وکیل آنلاین

عده ای به دنبال فروپاشی شورای اجتماعی زنان هستند

شورای-زنان

عده ای به دنبال فروپاشی شورای اجتماعی زنان هستند

عده ای معتقدند این شورا مفید نیست. تاریخ مصرف آن گذشته است و برخی دنبال انحلال آن هستند، در حالی که این شورا بر کار سه قوه نظارت می کند و مشکلات را به مردم گزارش می کند.

کبری خزعلی عضو شورای اجتماعی فرهنگی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای اجتماعی زنان و خانواده با حضور فعال و نظارتی که بر سه قوه دارد، بر اقدامات آنها نظارت می کند و به مردم گزارش می دهد، بنابراین بسیار اثرگذار است اما از سال 94 برخی برای حذف شورا تلاش کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: تمام فعالیت هایی که شورای اجتماعی زنان انجام می دهد و تاکنون نیز موفق بوده است، این طور است برای تمام موضوعات روزجامعه برنامه ریزی دارد، اما گاهی در انتخابات اعضای این شورا به دلیل مخالفت های مختلف، تا سه بار هم تکرار می شود چون می خواهند این شورا منحل شود.

وی اظهار داشت: این شورا وظیفه سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی بین دستگاه ها و نظارت را به عهده دارد. اما امروز شنیده می شود که طرحی تدوین می شود که انحلال شورا را به دنبال دارد، باید سوال کرد چرا وجود این شورا غیرقابل تحمل است در حالی که نمی دانند این شورا برای زنان ارزش زیادی قائل است.

رئیس سابق شورای اجتماعی و فرهنگی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در دولت نیز اکنون معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری وجود دارد اما ما پیشنهادی بالاتر و تشکیل وزارتخانه زن و خانواده را ارائه داده ایم و در کنار آن مرکز عالی زنان را نیز داشته باشیم اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.

وی اضافه کرد: داشتن بانک اطلاعاتی وسیع و برنامه های اجرایی و هزاران برنامه دیگر از اهداف اصلی این وزارتخانه در حوزه زنان و خانواده می تواند باشد، تا دوباره کاری در این حوزه صورت نگیرد چون اکنون وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان در بخش های مختلف در حوزه زنان فعالیت دارند اما تاثیرگذار نیستند و البته باید گفت وزارت ورزش بخش جوانان را رها کرده است، باید سوال کرد که چه کسی باید به داد دختران، کودکان، نوجوانان و جوانان برسد.

خزعلی ادامه داد: گمشده ما در سیستم اجرایی؛ حمایت از زنان و خانواده است. برای این موضوع ستاد ملی زن و خانواده تصویب شده است، البته بخش عمده ای از کمبودهای ما به نبود و بی توجهی به اجرای سیاست ها مربوط است. هر دولتی هزینه هایی را انجام می دهد اما به نتیجه ای نمی رسد. نمونه آن را می توان ورود بانوان به ورزشگاه ها دانست که در یک روز صفحات تمام روزنامه ها از این موضوع پر می شود اما هیچ نتیجه ای ندارد.

وی تصریح کرد: چرا کسانی که توانایی ندارند باید در رأس دولت باشند، اینها قانون را نمی شناسند، از همه مسئولان می خواهیم به قانون بازگردند.

عضو شورای اجتماعی فرهنگی زنان اظهار داشت: باید سوال کرد که چرا برنامه این شورا اجرا نمی شود. این شورا 300 برنامه اجرایی برای استحکام خانواده دارد و به بحث جمعیت ورود کرده است و برنامه های اجرایی دارد اما اجرا نمی شود، البته نخستین جلسه ستاد ملی زن و خانواده با اعتراض مسئولان دولتی و مجلس شورای اسلامی برگزار شد و قرار شد که سیاست های این نشست در اختیار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار گیرد.

خزعلی گفت: اگر بخواهیم دنبال سیاست های دوره قاجار و اشرف پهلوی برویم اینها عقبگرد است. ما آمده ایم بگوییم همان طوری که از آغاز انقلاب روی پای خودمان ایستاده ایم و 40 سال تجربه، توانایی و علم داریم و اکنون خیلی تواناتر از قبل می توانیم تلاش کنیم.

خزعلی ادامه داد: برای کارآمدی نظام سه چیز لازم است که نظریه، نظام و ناظم که همان دولت اسلامی است، باید وجود داشته باشد البته در مورد ناظم مشکلات زیادی داریم.

وی اضافه کرد: زن انسان حقیری نیست که باید با مساوی شدن با مرد برایش ارزش قائل شد. ما در شورای اجتماعی و فرهنگی زنان 148 بند درباره زنان داریم و این الگویی برای تمام سیاستمداران جهان است.

وی درباره مصوبه ای درباره حقوق کودکان نیز افزود: این مصوبه توسط نمایندگان ضعیف در مجلس شورای اسلامی مطرح شد اما شورای اجتماعی و فرهنگی زنان به این موضوع ورود کرده و سند حقوق کودکان را تصویب کردند و باید گفت در مقابل حرکت های تهاجمی آنها، ما حرف داریم.

عضو شورای اجتماعی فرهنگی زنان ادامه داد: درباره خانواده در برنامه اول تا پنجم توسعه، برنامه های مقابله جنسیتی مشاهده می شود که در این شورا مسائل فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و همه موضوعات دیگر در مهندسی فرهنگی گنجانده شده است.

خزعلی خاطرنشان کرد: در شورای اجتماعی و فرهنگی زنان برای ورزش بانوان، اوقات فراغت، دانشگاه ها، بهداشت و عفاف و حجاب برنامه های مختلفی داریم اما متاسفانه گاهی به زن نگاه ابزاری می شود که باید اقدامات جدی برای این موضوع صورت گیرد. ما اکنون در 360 بند راهکارهایی برای این مشکلات داریم.

نشست شنبه های انقلاب، جنبش مردمی پاسداشت 40 سال انقلاب کبیر اسلامی با موضوع زنان و خانواده امروز شنبه در منزل یکی از بانوان رزمنده دوران انقلاب با حضور جمع زیادی از بانوان و فعالان دوران دفاع مقدس برگزار شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز