وکیل آنلاین

در شرایط کنونی واردات کالا به مناطق آزاد نگران کننده نیست

واردات-کالا

در شرایط کنونی واردات کالا به مناطق آزاد نگران کننده نیست

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با یادآوری اینکه واردات و صادرات کالا در این مناطق نسبت به دیگر مرزها، راحت تر است، تاکید کرد: در شرایط کنونی نباید نگران واردات کالا به مناطق آزاد باشیم بلکه با مدیریت مناسب می توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

«غلامحسین مظفری»  درخصوص گسترش مناطق آزاد و نگرانی از واردات بی رویه کالاها در این مناطق اظهار داشت: آمار صادرات مناطق آزاد در بسیاری مناطق کمتر از واردات نیست.
«البته واقعیت اینکه اگر هدف ما پیوستن به تجارت جهانی است یکی از پایلوت ها مناطق آزاد است.»

مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفت: باید بررسی کنیم چه کالایی با چه میزان از مناطق آزاد وارد شود؟ همچنین واردات کالای اساسی و واسطه ای نیز ضروری است تا سیستم تولید و صنعت را فعال کنیم.

وی تاکید کرد: در شرایط تحریمی و محدودیت منابع ارزی، همه باید حواسمان باشد که ارز مورد نیاز را به بهترین نحو تخصیص دهیم.

مظفری اضافه کرد: «همه معتقدیم که در بحث های کلان باید به اقتصاد جهانی بپیوندیم و ارز خود را کنترل کنیم؛ اما اینکه فکر کنیم مناطق آزاد را تعطیل کنیم درست نیست زیرا در بحث ارز اتفاقی نمی افتد.»

وی خاطرنشان ساخت: سهمیه ارزی تخصیصی به مناطق ارزی با توجه به فراز و نشسیب ها کم یا قطع می شود.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش در ادامه تاکید کرد: باید همه به قوانینی که برای مناطق آزاد تصویب می شود پایبند باشیم؛ حتی اگر برای اقتصاد کشور زیان داشته باشد و نباید بخشنامه ای به آن اضافه یا کم شود زیرا همه در مقابل سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در مناطق آزاد مسئولیم.

مظفری اضافه کرد: در شرایط تحریمی همه به دنبال این هستند که ما را محدود کنند اما در این وضعیت، مناطق آزاد می توانند نسبت به دیگر بخش ها، تسهیل کننده واردات کالا باشند.

«معتقدم اجازه دهیم بسیاری از کالاها وارد مناطق آزاد و از آنجا به سرزمین اصلی ارسال شود؛ به عبارتی باید قانونی تدوین شود تا در شرایط تحریم، کالا از مناطق آزاد وارد شود.»

وی به مشکلات و نیازهای دارویی کشور اشاره و بر ضرورت واردات آن از مناطق ازاد نیز تاکید کرد و گفت: «چه اشکالی دارد که اجازه دهیم این داروها در کیش وارد و دپو شود؟ این امکان را داریم که پنج انبار دارو در کیش داشته باشیم و آنها را با نسخ ویژه توزیع کنیم.»

مدیرعامل منطقه آزاد کیش درباره واردات کالاهای لوکس به این مناطق نیز گفت: اقتصاد کیش حول مشاغل خُرد و اصنافی می چرخد که در قالب کالاهای مسافری، مسافران خرید می کنند؛ برای نمونه بخشی از اقتصاد کیش به بازار شکلات گره خورده است.

وی افزود: «در این منطقه فعالیت حداقل 500 واحد تجاری در حوزه کالاهای گروه چهار است که به اعتقاد برخی ضروری نبوده و مصرفی است؛ در حالی که نزدیک به 1500 نفردر این بخش فعالیت می کنند؛ بنابراین آیا درست است حداقل هایی را فراهم و تصمیمی بگیریم تا این افراد را بیکار کنیم؟»

مظفری تاکید کرد: «اینکه با یک فضای کلی بخواهیم ارز مناطق آزاد را کنترل کنیم کار درستی نیست؛ معتقدم باید دیوان عدالت اداری وارد شود و دستور توقف دهد زیرا این اقدام آثار منفی زیادی دارد.»

وی درباره اینکه ممکن است واردات این کالاها موجب خروج ارز از کشور شود، گفت: واردات برخی از این کالاها بدون انتقال ارز است؛ بنابراین در شرایط تحریمی نباید خود تحریمی کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش ادامه داد: وقتی قانونی تصویب می شود برخی براساس آن زندگی خود را ساماندهی و در مناطق آزاد و ویژه فعالیت اقتصادی را شروع می کنند؛ ما به لحاظ قانونی و اخلاقی نسبت به این افراد تعهد داریم و نباید آنها را رها کنیم؛ بنابراین با تصویب بخشنامه های متعدد نباید خللی در روند کار آنها ایجاد کنیم.

«واردات بدون انتقال ارز» یکی از راه های تامین ارز کالاهای وارداتی به کشور بود که بویژه در دوره پیشین تحریم ها – سال های 90 و 91 – و حتی پس از آن بخشی از واردات به این شیوه انجام می شد؛ در این روش، واردکننده ارز مورد نیاز خود را از صادرکننده یا کسی که منابع ارزی در خارج از کشور دارد، تامین می کند یعنی نیازی به تامین ارز از شبکه بانکی و صرافی های داخلی ندارد.

فعالان اقتصادی می گویند برای تامین برخی تجهیزات و مواد اولیه نیاز دارند صفوف طولانی و پر مانع ثبت سفارش و دریافت ارز را دور بزنند و با ارز متقاضی تجهیزات و مواد اولیه را تامین کنند.

با این حال «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی دوم بهمن ماه در گفت و گویی تلویزیونی درباره واردات بدون انتقال ارز، گفت: «واردات بدون انتقال ارز را باید بگوییم که کجاست؟ کشور برای واردات اولویت بندی دارد؛ اگر ارز خارج از کشور است برای چه کسی است؟ (واردات) بدون انتقال ارز از روش های بد است که مدیریت بانک مرکزی را در بخش ارز بهم می زند».

«در واقع واردات بدون انتقال ارز یعنی اینکه در نهایت ارز از بازار تامین می شود و این یعنی فشار تقاضا در بازار. در روزهای اخیر کمیسیون تلفیق مصوبه ای داشت که واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز آزاد شود و من امروز به کمیسیون تلفیق رفتم و درباره این موضوع صحبت شد که نهایتاً از دستور کار خارج شد.»

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه