وکیل آنلاین

شناسایی ۱۳۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل انجام شد

تحصیل

شناسایی 130 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل انجام شد

معاون امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:سه وزارتخانه با هماهنگی یکدیگر اطلاعات افراد 5 تا 11 ساله خود را مقایسه کردند که به شناسایی 130 هزار دانش آموزی ثبت نام نکرده در مدارس منجر شد.

چندی پیش خبری در شبکه های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه از وزارت تعاون، پیامکی برای خانواده ای ارسال شده که فرزند آنها در مدرسه ثبت نام نکرده است.

در این پیامک از والدین کودک خواسته شده بود دلیل ثبت نام نکردن فرزندشان را در مدرسه اعلام کنند تا در صورت نیاز اقدامات حمایتی برای ادامه تحصیل انجام شود.

احمد میدری معاون امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه امروز (شنبه) به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: طرح شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل و حمایت از آنها از سال گذشته آغاز شده است.

وی افزود: برای اجرای این طرح با همکاری وزارت آموزش و پرورش، کد ملی دانش آموزانی که در مدارس ثبت نام کرده اند را استخراج و با کد ملی افراد 5 تا 11 سالگی (سن تحصیل در مقطع پیش دبستانی تا تا پایان دوره ابتدایی) تطبیق داده می شود.

به گفته وی، از نتیجه این مقایسه می توان دریافت که چه تعداد از دانش آموزان ترک تحصیل کرده و یا اینکه از ابتدا در مدرسه ثبت نام نکرده اند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه کرد: پس از اینکه تعداد افراد بازمانده از تحصیل مشخص شد با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شماره سرپرست و یا یکی از اعضای خانواده را دریافت کرده و با ارسال پیامکی به آنها، علت ثبت نام نکردن نام دانش آموز را جویا می شویم.

میدری اضافه کرد: با مقایسه کدهای ملی مشخص شده که بیش از 130 هزار دانش آموز در سال تحصیلی97-98 ثبت نام نکرده اند.

معاون وزیر تعاون ادامه داد: همچنین از طریق مرکز تلفنی که در وزارتخانه دایر است و بیش از 100 معلول در آن فعالیت می کنند با افراد خانواده آنها تماس می گرفته می شود.

«تاکنون با 80 هزار نفر از سرپرست دانش آموزانی که ثبت نام نکرده اند از طریق این مرکز تلفن تماس گرفته شده است تا مشخص شود چرا کودکان آنها به مدرسه نمی روند.»

این مقام مسئول با یادآوری اینکه طرح شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل از پارسال اجرایی شده است، گفت: پس از اینکه برای ما محرز شد «فقر» عامل ترک تحصیل دانش آموزان است بخشی از هزینه تحصیل آنها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت می شود.

** سیستان و بلوچستان در صدر ترک تحصیل دانش آموزان

میدری اضافه کرد: 30 درصد دانش آموزان بازمانده از تحصیل مربوط به سیستان و بلوچستان است؛ ضمن آنکه استان های تهران و خوزستان نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی در توضیح چرایی قرار گرفتن استان تهران در این فهرست گفت: والدین معتاد و رهاکردن کودکان، مهمترین علت بازماندن کودکان این استان از تحصیل محسوب می شود.

** بازماندن معلولان از تحصیل

معاون امور رفاهی وزارت تعاون در ادامه، معلولیت را مهمترین عامل ترک تحصیل کودکان بیان کرد و افزود: فوت کودک و ابطال نکردن شناسنامه و کارت ملی، فقر و مهاجرت از دیگر عوامل ترک تحصیل کودکان در سن 5 تا 11 سالگی است.

میدری بر ضرورت حمایت از معلولان برای حضور در اماکن عمومی و آموزشی تاکید کرد و گفت: نبود فضای شهری مناسب، مهمترین دلیل برای ترک تحصیل دانش آموزان معلول محسوب می شود.

«ناهماهنگی بین دستگاهی منجر به نداشتن فضای شهری مناسب و خدمات رسانی بهینه به معلولان محسوب می شود.»

وی خاطرنشان ساخت: «در کشورهای دیگر معلولان به راحتی در فضای عمومی حاضر می شوند اما در تهران به ندرت شاهد حضور این قشر در سطح شهر هستیم چه برسد به سایر شهرها و استان ها.»

به گفته معاون وزیر تعاون، حس دلسوزی در میان مردم روستاها موجب می شود تا معلولان بیشتر از شهرها در اماکن عمومی حاضر شوند.

میدری ابراز امیدواری کرد با هماهنگی بین دستگاهی بتوان خدمات بیشتری به معلولان ارائه کرد.

** دختران در صدر ترک تحصیل

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش نیز 23 آذرماه امسال در گفت وگو با ایرنا اعلام کرده بود، در انجام یک پروژه مشارکتی با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، دختران بازمانده از تحصیل در پنج استان کشور شناسایی می شوند.

به گفته فرحناز مینایی پور، این طرح اکنون به صورت آزمایشی در استان های آذربایجان غربی، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان آغاز شده و برنامه ریزی به گونه ای است که در همه استان ها اجرایی شود.

وی اضافه کرد: براساس آمارها اکنون پوشش تحصیلی دختران در مقطع ابتدایی 98 درصد، دوره متوسطه اول 92 درصد و متوسط دوم 81 درصد است.

«مهمترین مقطع دوره متوسطه دوم است زیرا حدود 19 درصد دختران در این مقطع ترک تحصیل می کنند یا بازمانده از تحصیل می شوند.»

وی ادامه داد: برخی از عوامل موثر در ترک تحصیل دختران مانند ازدواج زودهنگام، مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است اما آنچه برای ما اهمیت دارد اینکه «در برخی استان ها عوامل اصلی چیست؟»؛ به همین منظور طرح به تفکیک استانی اجرا می شود تا عوامل موثر ترک تحصیل در هر استان شناسایی شود.

به گفته مینایی پور، پیش از انقلاب فقط 43 درصد دختران به تحصیل می پرداختند اما اکنون 98 درصد از دختران حداقل دوران ابتدایی را آموزش می بینند.

اکنون 14 میلیون دانش آموز در سطح کشور مشغول به تحصیل اند که حدود هفت میلیون از آنان را دختران تشکیل می دهند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز