفت و گو با ایرنا یکی از اصلی ترین زمینه های همکاری بین اعضای «اوآنا» را مبارزه با تروریسم به عنوان دغدغه اصلی منطقه دانست.

 

گفت و گو با سلیمان به بهانه حضور وی در نشست کمیته اجرایی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام (OANA) صورت گرفت.

وی نهمین مدیر خبرگزاری ملی لبنان است که از سال 2008 میلادی در این سمت قرار دارد.

سلیمان دانش آموخته رشته روزنامه نگاری از دانشگاه ملی لبنان در سال 1992 است و اکنون هم در همین دانشگاه، دروس متعدد مرتبط با رسانه و خبر را تدریس می کند.

لبنان در سال 2013 به عضویت اوآنا و در سال 2016 به عضویت شورای اجرایی آن در آمد.

**اهمیت اوآنا و ماموریت آن
سلیمان با اشاره به عضویت 44 کشور در سازمان اوآنا، ارتباط و پیوستگی بین رسانه های منطقه را مفید خواند و گفت: وجود چنین سازمانی از این نظر اهمیت دارد که خبرگزاری های مختلف دور یکدیگر جمع می شوند و تبادل نظر می کنند. تجربیات و توانایی های خود را با هم به اشتراک می گذارند و فضایی ایجاد می شود که توافق هایی برای همکاری های دوجانبه یا حتی چند جانبه بین خبرگزاری های آسیایی امضا شود.

**لبنان و اوآنا
مدیر خبرگزاری ملی لبنان با اشاره به ارتباط خوب این کشور با اوآنا و اعضای آن گفت: لبنان عضو قدیمی در این سازمان نیست، ما در سال 2013 به این سازمان پیوستیم؛ آن هم با پیشنهاد ایران. این خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بود که به ما پیشنهاد عضویت در این سازمان را داد و نام لبنان را به اعضا مطرح کرد و بدین ترتیب ما نیز وارد این سازمان شدیم.

وی افزود: اگر چنین سازمانی وجود نداشت، ما شاید هیچ وقت امکان همکاری با جمهوری آذربایجان یا حتی با چین و هند را نداشتیم. چرا که این کشورها به نسبت از کشور ما دور هستند و لبنان در زمینه رسانه با آنها فقط از طریق این سازمان همکاری دارد. بنابراین اوآنا است که راه را برای همکاری های بیشتر، تبادل تجارب و توانایی ها، یا امضای توافق های همکاری و اشتراک اخبار گشوده است و این نشان دهنده اهمیت سازمان است.

سلیمان یادآور شد: ما پس از گذشت 3 سال از عضویت در اوآنا، در سال 2016 عضو شورای اجرایی شدیم و یک سال بعد یعنی اردیبهشت سال گذشته نشستی را در بیروت برگزار کردیم و بیشتر اعضا در آن حاضر شدند و فضا بسیار مثبت بود. موضوعات مختلفی مورد بحث قرار گرفت و رایزنی ها در حد گسترده و خیلی خوب بود.

**اهداف حرفه ای و نه سیاسی
سلیمان، مزیت اصلی اوآنا را در اهداف حرفه ای و نه سیاسی دانست و خاطرنشان کرد: چنین رویکردی منجر به موفقیت بیشتر این سازمان در رسیدن به اهداف خود می شود و راه را برای تحقق اهدافش باز می کند. اهداف سیاسی باعث می شود که این سازمان در صورت ورود به مسائل سیاسی ناکارآمد شود.

وی ادامه داد: ما رسانه ای و مطبوعاتی هستیم و نه مقام سیاسی لذا نباید سیاست را وارد کار سازمان کرد چون در آن صورت کار خبرگزاری ها در همکاری های مشترک ضربه سختی خواهد خورد.

**وضعیت همکاری بین اعضا
مدیر خبرگزاری ملی لبنان، تبادل اخبار را یکی از زمینه های اصلی همکاری بین اعضای اوآنا عنوان کرد و گفت: خبرگزاری ها، اخبار هر کشوری را بسته به اهمیت و موضوعیت به یکدیگر می فرستند و منتشر می کنند. چنین همکاری هایی چه بزرگ و چه کوچک در میان اعضای این سازمان زیاد است؛ حتی همکاری های دوستانه ای وجود دارد بدون آنکه بین برخی خبرگزاری ها با هم توافق همکاری امضا شده باشد. پس این سازمان و نشست های آن بوده که فتح بابی برای همکاری ایجاد کرده است.

 

**فناوری ها و خبرگزاری ها
سلیمان یکی از موضوعات مورد بحث در همکاری ها بین اعضای اوآنا را پیشرفت فناوری های ارتباطی و نسبت آن با فعالیت خبرگزاری ها دانست و تصریح کرد: در شرایطی که مطبوعات و روزنامه ها در سایه پیشرفت فناوری و گسترش اینترنت افول کردند، خبرگزاری ها با فناوری همراه شدند و نه تنها تضعیف بلکه تقویت شدند. خبرگزاری ها از روی کاغذ به تارنماها منتقل شدند و با پیشرفت رسانه ای کنار آمدند و از آن استفاده کردند. هر خبرگزاری برای خود اپلیکیشن تلفن همراه دارد، یا به دایره وسیع شبکه های اجتماعی ورود کردند. پس برایشان نه تنها اثر منفی بلکه اثر مثبت داشت.

وی در عین حال درباره نسبت خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی گفت: مساله اصلی ضرورت دقت و صداقت در کار خبر است که از هر عنصر دیگری مهم تر است. در حال حاضر هر کسی می تواند وارد شبکه های اجتماعی شود و یک خبری را منتشر کند، اما این خبر الزاما دارای دقت و صحت نیست. ولی این خبرها از طریق خبرگزاری ها، قطعا دارای صحت و دقت لازم خواهد بود و مردم می توانند بیش از هر چیز دیگری به آن اعتماد کنند. درست است که مردم برایشان اهمیت دارد که با سرعت خبر را دریافت کنند، اما در نهایت می خواهند که این خبر، خبری دارای صحت و دقت بوده و شایعه ها نباشد.

 

**مبارزه با تروریسم
مدیر خبرگزاری ملی لبنان با اشاره به مطرح شدن موضوع مبارزه با تروریسم در نشست سال 2016 اوآنا گفت: مبارزه با تروریسم موضوعی بسیار ضروری است و رسانه ها نباید تبدیل به بوق و بلندگوی تروریست ها شوند. گاهی اوقات، رسانه ها تبدیل به سخنگوی گروه ها و سازمان های تروریستی می شوند. برای مثال زمانی که داعش بیانیه ای صادر می کند، از نظر من که مسئول یک خبرگزاری و رسانه الکترونیکی هستم، نباید آنچه آنها می گویند منتشر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما تبلیغات تروریستی آنها را نباید ترویج کنیم، بلکه برعکس باید به صحت و سقم خبر دست یابیم و سپس به افکار عمومی منتقل کنیم؛ بدون اینکه همان را بگوییم که آنها گفتند. رسانه ها باید از طریق خبرنگاران و واسطه های خبری خود، خبر صحیح را دریافت کنند و زمانی که مورد تاییدشان قرار گرفت، منتشر کنند. اما بیشتر رسانه ها می آیند و همان که گروهک تروریستی می خواهد به افکار عمومی منتقل می کند. اما ما هرگز این کار را نمی کنیم.

سلیمان در عین حال یادآور شد که خبرگزاری ملی لبنان با هر کشور و گروهی طبق الگوهای رسمی بین المللی برخورد می کند و برخی توصیف هایی را که برخی نیروها یا کشورها می خواهند در کار این رسانه دخیل کنند، استفاده نمی کند.

وی گفت: برخی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان تروریست یا حامی تروریسم یاد می کنند، اما ایران، دارای ارتباط با بسیاری از کشورهای جهان است، در سازمان ملل عضو است، ساختار سیاسی دارد و سازمان تروریستی نیست، بلکه نظامی است که جهان آن را به رسمیت می شناسد. من چرا باید بیایم در بین اختلاف برخی کشورها در تروریست دانستن ایران شرکت کنم و آن را بپذیرم؟ یا در مورد حزب الله که یک حزب لبنانی است و در پارلمان و دولت حضور دارد، چرا من باید آن را به خواست برخی، سازمان تروریستی قلمداد کنم؟

 

**همزیستی مسالمت آمیز
سلیمان به تلاش خبرگزاری ملی لبنان برای رعایت بی طرفی و احترام به همزیستی مسالمت آمیز اشاره کرد و گفت: این بسیار مهم است که کارکنان یک رسانه و خبرگزاری، بی طرفانه کار کنند و با همه ی نیروها و طرف ها فاصله ای برابر داشته باشند و به هیچ یک از احزاب سیاسی یا طایفه ای خاص وابسته نباشد. زمانی که اینگونه شد، اوضاع بسیار تفاوت پیدا می کند و کارها راحت تر پیش می رود.

به گفته وی، خبرگزاری ملی لبنان، نماینده کل لبنان است و کارمندان ما از همه طایفه های لبنانی هستند، و گرایش های سیاسی مختلف و متنوعی دارند؛ در لبنان هیچ مؤسسه رسانه ای دیگری از این حیث مشابه خبرگزاری ملی لبنان نیست.

وی افزود: زمانی که من سکان هدایت خبرگزاری را به دست گرفتم، طی چند جلسه به همه دست اندرکاران و کارمندان و خبرنگاران برای آنها روشن کردم که این خبرگزاری متعلق به تک تک لبنانی هاست و در جهان نماینده کل لبنان است و متعلق به گروه خاصی نیست، و نباید به یک گروه خاص تعلق داشته باشد. به آنها گفتم که شما با گرایش های سیاسی و مذاهب مختلفی در اینجا هستید، اما باید این را پشت در بگذارید و وارد شوید، تا بی طرف باشیم. چون هر حزب و طایفه ای برای خودش رسانه و خبرگزاری دارد، و می تواند نظر خود را در آنها اعلام کند، اما ما در این خبرگزاری فقط نظرات همه را می آوریم بی آنکه دیگری را آزرده خاطر کنیم، هیچ طرفی را به حاشیه نمی رانیم و دیگری را برجسته نمی کنیم، تا رسالت خود را به درستی انجام دهیم.

سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه در سال 1961 با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت یونسکو تاسیس شده است و اکنون 44 خبرگزاری از 35 کشور قاره های آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند. اجلاس تهران با حضور روسا ، معاونان و مدیران ارشد خبرگزاری های عضو اوآنا این سازمان قدرتمند رسانه ای که بیش از دو سوم جمعیت جهان را پوشش می دهند، دوشنبه آینده ( 12 شهریورماه) به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در تهران برگزار می‌شود.

در اجلاس تهران مدیران عامل و مدیران 18 خبرگزاری از کشورهای روسیه ، جمهوری آذربایجان، چین، قطر، ترکیه، عمان، مغولستان، کره جنوبی، قزاقستان، ژاپن، ویتنام، اندونزی، مالزی،عراق، سوریه، لبنان، بلغارستان، مهر و ایرنا از جمهوری اسلامی ایران شرکت می کنند.

بیشتراین خبرگزاری ها عضو هیات اجرایی اوآنا هستند و برخی به عنوان ناظر و میهمان ویژه در اجلاس تهران شرکت می کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی از اعضای با سابقه این تشکیلات رسانه ای ، یک دوره سه ساله (1997-2000) ریاست آن را بر عهده داشته و پس از آن نیز تا سال 2016 نایب رئیس این سازمان بوده و اکنون عضو کمیته اجرایی اوآنا است.

آخرین و شانزدهمین مجمع عمومی اوآنا در آبان 1395 (2016 میلادی) در باکو برگزار و ریاست دوره ای آن از روسیه به جمهوری آذربایجان منتقل شد.

کره جنوبی قرار است ریاست دوره بعدی این سازمان رسانه ای را برعهده بگیرد.

در تشکیلات اوآنا، فعالیت مجمع عمومی، هیات اجرایی و کمیته های فنی خبری و اخلاقی پیش بینی شده است.

هیات اجرایی اوآنا متشکل از 13 عضو است که در دوره کنونی 5 خبرگزاری آذرتاج (جمهوری آذربایجان)، ایتارتاس (روسیه)، شین هوا (چین)، یونهاپ (کره جنوبی) و آناتولی(ترکیه)، ترکیب هیات رئیسه را تشکیل می دهند.

ایرنا (ایران)، ای. ای. پی (استرالیا)، برناما (مالزی)، پی. تی. ای (هند)، کیودو (ژاپن)، ان .ان. ای (لبنان)، بی.ان .ای(بحرین)، وی.ان .ای (ویتنام) نیز دیگر اعضای هیات اجرایی اوآنا هستند.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز