وکیل آنلاین

صنعت به دستاورد دانشگاه ها بی اعتناست

دستاورد-دانشگاه-ها

صنعت به دستاورد دانشگاه ها بی اعتناست

 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر معتقد است صنعت به علم و دستاوردهای دانشگاه ها بی اعتنایی کرده و احساس نیاز نمی کند.

مرتضی اصانلو روز شنبه  درباره ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه ها به دلیل رسالت خود در تولید علم و مشارکت در تولید، بناچار باید در این زمینه کار کنند تا از قافله علم عقب نمانند.

به گفته این استاد دانشگاه، ما در یک دهکده جهانی هستیم که نمی توانیم همیشه مصرف کننده باشیم و دیگران فقط تولید کنند.

وی تاکید کرد: به طور قطع دانشگاه ها باید در زمینه تحقیق و تولید علم ایفای نقش کنند که نتایج آن مصرف داخلی هم خواهد داشت.

استاد تمام دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیر کبیر با انتقاد از عدم بهره مندی از نظرات صاحبنظران و نخبگان دانشگاه و دانشگاهیان در حوزه صنعت گفت: این که ‘ما از متخصص و علم در صنعت استفاده می کنیم’ بیشتر در حد تعارف است چرا که اگر خلاف این بود کشور با مشکلات موجود گریبانگیر نبود.

وی همچنین درباره استفاده از ظرفیت دانشگاهیان خارج از کشور در مقابله با چالش های اقتصادی گفت: باید زمینه های رغبت این افراد برای کار در داخل کشور فراهم شود.

اصانلو تصریح کرد: اگر نیاز به علم باشد دلیلی برای طرح موضوع یک تابعیتی و دو تابعیتی در حوزه دانشگاه و علم نیست.

به اعتقاد وی، برخی برای استفاده کردن از توان دانشگاهیان ایرانی مقیم خارج در راستای رفع چالش های پیش روی کشور همواره مخالفت می کنند.

این استاد دانشگاه نقش دولت در این مساله را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: دانشگاه ها مستقل نیستند و جزئی از دولت محسوب می شوند که هر چه دولت ترسیم می کند باید اجرا کنند.

وی تاکید کرد: دولت باید سیاست ها و طرز فکر خود را در این ارتباط تغییر دهد و دید وسیعی داشته باشد که می خواهد با بهره مندی از چنین ظرفیتی مشکل بیکاری را حل کند.

اصانلو گفت: باید چشم انداز صنعت کشور ترسیم و در این زمینه از نظرات دانشگاهیان استفاده شود.

دفتر ارتباط با صنعت برای جوابگویی به کمبود عامل مدیریت کننده ارتباط دانشگاه و صنعت از طریق تشویق، تسهیل و توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه و استفاده بهینه از توان حمایتی دولت، در معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شده است.

به باور کارشناسان و استادان دانشگاه ها، با وجود تاکیدهای بسیاری که در ارتباط دانشگاه و صنعت وجود دارد از ظرفیت های موجود دراین بخش استفاده بهینه ای نشده است.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

 

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز