وکیل آنلاین

عملکرد تولیدگندم تا پایان برنامه ششم توسعه ۲۵ درصد افزایش می یابد

افزایش-25-درصدی

عملکرد تولیدگندم تا پایان برنامه ششم توسعه 25 درصد افزایش می یابد

 مجری طرح گندم کشور، گفت: با اجرای پروژه مشترک ایران و موسسه بین المللی تحقیقات «سیمیت»، عملکرد تولید گندم تا پایان برنامه ششم توسعه در 50 درصد اراضی، 25 درصد افزایش می یابد.

«اسماعیل اسفندیاری پور» با بیان اینکه 90 درصد کشت گندم کشور مکانیزه است، افزود: اقدامات فنی متعددی برای تولید کیفی و کمی و افزایش بهره وری گندم در نظر گرفته ایم که یکی از این اقدامات تولید مکانیزه گندم است.

به گفته وی، اکنون کشت مکانیزه در 90 درصد کشت گندم دیم و 75 درصد گندم آبی انجام می شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: برای افزایش عملکرد و کاهش مصرف آب با همکاری موسسه بین المللی تحقیقات «سیمیت» این پروژه در در سه استان تولیدکننده گندم آبی خوزستان، گلستان و فارس و در دیمزارهای چهار استان همدان، قزوین، زنجان و اردبیل در حال اجراست.

وی ادامه داد: همچنین کشت گندم در استان های خوزستان، فارس و گلستان روی پشته های بلند در اراضی آبی در دستور کار قرار گرفته و این روش کمک می کند که با یک بار رفت تراکتور، کشت کامل در مزرعه انجام شود.

اسفندیاری پور، حفظ مواد آلی، صرفه جویی در آب و حفظ 25 تا 30 درصد بقایای گیاهان در خاک را از دیگر مزیت های این روش کشت گندم عنوان کرد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اکنون این روش کشت با مشارکت کشاورزان در استان خوزستان در 6 طرح آزمایشی پنج هکتاری، گلستان در چهار طرح آزمایشی پنج هکتاری و فارس در سه طرح آزمایشی پنج هکتاری در اراضی آبی اجرا می شود.

وی اضافه کرد: کشت گندم روی پشته های بلند در دیمزارهای قزوین در یک پایلوت 10 هکتاری، زنجان دو طرح آزمایشی 10 هکتاری، اردبیل 2 طرح آزمایشی 10 هکتاری و همدان 2 طرح آزمایشی 10 هکتاری در حال اجراست.

اسفندیاری پور درباره پروژه مشترک ایران و موسسه بین المللی تحقیقات ایکاردا در حوزه گندم گفت: با اجرای این پروژه در استان های لرستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی نتایج خوبی به دست آمده و این اقدامات از جمله کشاورزی حفاظتی و توسعه ارقام جدید دیم را در دیمزارهای پنج استان ایلام ، مرکزی، خراسان شمالی، خراسان رضوی و آذربایجان غربی نیز تعمیم داده ایم.

وی افزود: کشت محصولات جدید مانند ارقام نخود و گیاهان علوفه ای در تناوب زراعی با گندم و جو در مناطق دیم این پنج استان در دستور کار قرار گرفته است که به پایداری تولید و حاصلخیزی خاک منجر خواهد شد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، کنترل عوامل خسارت زا و اجرای کلاس های آموزشی برای کشاورزان پیشرو و کارشناسان در استان ها در این حوزه را از دیگر اقدامات نام برد و تصریح کرد: کلاس های آموزشی قبل از انجام عملیات زراعی و به تناسب شرایط اقلیمی استان ها با استفاده از محققان و دانشمندان برتر کشاورزی کشور برگزار می شود.

وی با بیان این که سال گذشته میزان سن زدگی در گندم کمتر از سه دهم بود، اظهارداشت: برگزاری کلاس های آموزشی برای کشاورزان به کاهش آفات، بیماری ها و علف های هرز کمک می کند.

اسفندیاری پور افزود: آفات، بیماری ها و علف های هرز در مجموع به طور متوسط تا 30 درصد به گندم خسارت وارد می کنند.

وی توسعه آبیاری میکرو یا تیپ را از دیگر برنامه ها و اقدامات فنی در حوزه گندم کشور عنوان کردو گفت: 45 هزار هکتار از اراضی آبی گندم به سیستم آبیاری تیپ مجهز شده که انتظار توسعه بیشتر را در این زمینه داریم.

وی افزایش بهره وری آب و پایداری تولید گندم را از مزیت های اجرای سیستم آبیاری تیپ در مزارع دانست و گفت: کشاورزان پیشرو با این روش آبیاری به ازای هر متر مکعب آب 2.5 تا سه کیلو گرم دانه گندم تولید کرده اند.

بر اساس سیاست وزارت جهادکشاورزی، تولید حدود 14 میلیون تن گندم هدفگذاری شده که از سوی شورای اقتصاد، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی 87- 97، یک هزار و 600 تومان تعیین شده است.

در سال زراعی 97-96 نزدیک به 9 میلیون و 500 هزار تن گندم به ارزش 12 هزار و 51 میلیارد تومان و دوره پیش از آن، نزدیک به 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114 هزار میلیارد ریال خریداری شد.

در سال زراعی 95 – 94 نیز 14 میلیون و 590 هزار تن گندم تولید شده بود که دولت 11 میلیون و 525 هزار تن را به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خریداری کرد.

طبق قانون، وزارت جهادکشاورزی هر سال باید اواخر مردادماه نرخ خرید تضمینی کارشناسی شده خود را به دولت ارایه کند تا قبل از آغاز فصل زراعی جدید (تا پایان شهریورماه) نرخ ها به کشاورزان اعلام شود.

براساس مصوبه شورای اقتصاد در سال زراعی 97-96 هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ 13 هزار ریال (یک هزار و 300 تومان) و گندم دوروم 13 هزار و 300ریال (یک هزار و 330 تومان) خریداری شد.

خرید تضمینی گندم هر سال از اواخر اسفندماه از شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان و مناطق گرمسیر آغاز و تا روزهای پایانی مهرماه در دیگر استان های کشور (از سواحل خزر تا مناطق سردسیر) ادامه می یابد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه